Gå til innhold

Tråden for alle studenter i UK


ahpadt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med bachelor så har det lite å si. Om du har tatt en MEng eller en eller annen 12-måneders master så kan det godt hende at visse arbeidsgivere vil påstå at du ikke skal ha lønn på nivå med norske mastere. Aner ikke om NOKUT respekterer Bologna eller ikke, men du må gjerne poste svaret deres her.

Lenke til kommentar

Luser 32 : "Med bachelor så har det lite å si. Om du har tatt en MEng eller en eller annen 12-måneders master så kan det godt hende at visse arbeidsgivere vil påstå at du ikke skal ha lønn på nivå med norske mastere. Aner ikke om NOKUT respekterer Bologna eller ikke, men du må gjerne poste svaret deres her"

 

Oki, nei jeg tenkte bare at det var greit å få et dokument fra deres side som forteller gjerne litt om hva bacheloren innebærer (at den kan sidestilles med en norsk bachelorgrad) og evt om karakterskalaen. For hvis det er en skikkelig blond dame som sitter i Human Resources så kan hun tro at 70% er litt for lavt, når det egentlig ikke er det. Vil tro at norske arbeidsgivere stoler mer på NOKUT enn om jeg selv skriver det. Men er nok enig med deg at det sikkert egner seg bedre med en slik godkjenning hvis man har tatt en MEng, men har ikke noen planer om å studere noe mer i utlandet og skal ta min mastergrad i Norge. Jeg er jo ikke etnisk norsk, så for å være sikker så tror jeg at jeg skal søke om godkjenning slik at arbeidsgiver ikke tror at jeg har stjålet graden eller noe. Graden tilbys jo ikke i Norge heller så kanskje NOKUT skriver noe om hva den innebærer eller hva slags kompetanse den gir.

 

Ja, kan godt poste svaret, men det kan ta litt tid ettersom jeg for øyeblikket har startet å samle dokumentasjon (de skal visstnok ha en god del dokumetasjon) fra ungdomsskole, videregående, utskrift av pass osv osv. Har også skrevet et 4 sider langt dokument som forklarer litt om forholdene rundt det at jeg byttet fra University of Glamorgan til University of Bristol, eksamenslengde, emnene gir enten 10 credits eller 20 credits med unntak av hovedoppgave som gir 30 credits, akkreditering og karakterskalaen.

 

Noen av dere som er kjent med hvordan dette med akkreditering fungrerer mtp Norge?

 

Min studieretning (Aeronautical Engineering) er akkreditert av både Royal Aeronautical Society (RAeS) og Instituition of Engineering and Technology (IET) som senere kan brukes hvis man skal bli "Chartered Engineer" (CEng).

 

Har dette noe å si i Norge eller er det bare søppel?

Lenke til kommentar

Hvis du søker hos mindre bedrifter kan det nok hende at de som behandler søknadene ikke har kunnskapen(eller tiden til å tilegne seg den) om karaktersystemet i UK. I søknadene jeg har skrevet for norske internships har det ikke vært noe problem though. Hvis du tar en MSc i Norge i tillegg før du skal begynne å jobbe så vil jo den være mer relevant uansett.

 

CEng er en beskyttet tittel og vil være relevant på samme måte som Sivilingeniør var i Norge. Nå er vel ikke siving beskyttet lenger så strengt tatt vil CEng være "bedre". I Norge tviler jeg på at det har noe å si, men i en internasjonal kontekst er det nok bra.

 

Aero er jo en fordel hvis du vil jobbe for Forsvarets Forskningsinstitutt, Norsk Romsenter eller Kongsberg Gruppen.

Lenke til kommentar

Hvis du søker hos mindre bedrifter kan det nok hende at de som behandler søknadene ikke har kunnskapen(eller tiden til å tilegne seg den) om karaktersystemet i UK. I søknadene jeg har skrevet for norske internships har det ikke vært noe problem though. Hvis du tar en MSc i Norge i tillegg før du skal begynne å jobbe så vil jo den være mer relevant uansett.

 

CEng er en beskyttet tittel og vil være relevant på samme måte som Sivilingeniør var i Norge. Nå er vel ikke siving beskyttet lenger så strengt tatt vil CEng være "bedre". I Norge tviler jeg på at det har noe å si, men i en internasjonal kontekst er det nok bra.

 

Aero er jo en fordel hvis du vil jobbe for Forsvarets Forskningsinstitutt, Norsk Romsenter eller Kongsberg Gruppen.

 

CEng må man jobbe i noen år for å få, ulikt 'sivilingeniør'.

