Zetracor Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Jeg har lyst å kjøpe en bra/grei nok Spille PC(stasjonær) som kan vare en stund for spill som kommer i framtiden også x) For en grei/ikke altfor dyr pris. Jeg pleier som regel å være avhengig av andre når det gjelder pc ting. Så jeg tar meg tid her å spør hva er det jeg bør lete etter i en pc(grafikk kort å andre data greier) for å kunne vite om den er god nok for spill som krever litt. Jeg forventer ikke å ha ting på max grafikk osv. men at det ser greit nok Jeg har en laptop jeg har brukt for å spille spill på og det er ikke akkuratt den beste. Jeg vil heller bruke laptopen til skole arbeid enn både spill å skolearbeid. Slitsomt å dra grafikken til det laveste osv.. ser så stykt ut. Jeg gjør meg klar til Guild Wars 2, Diablo 3. De spillene jeg tenker mest på hvorfor jeg vil ha ny pc. Jeg tror jeg skal bruke stipende mitt på å kjøpe en ny pc, i fjor fikk jeg 1200 per måned helt fram til mai/juni elns. Jeg kan ikke så mye med pc men jeg vet at ikke alltid det dyreste som betyr at det er det beste. HJELP x) Takk på Forhond. (Btw, hadde vært flott viss dere kunne vist link om pc'er og priser så er greie nok) Endret 15. august 2011 av Zetracor Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Noen punkter du kan sjekke når du ser etter ny pc er: # Om det er DDR3 Minne (ram) # Det bør være minst 4gb ram hvis du skal spille # Minst 2,5 GHz Prosessor # Hastigheten på harddisken. Normal er 5200rpm og en god og rask en har 7200rpm. Noen har også over 10000rpm, men det er unødvendig. Det er hovedsakelig det viktigste du trenger å sjekke når du kjøper pc. Her er et godt eksempel på en god og kraftig pc. http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/ASM3920/acer-aspire-m-stasjonar-pc-am3920 Håper det hjalp litt Endret 15. august 2011 av heh115 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 >= i5 2500k >= GTX 570 / HD 6950 >= 4 GiB minne Helst SSD systemdisk. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 >= i5 2500k >= GTX 570 / HD 6950 >= 4 GiB minne Helst SSD systemdisk. Han skriver at han har lite peiling på pc Skriv Norsk Lenke til kommentar
Zetracor Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 >= i5 2500k >= GTX 570 / HD 6950 >= 4 GiB minne Helst SSD systemdisk. Han skriver at han har lite peiling på pc Skriv Norsk Ja xD, alt det sa meg veldig lite. x) Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Det beskriver beskriver komponentene som bør være tilstede. Søk det opp på prisguide.no eller søk etter produsentlenker på google. Endret 15. august 2011 av BadCat Lenke til kommentar
Zetracor Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Noen punkter du kan sjekke når du ser etter ny pc er: # Om det er DDR3 Minne (ram) # Det bør være minst 4gb ram hvis du skal spille # Minst 2,5 GHz Prosessor # Hastigheten på harddisken. Normal er 5200rpm og en god og rask en har 7200rpm. Noen har også over 10000rpm, men det er unødvendig. Det er hovedsakelig det viktigste du trenger å sjekke når du kjøper pc. Her er et godt eksempel på en god og kraftig pc. http://www.speedoptions.no/index.php?main_page=product_info&cPath=31_32_359_362&products_id=1409 Håper det hjalp litt Linken din er om sykkler elns :S Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Noen punkter du kan sjekke når du ser etter ny pc er: # Om det er DDR3 Minne (ram) # Det bør være minst 4gb ram hvis du skal spille # Minst 2,5 GHz Prosessor # Hastigheten på harddisken. Normal er 5200rpm og en god og rask en har 7200rpm. Noen har også over 10000rpm, men det er unødvendig. Det er hovedsakelig det viktigste du trenger å sjekke når du kjøper pc. Her er et godt eksempel på en god og kraftig pc. http://www.speedoptions.no/index.php?main_page=product_info&cPath=31_32_359_362&products_id=1409 Håper det hjalp litt Linken din er om sykkler elns :S Hehe. Hjalp en kompis med å bestille noe deler. http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/ASM3920/acer-aspire-m-stasjonar-pc-am3920 Lenke til kommentar
