Gå til innhold

Tråden for alle studenter i UK


ahpadt

Anbefalte innlegg

Det går an å gjøre noe med. Om vi kan få norske politikere til å inngå en avtale med UK slik som Sveits har gjort, så er skoler som Imperial innen rekkevidde for mye flere studenter.

 

Et annet alternativ er å jobbe i UK noen måneder før du starter på uni, og fortsetter part-time under studiene. Da har du rett på Home-fees, og lønna på £7/hour blir plutselig verdt mye mer.

 

Sterkt økende tuiton fees er en trend hos flere av universitetene i UK som vet de fortsatt får mange søkere med høyere avgifter - det vil ikke være lenge før alle "top 5"-skolene vil koste mer enn lånekassen tilbyr i tilleggsstipend.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, 25,000 pund tilsvarer omkring 233,000. Ved hjelp av http://app.lanekassen.no/stottekalk/ så ser jeg at jeg vil få omkring 213,000 NOK fra lånekassen. Er det noe jeg overser eller går glipp av, eller vil jeg sitte med minus 20000 kr hvert år? Finnes det andre former for lån jeg kan ta?

 

Jeg har ikke tenkt til å sitte å mase på politikere for noe slikt. Det blir bare håpløst og tidkrevende.

Lenke til kommentar

Altså, 25,000 pund tilsvarer omkring 233,000. Ved hjelp av http://app.lanekassen.no/stottekalk/ så ser jeg at jeg vil få omkring 213,000 NOK fra lånekassen. Er det noe jeg overser eller går glipp av, eller vil jeg sitte med minus 20000 kr hvert år? Finnes det andre former for lån jeg kan ta?

 

Jeg har ikke tenkt til å sitte å mase på politikere for noe slikt. Det blir bare håpløst og tidkrevende.

 

Jeg fikk for dette semesteret utbetalt 120 313kr. Det er fordi Uni of Bath er på tilleggsstipendlisten.

 

For skoleåret 2012-2013 utgjør tilleggsstipendet maksimalt 62 770 kroner.

 

Imperial er også på denne listen, men ikke alle studier: " UoL Imperial College of Science,Technology and Medicine "

 

Det betyr at du (som jeg forstår) kan få opptil det kalkissen spytta ut til deg pluss 62 770 per år. Det ekstra vil selvfølgelig kun fungere som lån for å dekke det som måtte være av høyere studieavgift.

 

Med litt rask regning ville nok det hjulpet for deg, men du må fortsatt spare penger selv. Du ville sittet igjen med 42770, som er cirka det du bruker på 4-5 måneder. Eller, så kan du følge luser32 sitt tips.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Fra lånekassen får du maks ~178 000kr i støtte for skolepenger det kommende året. Alt utover det må du betale av egen lomme. Derfor er de fleste undergraduate-fagene hos Imperial out of the question for de fleste av oss. [i £25 000-tilfellet vil du i år måtte ut med over 50 000kr av egen lomme, og dette vil raskt øke til 60k før du er ferdig med en MEng/MPhys/whatever].

 

I tillegg er det vilt dyrt å bo i London, så mitt tips til deg: søk utenfor London.

 

EDIT: Den totale støtten du kan få av laanekassen for et ti-måneders studie det kommende året er rundt 274 000kr, gitt at skolepengene ligger på NOK 178 000+

Endret av luser32
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra lånekassen får du maks ~178 000kr i støtte for skolepenger det kommende året. Alt utover det må du betale av egen lomme. Derfor er de fleste undergraduate-fagene hos Imperial out of the question for de fleste av oss. [i £25 000-tilfellet vil du i år måtte ut med over 50 000kr av egen lomme, og dette vil raskt øke til 60k før du er ferdig med en MEng/MPhys/whatever].

 

I tillegg er det vilt dyrt å bo i London, så mitt tips til deg: søk utenfor London.

 

EDIT: Den totale støtten du kan få av laanekassen for et ti-måneders studie det kommende året er rundt 274 000kr, gitt at skolepengene ligger på NOK 178 000+

Riktig, tilleggsstipend og lånet vil resultere i omtrent 274,000, men dette vil vel endre seg om jeg ender opp med å betale home fee.

 

Etter å ha spurt her, så vurderer jeg nå å ta et år i jobb etter videregående. Dette kombinerer jeg også med IELTS, billappen (konsentrerer meg fullt og intenst på skolearbeid) og fagkonkurranser.