Lenke til kommentar

Det jeg tenkte var at NOKUT kanskje kunne nevne at utdannelsen er akkreditert slik at det i seg selv er et

kvalitetsstempel og viser jo at du utdannelsen er oppdatert innenfor fagfeltet og at man lærer ting som næringslivet har bruk for. Akkreditering er jo ikke noe som er for alltid og etter en viss periode kommer dette panelet gjerne tilbake for å gi en ny godkjennelse. Men tror ikke jeg kan bli CEng siden man må ta en mastergrad som også gjerne er akkreditert. Deretter er det vel 2-5 års arbeidserfaring som gjelder, mens siv. ing tittelen får man jo med graden. For å bli CEng må man vel ha jobbet med noe spesielt, tror det også er intervju med 2 personer som selv er CEng, og de gjennomgår da ditt arbeid som ingeniør. Rolls Royce blant annet kjører jo et mentorprogram hvor mentoren gjerne gir deg veiledning, arbeidsoppgaver og utfordringer som gjør at du vil kunne stå sterkt når du søker CEng tittelen.

 

De fleste av mine faglærere er enten "EurIng" eller "CEng"

Endret av Ingeniøerstudent
Lenke til kommentar

Det jeg tenkte var at NOKUT kanskje kunne nevne at utdannelsen er akkreditert slik at det i seg selv er et

kvalitetsstempel og viser jo at du utdannelsen er oppdatert innenfor fagfeltet og at man lærer ting som næringslivet har bruk for. Akkreditering er jo ikke noe som er for alltid og etter en viss periode kommer dette panelet gjerne tilbake for å gi en ny godkjennelse. Men tror ikke jeg kan bli CEng siden man må ta en mastergrad som også gjerne er akkreditert. Deretter er det vel 2-5 års arbeidserfaring som gjelder, mens siv. ing tittelen får man jo med graden. For å bli CEng må man vel ha jobbet med noe spesielt, tror det også er intervju med 2 personer som selv er CEng, og de gjennomgår da ditt arbeid som ingeniør. Rolls Royce blant annet kjører jo et mentorprogram hvor mentoren gjerne gir deg veiledning, arbeidsoppgaver og utfordringer som gjør at du vil kunne stå sterkt når du søker CEng tittelen.

 

De fleste av mine faglærere er enten "EurIng" eller "CEng"

 

CEng kan ikke sammenlignes med siv.ing. Har ikke mye med hverandre å gjøre. Den ene er bare en tittel man får etter man er ferdig på universitetet, den andre en 'tittel' etter en grad pluss flere års arbeid i feltet. Trenger ikke sammenligne de mer. ;)

Lenke til kommentar

@ Ingeniøerstudent: Hvorfor byttet du fra Glamorgan? Går der selv. Selv om jeg vet mye som kunne vært forbedret ved skolen, er det mye bra også, bare litt nysgjerrig. :)

 

@ Ingeniøerstudent: Hvorfor byttet du fra Glamorgan? Går der selv. Selv om jeg vet mye som kunne vært forbedret ved skolen, er det mye bra også, bare litt nysgjerrig. :)

 

Hovedgrunnen var vel egentlig nettopp dette med akkreditering. Jeg fikk vite om University of Glamorgan gjennom et besøk de hadde ved Radisson SAS hotellet i Oslo i 2007. Jeg var først og fremst intressert i BSc (Hons) Aircraft Maintanance Engineering. Jeg snakket med universitets representant på standen deres og bestemte meg for at jeg ville begynne der. Denne eventen ble arrangert av en/et agent/byrå (ikke study across the pond). Jeg ble senere innkalt til førstegangstjeneste og utsatte plassen min ved skolen. Når jeg kom ned hit begynte jeg å skjønne mer av utdannelsessystemet, dette med akkreditering osv. Jeg byttet også over til BEng Aeronautical Engineering, men denne utdannelsen var ny og dermed ikke akkreditert av Royal Aeronautical Society. Man veit aldri hva fremtiden bringer og jeg begynte derfor å vurdere andre universiteter sammen med en annen kompis som studerte i samme klasse som meg. Etter 1.året byttet jeg over til et annet universitet når de godkjente mitt 1.år.

 

Så hovedgrunnen var nok at utdannelsen ikke var akkreditert, og jeg ville så gjerne studere Aeronautical engineering. Både Mechanical Engineering og Electrical Engineering har vært akkreditert i lang tid.

 

Men jeg trivdes veldig godt der, billig var det også, betalte vel 7500 GBP hvert år og dette holder seg vel ut utdannelsen. Litt dyrere her. Alt dette spiller ikke vel ikke så mye rolle nå lenger siden jeg snakket med tidligere klassekamerater og de har sagt at utdannelsen nå har fått gjennomslag for sin søknad og Aeronautical er nå akkreditert av Royal Aeronautical Society. Har ikke så mye å utsette på hvordan ting er der. Lærerne er CEng og driver med bra forskning. I tillegg har du sikkert lagt merke til det flyet de har fått på plass der, de har også en flysimulator og bra med labutstyr. Skulle dog ønske de hadde hatt bibloteket åpent 24/7, men J1 (datalab) er jo en bra erstatning :)

Lenke til kommentar

@ahpadt

 

Kan jeg spørre deg om hvordan lysforholdene er i eksamens- og forelesningslokaler ved universitetet i Bath? Hender det ofte at sollys gjør det vanskeligere å se det som er på lerettet osv.?

