RAK-foto Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Da forsøker jeg en gang til - å ta opp to punkter som jeg gjerne vil skal komme med. For det første så synes jeg vi MÅ få med Gatefotografi som egen kategori i billedkritikken (det kan da umulig være så vanskelig å få til) Så vil jeg også gjerne ha igang det med Månedens bilde og her har jeg de punktene som Terje ba meg om å liste opp. Månedens Bilde (med premier) Når det gjelder denne konkurransen så er min mening at hver fotograf skal kunne levere kun ett bilde pr. måned. Her kan vi gjerne ha tema. Det bør være en innsendingsperiode f.eks. fra 1.-15. i hver måned. I denne perioden skal de innsendte bildene ikke være synlige, men man bør kunne få opp en liten statistikk over hvor mange bilder som er sendt inn og at det kun er ett bilde pr. fotograf. Vi skal heller ikke kunne se hvem som har sendt inn bilder. Bilder med © og navn til fotografen inne på bildet må ikke være lov da dette vil bryte med anonymiteten. Så kommer avstemningsperioden - f.eks. fra 16.-25. i hver måned Nå skal vi jo selvfølgelig kunne hente opp alle bildene for å gi de vi liker en stemme, men de må fremdeles være anonyme. Vi skal kunne stemme på et bilde kun en gang. Det må selvfølgelig ikke være mulig å stemme på sitt eget bilde. Om vi bruker dette så blir det ikke noe «kameratslig stemmegivning». Først fra den 26. og ut hver måned skal vi kunne hente opp resultatene - gjerne da som en liste med bilder med navn og poengsum. Jeg synes at de 3 beste i hver måned bør få en premie (dette er noe jeg ikke har tenkt så mye på ennå, men dette tror jeg dere på teknisk har mere peiling på). De tre beste bør også få sin faste plass på forsiden av Digit - og stå der fra måned til måned - bilder med navn, poeng, premien . Så neste måned........ Hvem og hvordan temaer skal bestemmes får vi komme tilbake til. Her er jeg meget spent på å høre andres meninger om dette forslaget - slik at Teknisk avd. har noe å gå etter. Det hadde jo vært artig om det ble litt interesse for dette også og ikke bare henge på den tråden som heter «Vedrørende terningkast og karakterer» - det har jo vært diskutert siden tidenes morgen her på Nye Digit (ca. 260 innlegg til nå - 15.08.11) - og vi/dere har jo ikke kommet noe lenger. Der har jeg den følelsen at den diskusjonstråden biter seg selv i halen og gå bare rundt og rundt uten at det skjer noen ting. Og en ting til: Jeg har jo forsøkt med med flere ting som jeg til dels har fått positive svar og medhold på, men hva skjer - ingen ting - det er stort sett bare den vanlige tråden som det diskuteres i - hele tiden. Og når det gjelder Månedens bilde - så har jeg fått høre helt siden jeg startet å nevne det på gamle Digit før jeg ante noe om at vi skulle over til den nye - at «det er for tidlig», men det er nå merkelig da at mye annet lar seg orne ganske kjapt. Jeg har jo også nevnt det her på nye digit - og har da fått det samme svaret «det er for tidlig» - eller ikke svar i det hele tatt. Håper på en del svar her - og at det kanskje skjer noe. RAK-foto Endret 15. august 2011 av RAK-foto Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Noen kommentarer angående månedens bilde. Jeg er enig at bildene må være anonyme. Man må også sjekke om copyright feltet er satt i EXIF - i såfall bør bildet diskvalifiseres. Det er to måter å stemme på månedens bilde. Man kan f.eks. se på alle, og velge kun et av de. Da får det bildet 1 poeng, og ingen poeng til de andre - det er slik vi har gjort det på akam. Alternativt kan man gå igjennom alle bildene og gi en karakter ut ifra hva man synes. Blir det mange bilder, så bølir det fort en del jobb å stemme. Har du tenkt over hvordan dette bør hådnteres? Jeg vil tro at premier bør kunne ordnes. Valg av tema kan ordnes lettest ved at vinneren velger neste måneds tema. Lenke til kommentar