Zetracor Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Noen punkter du kan sjekke når du ser etter ny pc er: # Om det er DDR3 Minne (ram) # Det bør være minst 4gb ram hvis du skal spille # Minst 2,5 GHz Prosessor # Hastigheten på harddisken. Normal er 5200rpm og en god og rask en har 7200rpm. Noen har også over 10000rpm, men det er unødvendig. Det er hovedsakelig det viktigste du trenger å sjekke når du kjøper pc. Her er et godt eksempel på en god og kraftig pc. http://www.speedoptions.no/index.php?main_page=product_info&cPath=31_32_359_362&products_id=1409 Håper det hjalp litt Linken din er om sykkler elns :S Hehe. Hjalp en kompis med å bestille noe deler. http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/ASM3920/acer-aspire-m-stasjonar-pc-am3920 5000 faktisk! shit, overasket på en bra måte. Tusen takk ! Ett spørsmål til tror du den pc'n kan spille noe av de nye spillene på max elns? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) 5000 faktisk! shit, overasket på en bra måte. Tusen takk ! Ett spørsmål til tror du den pc'n kan spille noe av de nye spillene på max elns? Nei, overhodet ikke. Det der er ikke noen spesielt kraftig PC, og du får langt mere maskin for pengene dine annensteds hen. Her har jeg laget et oppsett som gir deg langt bedre spillPC til under seks tusen. Den har riktignok "bare" 4 GB RAM (mens den ferdige maskinen har 8), men du trenger ikke mer for å spille, og om du vil kan du kjøpe 2x4 GB RAM i stedet for 2x2GB. Pristillegget er ikke stort. NB! Det er mulig du vil trenge noe småtteri i form av vifter etc i tillegg, samt en festebrakett for SSD-en dersom det ikke følger med, men det er slikt som ikke koster så mye og som du nesten må finne ditt eget behov for. Jeg har heller ikke spesifisert noen annen CPU-kjøler enn den som følger med, for å unngå å øke prisen unødvendig. Har du større budsjett ville jeg vurdert en ny og bedre kjørler, samt kanskje et enda bedre grafikkort (selv om dette er MYE bedre enn det som sitter i Elkjøp-maskinen). mere minne kommer på tredjeplass. I forhold til Elkjøp-maskinen har maskinen i min pakke følgende forskjeller: Halvparten så mye minne. SSD vs harddisk. Dobbelt så mye lagringsplass. Betydelig bedre prosessor. Betydelig bedre grafikkort. Blu-Ray-leser. En tusenlapp høyere pris. Kun 2 minnespor, slik at du må kjøpe større brikker for å få mer minne. Dette kan du gjøre noe med ved å kjøpe et hovedkort til 300 kr mer. Endret 15. august 2011 av Aetius 3 Lenke til kommentar
bekimc Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Aetius sitt forslag er MYE bedre, ta det om du skal ha noe selv. De andre forslagene duger ikke til GW2 om du skal spille det på noenlunde grei grafikk. Lenke til kommentar
Zetracor Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 5000 faktisk! shit, overasket på en bra måte. Tusen takk ! Ett spørsmål til tror du den pc'n kan spille noe av de nye spillene på max elns? Nei, overhodet ikke. Det der er ikke noen spesielt kraftig PC, og du får langt mere maskin for pengene dine annensteds hen. Her har jeg laget et oppsett som gir deg langt bedre spillPC til under seks tusen. Den har riktignok "bare" 4 GB RAM (mens den ferdige maskinen har 8), men du trenger ikke mer for å spille, og om du vil kan du kjøpe 2x4 GB RAM i stedet for 2x2GB. Pristillegget er ikke stort. NB! Det er mulig du vil trenge noe småtteri i form av vifter etc i tillegg, samt en festebrakett for SSD-en dersom det ikke følger med, men det er slikt som ikke koster så mye og som du nesten må finne ditt eget behov for. Jeg har heller ikke spesifisert noen annen CPU-kjøler enn den som følger med, for å unngå å øke prisen unødvendig. Har du større budsjett ville jeg vurdert en ny og bedre kjørler, samt kanskje et enda bedre grafikkort (selv om dette er MYE bedre enn det som sitter i Elkjøp-maskinen). mere minne kommer på tredjeplass. I forhold til Elkjøp-maskinen har maskinen i min pakke følgende forskjeller: Halvparten så mye minne. SSD vs harddisk. Dobbelt så mye lagringsplass. Betydelig bedre prosessor. Betydelig bedre grafikkort. Blu-Ray-leser. En tusenlapp høyere pris. Kun 2 minnespor, slik at du må kjøpe større brikker for å få mer minne. Dette kan du gjøre noe med ved å kjøpe et hovedkort til 300 kr mer. Whoa, Shit. Hørtes veldig innviklet ut :S så jeg må lage min egen datamaskin? :S har ingen anelse hvordan jeg skal gjøre det. får vel bare kjøpe den 5000.. urgh. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Whoa, Shit. Hørtes veldig innviklet ut :S så jeg må lage min egen datamaskin? :S har ingen anelse hvordan jeg skal gjøre det. får vel bare kjøpe den 5000.. urgh. Da er det rett og slett mulig det er en bærbar PC som er tingen for deg. Her er et alternativ som koster ca det samme og som er bedre enn den Elkjøp-PCen. Et par andre alternativer, fra henholdsvis Acer, Asus, Samsung og Toshiba Hvis du absolutt vil kjøpe fra Elkjøp, så se på denne, men vent til helgen, siden du da kanskej kan få 20% rabatt på den. Endret 15. august 2011 av Aetius Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 5000 faktisk! shit, overasket på en bra måte. Tusen takk ! Ett spørsmål til tror du den pc'n kan spille noe av de nye spillene på max elns? En tusenlapp høyere pris. Kun 2 minnespor, slik at du må kjøpe større brikker for å få mer minne. Dette kan du gjøre noe med ved å kjøpe et hovedkort til 300 kr mer. Elkjøp maskinen fungerer bra nok til spilling på mid-høymid grafikk. Selvfølgelig får du en bedre maskin og mer for pengene hvis du kan sette den sammen og plukke deler selv, men her sa trådstarter at han ikke hadde så mye peiling på pc. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 For denne prisen får du ikke noe bra ferdigbygget PC. Du kan få en grei PC om du bygger selv, men vil mangle noen kjernekomponenter om du ikke går opp i 6000,-. Her har jeg satt opp en til 5300,- som mangler operativsystem, CD-ROM og SSD som systemdisk (som det oppsettet til 6000,- hadde, og som jeg absolutt anbefaler). Ellers er det greit, og vil vare relativt lenge. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 For denne prisen får du ikke noe bra ferdigbygget PC. Du kan få en grei PC om du bygger selv, men vil mangle noen kjernekomponenter om du ikke går opp i 6000,-. Her har jeg satt opp en til 5300,- som mangler operativsystem, CD-ROM og SSD som systemdisk (som det oppsettet til 6000,- hadde, og som jeg absolutt anbefaler). Ellers er det greit, og vil vare relativt lenge. Herre, trådstarter sier i første innlegg at han ikke har så mye peiling på pc. Hvordan skal han da sette sammen en pc selvstendig? Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Det er da virkelig ikke vanskelig, alt passer jo bare en plass og hovedkortsmanualen forklarer resten. Jeg bygget min første PC alene en gang i tiden jeg, gjorde ikke du? Og nå til dags har han internett til å hjelpe seg. Det hadde ikke jeg. På youtube finner du garantert hundrevis av guider for å hjelpe med dette, det er bare å sette seg ned å følge med. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Det er da virkelig ikke vanskelig, alt passer jo bare en plass og hovedkortsmanualen forklarer resten. Jeg bygget min første PC alene en gang i tiden jeg, gjorde ikke du? Og nå til dags har han internett til å hjelpe seg. Det hadde ikke jeg. På youtube finner du garantert hundrevis av guider for å hjelpe med dette, det er bare å sette seg ned å følge med. Skjønner det at du mener at en gang må være den første, men hvis han ikke har litt kunnskaper fra før av og ikke engang vet hva de forskjellige komponentene er så skal det ikke mye til før han sitter med skjegget i postkassa. Lenke til kommentar
bekimc Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Syns absolutt trådstarter burde eksperimentere litt med å bygge en PC selv. Han vil få mye mer ut av det, og han vil lære noe som er veldig nyttesfult. Men om trådstarter absolutt ikke vil dette, så kan han gå for den stasjonære fra Elkjøp. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Klart, er du en idiot og blander skruer fra forskjellig poser i samme haug, ikke leser manualene, og bare håper at ting går greit, så går det ikke. Jeg har sett en kar som hadde montert hovedkortet rett på uten MB stands - til tross for at manualen til både hovedkortet og kabinettet viste tydelige bilder. Da passet selvsagt ikke PCI-kort skikkelig i, og ikke minst var alle loddepunktene under hovedkortet direkte påført bakplaten i kabinettet. PSU'en var skrudd inn med feil type skruer som var for store til hullene, slik at den ikke satt fast. Han hadde bare kastet alle manualene sammen med pappen. Da kan du like gjerne kaste alt hardwaren også. Men dette er helt elementære ting som alle mannfolk skal lære en gang i livet. Og ikke er det vanskelig, ærlig talt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå