Gå til innhold

Tråden for alle studenter i UK


ahpadt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

'Tilbudsprisen' er ofte på veldig dumme tidspunnkter, f.eks. der man må vente over natt i 3-4 timer på en stasjon osv.

 

Pga forsikelser på offentlig transport mistet jeg toget til London i fjor og måtte kjøpte ny billett: £120 pp newcastle-london!

 

Hvorfor flyr du ikke til Manchester?

Lenke til kommentar

'Tilbudsprisen' er ofte på veldig dumme tidspunnkter, f.eks. der man må vente over natt i 3-4 timer på en stasjon osv.

Men det var slik at det var samme ruta t.o.m. dagen før den dagen jeg reiser bortover...

Altså 14.00-ish fra Gatwick som stopper 16.30-ish i Bath Spa.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

'Tilbudsprisen' er ofte på veldig dumme tidspunnkter, f.eks. der man må vente over natt i 3-4 timer på en stasjon osv.

 

Pga forsikelser på offentlig transport mistet jeg toget til London i fjor og måtte kjøpte ny billett: £120 pp newcastle-london!

 

Hvorfor flyr du ikke til Manchester?

 

Jeg flyr fra Newcastle. Var et jobbintervju i London jeg skulle på. Tar forresten akkurat like lang tid med tog fra Ncl - London og Ncl - Manchester.

Lenke til kommentar

Trenger jeg visum?

 

I følge http://www.ukba.home...ou-need-a-visa/ Trenger jeg ikke visum i det hele tatt, men i en mail jeg har fått står det:

 

You will need to bring:

Your Visa (Please ensure that this is for study and has our sponsor number)

 

If you do not bring these documents with you, you will not be able to complete Registration.

Regner med at det er en generell mail som sendes til alle, men tenkte det kan være no spessielt siden de nevner at visumet er spesifisert for skolen og har sponsor nummer?

Endret av HadHa
Lenke til kommentar

Hm har et sporsmol, er IELTS/TOEFL noe man ma ha? Har hort mange som har studert i UK uten disse testene og som er norske bare man har en grei karakter i engelsk fra VGS. Og hvilke av disse to testene er "best" a ta om man ma ta dem? Er det noen som forresten har noe erfaring fra Irland? Vurderer a ta en mastergrad i utlandet. Har ca C i snitt. Jeg har britisk statsborgerskap, sa da vil jeg vel kanskje kunne fa home fees.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Hm har et sporsmol, er IELTS/TOEFL noe man ma ha? Har hort mange som har studert i UK uten disse testene og som er norske bare man har en grei karakter i engelsk fra VGS. Og hvilke av disse to testene er "best" a ta om man ma ta dem? Er det noen som forresten har noe erfaring fra Irland? Vurderer a ta en mastergrad i utlandet. Har ca C i snitt. Jeg har britisk statsborgerskap, sa da vil jeg vel kanskje kunne fa home fees.

 

IELTS eller TOEFL er bare noe man må ta om man ikke har god nok karakter i engelsk, fra vgs. Mitt universitet krevde 5 i engelsk, noe jeg ikke hadde, så jeg tok en IELTS. Det har ikke noe å si hvilken av de man velger.

Lenke til kommentar

Hei. jeg vurderer sterkt å gå på universitet i England. Jeg begynner i 3.klasse til høsten, og går studiespes med realfag. Tror jeg fint kan få ett snitt på 5-5,5 om jeg jobber godt. Tok 2.klasse i USA, og digget det, ville dratt tilbake men college der blir i dyreste laget, og da tenkte jeg at england kan være ett godt alternativ. Greien er at jeg egentlig ikke vet sånn utrolig mye om universitetslivet i England, og ville likt å få fikset på det, derfor har jeg noen spørsmål:

Er universitetslivet i England lignende college i USA? Tenker da mest på dorms og campus.

Jeg vil gjerne studere noe som vil tilsvare en siviløkonom utdannelse i Norge, hvilkw universitet anbefales for dette?

Jeg trenger også å bo ett sted hvor det er mye som skjer, og ha mye aktivitet rundt meg. Jeg elsker å sosialisere meg, digger sport (aller mest riding, men også fotball ol) liker musikk, og sier ikke nei til en god fest. Hvilke steder er gode på slike utenfor skole aktiviteter?

 

Setter enorm pris på alle svar, og om noe er utydelig kan jeg forklare nøyere hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Fuck yeah! Fikk taki 3 togbiletter fra Gatwick til Bath Spa til £11.50 stykket; mye bedre enn £50.50 som var den opprinnelige prisen...

 

Og du ovenfor: se på rangeringslister; de er ikke så presise, men gode skoler ligger ikke langt oppe på listene uten grunn. ;) Du kan også se litt på thestudentroom.co.uk (men pass deg for tvilsomme svart-hvitt-meninger.

 

Iløpet av førsteåret lever veldig mange på universitetseide leilighetskomplekser, men tror det er noe sjeldnere i London. Vet ikke hvordan det er på andre skoler, men hos University of Bath så slipper man ihvertfall å dele rom med noen.. Men iløpet av førsteåret så bor mange i leligheter med 5-10 soverom som deler kjøkken og bad (noen rom har egne). Er ikke helt sikker på hvordan det er i USA da...og heller ikke så nøye om England, da jeg skal starte nå i September.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Angående siv.øk og england, må du tenke litt annerledes. Du tar en treårig bachelor innen en fagretning før du evt søker deg opp mot master. Dette gir deg mange flere veier å nå økonomi+administrasjon-kunnskapen på.

 

Hvis du skulle vært interessert i en tilnærming slik som Indøk på NTNU, kan du sjekke ut:

MORSE, Mathematics/Physics/Chemistry with Business Studies eller Engineering with Business Studies. Disse starter ut med en hovedvekt mot realfag første året, andre året blir gjerne en blanding og sisteåret er ren business.

 

Hvis du er mest interessert i økonomi, er det lurt å ta en "Economics"-bachelor. Det vil bli omtrent som sosialøknomi i Norge.

 

Siste alternativet er å ta noe på Business School; Business & Administration, Management eller Accounting and Finance. Her får du mer svadakunnskap og tullball, men du får enkelt jobb i banker o.l hvis du tar dette på en god skole.

 

Etter tre år finner du deg en eller annen master du har lyst til å ta. Min anbefalning er å velge en av de to første alternativene jeg ga deg, for deretter å ta en Master eller MBA på Business School. Det gir deg en "fastere" grunnutdanning, samtidig som du får lært business, finance eller administration på et nivå der det er litt mindre svada.

 

Angående skoler så kommer det jo litt an på hva du vil gå på. I tillegg til Imperial, UCL, LSE og Oxbridge, kan Bath, Warwick og Durham være gode valg. Mulig jeg har glemt noen skoler, men dette er vel listen over universiteter hvor norske McKinsey og BCG rekrutterer "direkte fra".

 

Det kommer litt an på hva slags arbeid du kunne tenkte deg, men om målet er banking så er Warwick universitetet som sender flest graduates til London hvert år. (Og sosialt sett så har skolen rundt 100 forskjellige societies og sports, så du har gode muligheter til å finne andre med samme interesser som deg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Hva ligger snittet deres på, dere som søkte på en 4-5 respektable universiteter og fikk tilbud fra alle? Stifa f.eks. Og mener dere at dere sendte inn veldig bra statements osv?

 

Det jeg spør om er hvor vanskelig det er å komme inn på feks økadm på Warwick med 5 i snitt og helt ordinære statements :p

Lenke til kommentar

Hadde et bra snitt da jeg gikk ut fra vgs, 5.2 elns. Kings College ba om 5.5 i snitt, resten (Newcastle, Bath, Aberyswyth, Newcastle) ba om 4 i snitt og 4 i Engelsk.

 

De forventer nedgang på antall studenter fom i år, så ikke-EU studenter betyr mer enn noen gang, ergo søk på de 'bedre' univ, du vil nok bli vurdert på de aller fleste i år! :)

Lenke til kommentar

Hei! Hva ligger snittet deres på, dere som søkte på en 4-5 respektable universiteter og fikk tilbud fra alle? Stifa f.eks. Og mener dere at dere sendte inn veldig bra statements osv?

 

Det jeg spør om er hvor vanskelig det er å komme inn på feks økadm på Warwick med 5 i snitt og helt ordinære statements :p

Mener du 2+2 Economics and Administration? Jeg tror det kan være smartere å søke straight econ og heller legge på en eller annen Postgraduate i business. De to første årene av 2+2 går du ikke en gang på Warwick Uni.

 

Om du har økonomi-fag på vgs kan de bedre skolene finne på å kreve 6 i disse.

Lenke til kommentar

Hei! Hva ligger snittet deres på, dere som søkte på en 4-5 respektable universiteter og fikk tilbud fra alle? Stifa f.eks. Og mener dere at dere sendte inn veldig bra statements osv?

 

Det jeg spør om er hvor vanskelig det er å komme inn på feks økadm på Warwick med 5 i snitt og helt ordinære statements :p

Oh stop it you.jpg

 

Jeg hadde 4.8; ingenting spesielt med andre ord. Mitt PS var ganske bra til slutt selv om det kanskje kunne ha vært bedre. Men hva vet nå jeg, jeg har egentlig aldri helt skjønt hvordan et godt PS er. :p

 

Det er vedt å nevne at det jeg søkte på, Computer Systems Engineering, ikke er like populært som for eksempel Economics eller Psychology, og derfor kan det hende at jeg slapp unna relativt billig mtp. snittkarakterer.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...