RAK-foto Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Noen kommentarer angående månedens bilde. Jeg er enig at bildene må være anonyme. Man må også sjekke om copyright feltet er satt i EXIF - i såfall bør bildet diskvalifiseres. Det er to måter å stemme på månedens bilde. Man kan f.eks. se på alle, og velge kun et av de. Da får det bildet 1 poeng, og ingen poeng til de andre - det er slik vi har gjort det på akam. Alternativt kan man gå igjennom alle bildene og gi en karakter ut ifra hva man synes. Blir det mange bilder, så bølir det fort en del jobb å stemme. Har du tenkt over hvordan dette bør hådnteres? Jeg vil tro at premier bør kunne ordnes. Valg av tema kan ordnes lettest ved at vinneren velger neste måneds tema. Hei og takk for kjappt svar - det var hyggelig Når det gjelder stemmingen på bildene så synes jeg som jeg har skrevet før at vi har en avstemningsperiode der alle som vil kan gå inn og gi de bildene de vil stemme på en - 1 stemme pr. bilde. Slik synes jeg dette kan håndteres. Synes også det med premier - at det kan ordnes er veldig bra. Det med temavalg synes jeg også var smart, men der synes jeg vi skal bestemme tre måneder med fritt tema. Bra at vi har kommet i gang. Regner også med at det ikke tar altfor lang tid før vi er i gang, eller ihvertfall få spikret en dato. RAK-foto Lenke til kommentar
amund Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Og en ting til: Jeg har jo forsøkt med med flere ting som jeg til dels har fått positive svar og medhold på, men hva skjer - ingen ting - det er stort sett bare den vanlige tråden som det diskuteres i - hele tiden. Igjen må vi be om litt tålmodighet. Det tar tid å utvikle ny funksjonalitet, men vi lanserer forbedringer så raskt det lar seg gjøre. Når aktiviteten og temperaturen på forumet er så høy er det veldig viktig at vi deltar, og som Terje har nevnt har det gått med noe tid på å håndtere alle henvendelsene. Vi har imidlertid en klar plan for hva vi skal gjøre fremover, og selv om vi ikke har utført alt du har bedt om betyr det ikke at du er oversett. Det er rett og slett bare snakk om at vi ikke klarer å utføre alt på én gang :-) 3 Lenke til kommentar
RAK-foto Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Og en ting til: Jeg har jo forsøkt med med flere ting som jeg til dels har fått positive svar og medhold på, men hva skjer - ingen ting - det er stort sett bare den vanlige tråden som det diskuteres i - hele tiden. Igjen må vi be om litt tålmodighet. Det tar tid å utvikle ny funksjonalitet, men vi lanserer forbedringer så raskt det lar seg gjøre. Når aktiviteten og temperaturen på forumet er så høy er det veldig viktig at vi deltar, og som Terje har nevnt har det gått med noe tid på å håndtere alle henvendelsene. Vi har imidlertid en klar plan for hva vi skal gjøre fremover, og selv om vi ikke har utført alt du har bedt om betyr det ikke at du er oversett. Det er rett og slett bare snakk om at vi ikke klarer å utføre alt på én gang :-) Hei og takk for et sakelig svar, men har litt vanskelig å forstå at det ofres så inmari mye tid på terningkast og karakterer som etter det jeg har lest det er veldig mange som vil ha vekk. Personlig så bruker jeg ikke terningkast i det hel tatt - skriver heller en brukbar kommentar/kritikk på bildene. Er det noe tidsperspektiv frmover for planen deres eller er den svevnde RAK-foto Lenke til kommentar
amund Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Prioriteringen ser slik ut akkurat nå: "Gatefotografi"-kategorien skal være på plass i morgen og i løpet av par dager regner vi med at vurderingsnivåene er på plass. Deretter er det flere oppgaver som står for tur. Jeg vet Terje ønsker å se på dette med å kunne skru av karakterne per profil, at det er ytret ønske om mulighet for å laste opp flere versjoner av et bilde, sette lisens ved bildeopplastingen, fremvisning av nye bilder på Akam-forsiden, mer statistikk, og helt sikkert flere ting som jeg ikke har i hodet akkurat nå :-) 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Hei og takk for et sakelig svar, men har litt vanskelig å forstå at det ofres så inmari mye tid på terningkast og karakterer som etter det jeg har lest det er veldig mange som vil ha vekk. Personlig så bruker jeg ikke terningkast i det hel tatt - skriver heller en brukbar kommentar/kritikk på bildene. Nå er det vel mest vi på forumet som har kastet bort brukt veldig mye tid på å diskutere karakterer 3 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Prioriteringen ser slik ut akkurat nå: "Gatefotografi"-kategorien skal være på plass i morgen og i løpet av par dager regner vi med at vurderingsnivåene er på plass. Det høres bra ut - tror at vurderingsnivåene vil hjelpe mye. Deretter er det flere oppgaver som står for tur. Jeg vet Terje ønsker å se på dette med å kunne skru av karakterne per profil, at det er ytret ønske om mulighet for å laste opp flere versjoner av et bilde, sette lisens ved bildeopplastingen, fremvisning av nye bilder på Akam-forsiden, mer statistikk, og helt sikkert flere ting som jeg ikke har i hodet akkurat nå :-) Mye å ta fatt i. Av de, så er det muligheten for flere versjoner som frister mest. 2 Lenke til kommentar
RAK-foto Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Hei og takk for et sakelig svar, men har litt vanskelig å forstå at det ofres så inmari mye tid på terningkast og karakterer som etter det jeg har lest det er veldig mange som vil ha vekk. Personlig så bruker jeg ikke terningkast i det hel tatt - skriver heller en brukbar kommentar/kritikk på bildene. Nå er det vel mest vi på forumet som har kastet bort brukt veldig mye tid på å diskutere karakterer Det er mulig det, men det hadde kanskje vært en ide å bruke en del av den tiden på andre ting også. Jeg nekter å tro at noen er så ensporet at man ikke kan ha flere tanker i hodet på en gang - ikke bare terningkast og karakterer. RAK-foto Lenke til kommentar
RAK-foto Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Prioriteringen ser slik ut akkurat nå: "Gatefotografi"-kategorien skal være på plass i morgen og i løpet av par dager regner vi med at vurderingsnivåene er på plass. Deretter er det flere oppgaver som står for tur. Jeg vet Terje ønsker å se på dette med å kunne skru av karakterne per profil, at det er ytret ønske om mulighet for å laste opp flere versjoner av et bilde, sette lisens ved bildeopplastingen, fremvisning av nye bilder på Akam-forsiden, mer statistikk, og helt sikkert flere ting som jeg ikke har i hodet akkurat nå :-) Hei dere på teknisk Kjempebra dette her Da skal jeg prøve å ikke mase noe særlig mere - selv om jeg kan ikke love, he he he Skal bare minne dere på Månedens Bilde!!!! (Se starten av denne tråden) RAK-foto Endret 15. august 2011 av RAK-foto Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Prioriteringen ser slik ut akkurat nå: "Gatefotografi"-kategorien skal være på plass i morgen og i løpet av par dager regner vi med at vurderingsnivåene er på plass. Deretter er det flere oppgaver som står for tur. Jeg vet Terje ønsker å se på dette med å kunne skru av karakterne per profil, at det er ytret ønske om mulighet for å laste opp flere versjoner av et bilde, sette lisens ved bildeopplastingen, fremvisning av nye bilder på Akam-forsiden, mer statistikk, og helt sikkert flere ting som jeg ikke har i hodet akkurat nå :-) Hei dere på teknisk Kjempebra dette her Da skal jeg prøve å ikke mase noe særlig mere - selv om jeg kan ikke love, he he he Skal bare minne dere på Månedens Bilde!!!! (Se starten av denne tråden) RAK-foto Da er det bare for oss å poste bilder fra gatene RAK, nå er kategorien inne.... Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Dersom man må ta vekk copyrightinfo i EXIF osv er det i hvertfall uaktuelt for meg å delta. Dessuten tror jeg få vil drive å laste ned bildene for så å hente opp exif bare for å finne ut om det er en kompis de stemmer på eller ikke. JEg forsøker å ha copyright og annen kontaktinfo i alle bilder jeg laster opp forskjellige steder på nett. Det er deler av min måte å ta vare på mine bilder på... (Bare ett innspill der altså...) Lenke til kommentar