 

Grunnet at jeg spør er fordi jeg lider av albinisme, og at jeg ikke har tenkt på dette før.

Lenke til kommentar

@ahpadt

 

Kan jeg spørre deg om hvordan lysforholdene er i eksamens- og forelesningslokaler ved universitetet i Bath? Hender det ofte at sollys gjør det vanskeligere å se det som er på lerettet osv.?

 

Grunnet at jeg spør er fordi jeg lider av albinisme, og at jeg ikke har tenkt på dette før.

 

De aller, aller, aller fleste forelesningsrommene jeg har vært i har ikke vinduer en gang. Sollys har ikke vært et problem en eneste gang, og blir det noe problem er de som foreleser veldig greie. Så vidt jeg husker har det ikke vært noe under de 10 eksamenene jeg har hatt hittil heller.

 

Er dette noe du er redd for bør du kontakte administrasjonen lenge før eksamen, slik at de kan prøve å tilpasse rommene du blir tildelt (vi sitter spredd rundt i forskjellige rom i hver eksamen).

Lenke til kommentar

@ Ingeniøerstudent: Har hørt om flyet ja, men har ikke sett det annet enn på bilder. Er veldig sjelden oppe ved hovedavdelingen i Trefforest, siden jeg studerer ved avdelingen nede i Cardiff (ATRiuM). Traff en del indere tidligere i år som studerer Aeronautical Eng. (eller andre relaterte flyfag).

 

Jeg vil anta det var Sonor som arrangerte eventen du var på? Var via de jeg søkte på studieplass. :)

Lenke til kommentar

@ Ingeniøerstudent: Har hørt om flyet ja, men har ikke sett det annet enn på bilder. Er veldig sjelden oppe ved hovedavdelingen i Trefforest, siden jeg studerer ved avdelingen nede i Cardiff (ATRiuM). Traff en del indere tidligere i år som studerer Aeronautical Eng. (eller andre relaterte flyfag).

 

Jeg vil anta det var Sonor som arrangerte eventen du var på? Var via de jeg søkte på studieplass. :)

@ Ingeniøerstudent: Har hørt om flyet ja, men har ikke sett det annet enn på bilder. Er veldig sjelden oppe ved hovedavdelingen i Trefforest, siden jeg studerer ved avdelingen nede i Cardiff (ATRiuM). Traff en del indere tidligere i år som studerer Aeronautical Eng. (eller andre relaterte flyfag).

 

Jeg vil anta det var Sonor som arrangerte eventen du var på? Var via de jeg søkte på studieplass. :)

 

åja den flunkende, nye, kule bygningeen "vi" ved Trefforest campus mener at vi skulle hatt hehe. Har bare sett ATRium fra t-banen (som bråker heeelt sinnsykt) eller på bilder.

 

Nei det var ikke SONOR, faktisk første gangen jeg hører om dette byrået. Jeg husker ikke navnet på den jeg søkte gjennom. De lå liksom rundt hjørnet ved Markedhøyskolen i Oslo. Det er så mange år siden og en annen grunn var vel at jeg etterhvert begynte å snakke direkte med universiteter og overgang til det nye universitetet skjedde gjennom UCAS.

Lenke til kommentar

@ahpadt

 

Kan jeg spørre deg om hvordan lysforholdene er i eksamens- og forelesningslokaler ved universitetet i Bath? Hender det ofte at sollys gjør det vanskeligere å se det som er på lerettet osv.?

 

Grunnet at jeg spør er fordi jeg lider av albinisme, og at jeg ikke har tenkt på dette før.

 

De aller, aller, aller fleste forelesningsrommene jeg har vært i har ikke vinduer en gang. Sollys har ikke vært et problem en eneste gang, og blir det noe problem er de som foreleser veldig greie. Så vidt jeg husker har det ikke vært noe under de 10 eksamenene jeg har hatt hittil heller.

 

Er dette noe du er redd for bør du kontakte administrasjonen lenge før eksamen, slik at de kan prøve å tilpasse rommene du blir tildelt (vi sitter spredd rundt i forskjellige rom i hver eksamen).

 

Da høres det rimelig bra ut! :D

Takk :)

Lenke til kommentar

Sollys er nok ikke det største problemet i England, sukk.

 

Har noen erfaring med å eie bil i England? På biltilsynets side står det at man kan bruke EEA førerkort i 2 år i England - vet noen om denne 2 års regelen gjelder fra datoen man flyttet til England eller datoen man først skaffet seg bilforsikring?

 

Er kun lathet og orker ikke å fylle inn papir og ta bilde osv. hvis jeg ikke må.

Lenke til kommentar

Jeg har leid bil i UK flere ganger uten problem. Norsk førerkort går under "European Full Licence" eller noe slikt. Det eneste de kan reagere på er alder. 23 år pleier å være grensen de fleste opererer med.

 

Jeg har aldri tatt noe førerprøve eller kurs i UK, ei heller gjort om mitt norske førerkort til et britisk - noe som er mulig, men helt unødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...