 

Vet du hvor dyrt det er å bo i London? Er kollektivtransporten så god at det er "mulig" å bo utenfor London (Med dette mener jeg at man kan bo relativt billig og likevel bare bruke omkring tretti minutter til og fra universitetet)? Det er jo alltids billigere å bo sammen med andre i sentrale strøk.

 

Dette er definitivt den beste hjelpen jeg har fått til studier i utlandet. Dere er ufattelig mye til hjelp :)

Endret av Flatlus
Lenke til kommentar

London på sitt dyreste får Aker Brygge til å se ut som et bruktmarked. Du må til utkanten av byen for at det skal være overkommelig som en student. Tuben går langt, så transport er ikke noe problem.

 

Imperial (og så og si alle andre universiteter) har uansett "student accomodation", som gir garantert boplass for førsteåringer. Det betyr at det er fra år 2 og utover at du vil trenge å finne noe på egenhånd.

 

Hvilket studie er det du egentlig har lyst til å søke på?

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Nei, men daså. Da skal jeg ikke være kritisk til å bo i utkanten. Jeg tenker forøvrig på å studere fysikk, men jeg vil ikke utelukke matematikk siden det er hobbyen min. Grunnen til at jeg velger fysikk er fordi jeg tenker at jobbtilbudene innenfor fysikk er mye bedre og større enn ved å studere matematikk.

Lenke til kommentar

Ekskjæresten min bodde i Hemel Hempstead som er ca 20-25 min fra Euston, og leie er myeee billigere. Men månedskort er dyrt + man må tenke på hvor skolene ligger i forhold til togstasjoner. Det kan være lettere å bo lengre ut (tidsmessig), men attmed underground stasjoner, men antar at priser er høyere der enn å bo en plass hvor man kan nå bare med toget.

Lenke til kommentar

For å gjenta det luser32 sa, så vil jeg også anbefale om at du ser på universiteter som ligger utenfor London. Du må ville det veldig, om du tenker på hvor mye enklere det er å komme seg rundt og hvor mye billigere det er i andre byer i England.

 

Til og med Oxford har en lavere studieavgift (£18550/året for fysikk), men der er et kanskje enda vanskeligere å komme inn, men det er et mer "fornuftig område".

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg tror Oxford blir for vanskelig å komme inn på. Jeg tror det skal gå greit å dekke økonomien som kreves for ICL. De skriver at man burde helst ha 11,076 britiske pund for å klare seg gjennom et år (39 uker, http://www3.imperial.ac.uk/studentfinance/livingcosts). Dette tilsvarer grovt sett 100,000 NOK, som blir til 60,000 siden 40,000 allerede er dekket av lånekassen. Dette er en sum som går an å jobbe seg opp til i løpet av en sommerferie (inkludert at jeg besitter aksje for 200,000 NOK, men som jeg skal være sparsommelig med).

 

Residence halls kan hvertfall i førsteåret gå for lavere enn 100 britiske pund i uka (de regner med 145 britiske pund på den siden), og da sitter jeg fort med et lite økonomisk overskudd.

 

Jeg vet ikke om jeg bare er naiv i kalkuleringen min, men det ser jo ikke ut til at jeg vil være fullstendig ødelagt ved å gjøre dette? Det er klart jeg må være forsiktig med hvor jeg bor det andre året, men det kan jo ikke gå så altfor ille? Så lenge jeg bor i en reisedistanse på under en halvtime til universitetet med en akseptabel boligpris (kan gjerne være kollektiv ettersom jeg skal tilbringe mesteparten av tiden på universitetet), så vil jeg i bunn og grunn være tilfreds.

 

Jeg har ikke tenkt så mye på betaling av skatt til Norge imellomtiden. Dette vil sikkert være vesentlig.

Lenke til kommentar

Å bo et stykke unna universitetet/andre studenter er kjipt med tanke på både praktiske og sosiale ting. Det finnes også andre veldig gode universiteter i UK på nivå med Imperial. Bottom line er uansett hva du gjør ut av det selv.

 

Ta en titt på hva f.eks Durham, St. Andrews, Bristol, Bath og Warwick har å tilby. Det gir deg seks gode kandidater du kan søke på som ikke har en like horrible tuition fees. UCL var også et relativt billig og godt alternativ til ICL i London. Matematikk er ofte billigere enn Physics også, da det ikke kreves like mye lab-utstyr osv.