RAK-foto Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Dersom man må ta vekk copyrightinfo i EXIF osv er det i hvertfall uaktuelt for meg å delta. Dessuten tror jeg få vil drive å laste ned bildene for så å hente opp exif bare for å finne ut om det er en kompis de stemmer på eller ikke. JEg forsøker å ha copyright og annen kontaktinfo i alle bilder jeg laster opp forskjellige steder på nett. Det er deler av min måte å ta vare på mine bilder på... (Bare ett innspill der altså...) Hei Espen Det med unnværelse av EXIF-data og copyright er meningen at skal gjelde kun for Månedens Bilde! Dette vil jo bli en konkurranse der vi skal bedømme bildet uavhengig av alle data til bildet, for så å gi de bildene vi synes er bra den ene stemmen prr bilde. Her har vi ingen behov for alle mulige data - vi skal ikke analysere bildene. RAK-foto[/font] Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Hei Espen Det med unnværelse av EXIF-data og copyright er meningen at skal gjelde kun for Månedens Bilde! Dette vil jo bli en konkurranse der vi skal bedømme bildet uavhengig av alle data til bildet, for så å gi de bildene vi synes er bra den ene stemmen prr bilde. Her har vi ingen behov for alle mulige data - vi skal ikke analysere bildene. RAK-foto[/font] JA, det er jo det jeg sier, da er det ikke aktuelt for meg å delta. Jeg legger ikke opp bilder på nett uten kontakt og copyrightinfo i EXIF, så da er det ikke aktuelt for meg å delta i månedens konkurranse. Det er greit at jeg laster opp bildet om anonym og at exif ikke hentes ut automatisk for bildene i denne "kategorien", men jeg synes det grenser til hysteri dersom man er bekymret for at folk først laster ned bildet, og så slår opp exif-data for å finne ut hvem som har lagt opp hvert enkelt bilde for å unngå at man stemmer på "feil" person. Derfor syntes jeg kanskje det var en viktig saksopplysning. Regner med det er flere som ikke strør om seg med bilder ukritisk uten eierinfo i filen. 2 Lenke til kommentar
RAK-foto Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Hei Espen Det med unnværelse av EXIF-data og copyright er meningen at skal gjelde kun for Månedens Bilde! Dette vil jo bli en konkurranse der vi skal bedømme bildet uavhengig av alle data til bildet, for så å gi de bildene vi synes er bra den ene stemmen prr bilde. Her har vi ingen behov for alle mulige data - vi skal ikke analysere bildene. RAK-foto[/font] JA, det er jo det jeg sier, da er det ikke aktuelt for meg å delta. Jeg legger ikke opp bilder på nett uten kontakt og copyrightinfo i EXIF, så da er det ikke aktuelt for meg å delta i månedens konkurranse. Det er greit at jeg laster opp bildet om anonym og at exif ikke hentes ut automatisk for bildene i denne "kategorien", men jeg synes det grenser til hysteri dersom man er bekymret for at folk først laster ned bildet, og så slår opp exif-data for å finne ut hvem som har lagt opp hvert enkelt bilde for å unngå at man stemmer på "feil" person. Derfor syntes jeg kanskje det var en viktig saksopplysning. Regner med det er flere som ikke strør om seg med bilder ukritisk uten eierinfo i filen. Hei igjen Ja, dette høres greit ut, men det var dette vi var så redd for - for at det skulle bli slik kompisavstemming på bildene. Så om du har en god løsningsplan på det så er det kjempebra. Venter spent RAK-foto Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Hvor stor sjanse tror du det er for "kompisstemming" dersom man må laste ned hvert enkelt bilde og så åpne for å finne ut om det ligger noe exifinfo om hvem brukeren er der? Jeg tror en brøkdel av brukerne gidder ta seg dette bryet. Faktisk en så liten del at det det neppe blir utslagsgivende da et godt bilde er et godt bilde uavhengig av hvem som har tatt det. Men er enig i at den offentlig tilgjengelige infoen som ledager bildet i konkurransen ikke bør inneholde slik info. Et annet "problem" er jo at samtidig må man i såfall forby bruk av rammer. En del, meg selv inkludert, bruker ofte en type ramme som raskt avslører hvem som har tatt bildet. Dette er derfor altså minst like avslørende som om navnet hadde stått under bildet... Lenke til kommentar
