Gå til innhold

Tråden for alle studenter i UK


ahpadt

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Har lest gjennom 15 sider med innlegg og fant ut at dette er et bra sted å spørre om råd.

 

Står potensielt ovenfor et vanskelig valg til høsten. Ønsker å studere økonomi, primært finans. Håper på å komme inn på følgende universiteter: Gøteborg, NHH, City of London (Cass), Manchester og York.

 

Studere for tiden noe annet i Bergen, men er veldig klar for både et faglig og miljøskifte.

 

Angående NHH/Gøteborg har jeg mine egne preferanser så ber ikke om så mye respons her. Men når det gjelder skolene i England er jeg veldig usikker på hva jeg bør velge.

 

Har primært sett meg ut City(Cass) som mitt førstevalg. Grunnen til dette er at det er i London, en by jeg har vært mye i, og som jeg liker veldig godt. Den har også svært god kontakt med finansmiljøet (City) i London, noe som øker karrieremulighetene. Et lite minus er selvfølgelig kostnadsnivået i London, som sikkert mer eller mindre tilsvarer det jeg for tiden opplever i Bergen.

 

Når det gjelder York/Manchester har jeg satt meg veldig lite inn i disse universitetene. Vet at begge er gode på økonomistudier, men er usikre på hvordan byene og studentmiljøet generelt er. Noen som har noen preferanser, tips eller informasjon om London, Manchester og York generelt? Eller evt. de aktuelle skolene?

 

Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du allerede søkt på disse universitetene? Om ikke er du veldig sent ute.

 

Manchester har vel uansett et ganske bra rykte. Personlig kunne jeg aldri å tenke meg å studere der, da det ikke er noe sentralt campus og alt er strødd rundt om midt i byen.

 

Men om man liker storbyer så vil jeg tippe at Manchester ville være et godt valg.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Har du allerede søkt på disse universitetene? Om ikke er du veldig sent ute.

 

Manchester har vel uansett et ganske bra rykte. Personlig kunne jeg aldri å tenke meg å studere der, da det ikke er noe sentralt campus og alt er strødd rundt om midt i byen.

 

Men om man liker storbyer så vil jeg tippe at Manchester ville være et godt valg.

 

Har søkt ja. Burde kanskje presisert dette.

 

Er glad i storbyer, og har hørt mye positivt om Manchester selv.

Lenke til kommentar

Hvilke skoler i London er de beste med tanke på økonomi-master? Og må man ta GMAT på alle disse skolene/linjene, hvis ikke, bør man uansett ta GMAT-testen?

 

Og hvilke av disse skolene i London bør prioriteres om man så vidt har B i snitt (3.5-6-7) for å føle seg trygg på å komme inn? Kan man komme inn på Cass eller European Business School for eksempel, med en GPA på 3.5? Hvilke andre skoler enn Cass, EBS, Imperial og LSE er i toppsjiktet?

Lenke til kommentar

Aner ikke hva 3.5-6-7 betyr, mener du at du ligger mellom B og A, eller mellom C og B? Og er dette fra USA(siden du prater om GPA), eller Norge?

 

UCL er jo jevnt over bra, hvordan det står til innen økonomi vet jeg ikke. Hvis banking er målet, så kan det være en fordel å gå på LSE, Imperial, UCL, Oxbridge eller Warwick - evt Bath/Durham.

Endret av luser32
Lenke til kommentar

Sorry, dårlig forklart. Jeg mente B i snitt, men en heller lav en, altså 3.5 eller 3.6 (A=5, B=4, C=3 osv.), rundt der i snitt. Er der jeg regner med at jeg ligger neste vår når jeg er ferdig, så lurer på hvilke skoler i london jeg bør satse på!

 

En B i snitt tilsvarer vel upper second class, sånn cirka og det er det de fleste krever ser jeg.

Lenke til kommentar

Okei, fordi slik jeg har forstått det så regnes "standard amerikansk GPA" på en 4-poengsskala - så jeg var litt usikker.

 

En svak B er ingen garanti for å komme inn på skoler som krever 2:1. De overnevnte skolene vil gjerne ha en "strong 2:1". MEN, hvis resten av søknaden din er bra så har du en god sjanse vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Når kan man melde seg inn i ANSA? Er det først etter man har dratt nedover?

 

Du kan melde deg inn nå. Jeg aner ikke hva jeg har tjent på å være med i ANSA gjennom dette året, så ser ikke mye av vitsen lenger.

I see. Var litt skeptisk, men nå ser jeg at de har et lokallag i Bath også, så kanskje blir jeg lettere kjent med andre nordmenn der også...

 

En annen ting jeg lurer på, er hvilken (eller hvilke) mattebok/bøker du bruker? Har lyst til å få en liten headstart; har ikke allverdens å gjøre i sommer når jeg bor på et sted som dette (Ei lita øy noen timer utenfor Trondheim).

Lenke til kommentar

Når kan man melde seg inn i ANSA? Er det først etter man har dratt nedover?

 

Du kan melde deg inn nå. Jeg aner ikke hva jeg har tjent på å være med i ANSA gjennom dette året, så ser ikke mye av vitsen lenger.

I see. Var litt skeptisk, men nå ser jeg at de har et lokallag i Bath også, så kanskje blir jeg lettere kjent med andre nordmenn der også...

 

En annen ting jeg lurer på, er hvilken (eller hvilke) mattebok/bøker du bruker? Har lyst til å få en liten headstart; har ikke allverdens å gjøre i sommer når jeg bor på et sted som dette (Ei lita øy noen timer utenfor Trondheim).

 

Ehm. Jeg har fysikk- og matteboka som er fra boklista. Du kan få kjøpe de billig av meg når jeg kommer tilbake om du vil, siden de ligger i rommet mitt i Bath. :p

 

Matte semester 1:

1. Curve sketching

2. Complex numbers

3. Differentiation

4. Integration

5. Binomials, Power series and Taylor's Series

6. Vectors

7. Fourier Series

 

Matte semester 2:

Ordinary Differential Equations

Laplace Transforms

Matrices

Probability

Statistics (Dr William Megill) --- kan hende denne fjernes

Least Squares Fitting of Data

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Forsikringen man får gjennom ANSA er ganske god.

 

Av samme grunn som folk er medlem av Econa, Tekna o.l, så gir et medlemskap i ANSA tyngde til folk som taler oss utenlandsstudenters sak.

 

Det er akkurat den forsikringen som var grunnen til at jeg ble med i ANSA. Vet ikke om jeg kommer til å fornye den. Var ikke rare utgiften, men jeg må sette spørsmålstegn til om det er andre grunner for å være med i ANSA.

 

Valgte å ikke få e-post fra ANSA i det hele tatt, men har fortsatt fått massevis (som ikke interesserer meg en cm).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...