 

Hvis du liker matte, så kan du se på joint-degrees. Det finnes en eller annen form for mathematics & physics på de fleste aktuelle skolene i UK. Det er heller ikke noe problem å skifte fra et slikt kurs til enten ren matte eller ren fysikk etter et halvt år(eller et år om du velger fagene dine smart). Det handler også mye om hvilke fag du tar, f.eks Warwick er kjent for å ha en veldig fleksibel Mathematics-grad. På tredjeåret der får du poeng for å ta visse master-fag fra physics(eg "General Relativity") på lik linje med matte-fag.

 

Etter en bachelor i Mathematics kan du fort vatte en master i Physics (eller Engineering) hvis du har spesifikke ønsker om jobb. Det skal sies at det er mye enklere for matematikere å få jobb enn det du kan få inntrykk av fra familie og bekjente ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, UCL høres også definitivt ut som et bra alternativ. Da vil jeg sitte på 100,000 etter lån og stipend, noe som gjør meg ganske fri økonomisk.

 

Som du ser er jeg veldig opptatt av prestisje, fordi jeg kunne sett for meg en fremtid som akademiker. Om jeg bare skulle "studere for å få jobb" så kunne jeg søkt hvor som helst i Norge.

 

Jeg skal huske på det du sier om matematiske fag. Jeg liker matematikk på et abstrakt nivå, men klarer ikke å se for meg en framtid som matematiker. Jeg tviler ikke på at matematikere har jobbmuligheter der ute, men jeg kan ikke fatte at fysikere ikke skal ha jobbmuligheter som i såfall vil passe mer opp mot graden. Jeg vil likevel ta hensyn til det du sier om matematiske fag, for å deretter gå videre mot en fysikkgrad. Det er ikke dumt.

Lenke til kommentar

Hvor god i engelsk bør man være for å studere i UK?

Jeg har 3 i engelsk fra vgs. 1 (skal ta det opp som privatist), og snakker grei engelsk. Jeg gjør meg forstått og forstår veldig mye engelsk.

 

Jeg vurderer ihvertfall å studere utenlands (kanskje UK), og lurer på om jeg kommer til å slite med å følge med i forelesningene eller gjøre det bra på eksamen.

Lenke til kommentar

Hvor god i engelsk bør man være for å studere i UK?

Jeg har 3 i engelsk fra vgs. 1 (skal ta det opp som privatist), og snakker grei engelsk. Jeg gjør meg forstått og forstår veldig mye engelsk.

 

Jeg vurderer ihvertfall å studere utenlands (kanskje UK), og lurer på om jeg kommer til å slite med å følge med i forelesningene eller gjøre det bra på eksamen.

 

Stort sett bør du ha 4 eller 5 i engelsk. Har du ikke det må du ordne IELTS eller TOEFL-test, men helt spesifikt hva du trenger vil avhenge av hvilket universitet du vil søke på.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt om TOEFL-testen, men ikke IELTS. Er ikke disse testene mye vanskeligere enn engelsk vgs. privatisteksamen?

 

Dere som hadde 4 i engelsk, hvordan var det å starte på et engelsk universitet?

 

I Norge er det ikke et dubbehelvete (man lærer mye bare ved å se på TV) som i mange andre land, så det skal veldig mye til for at du ikke vil klare deg helt fint. Jeg har for eksempel vært borti mange fra asia som ikke akkurat har overbevisende engelsk.

 

Hadde selv 4 i engelsk så jeg måtte ta en slik ekstra test. De varer i cirka 2 eller 3 timer og er delt opp i forskjellige prøver (listening, reading, writing, speaking)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Hvor god i engelsk bør man være for å studere i UK?

Jeg har 3 i engelsk fra vgs. 1 (skal ta det opp som privatist), og snakker grei engelsk. Jeg gjør meg forstått og forstår veldig mye engelsk.

 

Jeg vurderer ihvertfall å studere utenlands (kanskje UK), og lurer på om jeg kommer til å slite med å følge med i forelesningene eller gjøre det bra på eksamen.

Engelskkunnskapene til alle nordmenn er gode nok til å følge med i forelesninger og i dagligtale. Britene blir dessverre imponerte av engelsken vår fordi franskmenn, indere, kinesere osv har knust all kredibiliteten til utlendinger.

 

Engelskkarakteren din betyr lite for hvordan du vil klare deg på uni i UK(gitt at universitetet slipper inn folk med 3-ere).

 

Det viktigste er hva du skal studere; hvis det går i realfag/engineering så er det mindre viktig å ha fått gode karakterer på essays på vgs. Om du vil studere mer essay-drevede fag, burde du øve litt på å skrive gode tekster på engelsk før du begynner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...