RAK-foto Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Hvor stor sjanse tror du det er for "kompisstemming" dersom man må laste ned hvert enkelt bilde og så åpne for å finne ut om det ligger noe exifinfo om hvem brukeren er der? Jeg tror en brøkdel av brukerne gidder ta seg dette bryet. Faktisk en så liten del at det det neppe blir utslagsgivende da et godt bilde er et godt bilde uavhengig av hvem som har tatt det. Men er enig i at den offentlig tilgjengelige infoen som ledager bildet i konkurransen ikke bør inneholde slik info. Et annet "problem" er jo at samtidig må man i såfall forby bruk av rammer. En del, meg selv inkludert, bruker ofte en type ramme som raskt avslører hvem som har tatt bildet. Dette er derfor altså minst like avslørende som om navnet hadde stått under bildet... Hei igjen Her tror jeg vi er rimelig enige i alt. Nei, jeg tror ikke noen gidder å gjøre det du sier for å få oppdave hvem det er som har tatt bildet - så den delen er vi helt enige i. Det med rammer - det har jeg faktisk ikke tenkt på, men det er jo absolutt noe i det du sier at i konkurranser der skal bildene lastets opp UTEN rammer - det synes jeg må være ett av punktene. RAK-foto :thumbup: Lenke til kommentar
RAK-foto Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Prioriteringen ser slik ut akkurat nå: "Gatefotografi"-kategorien skal være på plass i morgen og i løpet av par dager regner vi med at vurderingsnivåene er på plass. Deretter er det flere oppgaver som står for tur. Jeg vet Terje ønsker å se på dette med å kunne skru av karakterne per profil, at det er ytret ønske om mulighet for å laste opp flere versjoner av et bilde, sette lisens ved bildeopplastingen, fremvisning av nye bilder på Akam-forsiden, mer statistikk, og helt sikkert flere ting som jeg ikke har i hodet akkurat nå :-) Dette høres veldig bra ut, men har ett spørsmål til i denne sammenheng: Når man ønsker å laste opp på Prøverommet - er det så da at man må laste opp på Prøverommet før man eventuelt legger ut et bilde på dagens dato. For etter at man har lagt ut et «vanlig bilde» - da kan man ikke legge ut et bilde på Prøverommet - dette bør vel også rettes på??? RAK-foto Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 For å nevne dette med "kompisstemming". På diskusjon.no har vi gjennom året hatt en liten uhøytidelig bildekonkurranse der vi har hatt oppgaver vi har tatt bilder til. Så har vi lagt bildene ut for avstemming. Ingen hemmelighet hvem som har tatt bildene og jeg tror ikke folk stemmer fordi de kjenner noen. Dette har gått helt fint hos oss og jeg tror det går helt fint på digit.no også. Lenke til kommentar
RAK-foto Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 For å nevne dette med "kompisstemming". På diskusjon.no har vi gjennom året hatt en liten uhøytidelig bildekonkurranse der vi har hatt oppgaver vi har tatt bilder til. Så har vi lagt bildene ut for avstemming. Ingen hemmelighet hvem som har tatt bildene og jeg tror ikke folk stemmer fordi de kjenner noen. Dette har gått helt fint hos oss og jeg tror det går helt fint på digit.no også. Hei Vi har på digit hatt akkurat den debatten tidligere på gamle digit og da ble dette her nevnt - så derfor synes jeg det hadde vært en fin løsning med anonymitet på bildene etter visse regler - da er det ingen som kan ha noen mistanke om kameratstmming i det hele tatt. RAK-foto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg