Lmthaman Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 er på utkikk etter en bærbar som har over snittet god batteri levetid, men som ikke har så mange andre fete speccs(sånn at prisen kanskje kan gå litt ned, tenker jeg) vil helst ha 14-15" skjerm, minimum 7 timer lett bruk uten lading og helst wlan. alt annet er mer eller mindre uviktig. fant ut i dag at det var lite tilgang på strøm på skolen, og jeg har 40 min på tog før og etter, så det kan bli mange timer uten 230V. problemet jeg har funnet diverse steder på nettet, er at mange sorterer bærbare etter de fete speccsa på cpu,gpu,ram,harddisk, etc. som er litt /care for min del, men veldig få har batteriet med der. så altså en ganske så basic maskin og ikke for dyr, men som klarer seg i mange timer uten lading, selv med aktiv bruk av word og litt internett. noen som vet om noe? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Jeg kan ikke foreslå noen konkret modell (har ikke oversikt på bærbar markedet for tiden siden det er lange siden jeg sist kjøpte), men det du bør se etter vil jeg si er en Intel i3 (eller evt. i5 i litt høyere prisklasse, mye det samme bare hakket raskere) basert maskin. Da får du den beste CPUen på markedet når det kommer til energieffekitvitet. Den masse CPUkraft når du trenger det - og bruker nesten ikke strøm når du bare idler. Den har også innebygget grafikkkort (IGP) som er ekstremt strømeffektivt. Det at du sparer deg å ha dedikert skjermkort gjør at strømforbruket går langt ned (og prisen også). OBS: de billigste CPUene i samme generasjon/serie går under Pentium og Celcron navnet.De har også IGP, men de er ikke på langt bær like egnet til 3D, og jeg vet ikke om de støtter hardware decoding av HD slik som i3/i5/i7 gjør. Du kan se på listen her om du er i tvil. http://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_Bridge#Mobile_processors Pass på dog - mer "high-end" latopper selges gjerne med dedikert skjermkort selv om de har IGP på prosessoren. Dette er bare waste fordin del så lenge du ikke skal spille. IGPen takler 3D også - men ikke mer enn tilsvarende de svakeste deikerte skjermkortene. Det holder til noen eldre og enkle spill i ny og ne dog om du ikke har høye krav og skal bruke det primært som arbeidsmaskin. Ellers bør du selvfølgelig se etter mulighet for et ekstra-kapasitet batteri. Jo flere celler jo bedre generellt sett. Om du bestiller fra et sted der du velge deler selv så kan du som regel oppgradere dette valget der. Det er vel egentlig de største faktorene som vil avgjøre batteritiden på maskinen. CPUvalget, og at du dropper dedikert skjermkort + høykapasitets batteri. Resten av hardwaren i maskinene er mye det samme når det kommer til strømforbruk (hovedkort og denslags). Håer at dette ihvertfall vil gi deg en idè om hva du skal se etter, så får heller noen andre komme med konkrete forslag til modeller En helt kurrant arbeids-maskin som beskrevet over kan du helt sikkert få fatt i til rundt 4000-5000 eller så - litt varierende i forhold til design og ekstrautstyr som du skal ha med. mangel på dedikert skjermkort hjelper godt på med å drive prisen ned. -Stigma Endret 15. august 2011 av Stigma Lenke til kommentar
branick Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Vil du ha så stor PC med deg hver dag? Hvis du kan klare deg med en 13,3" bugner markedet over av gode alternativer ihvertfall, og min favoritt i den klassen er denne. Meget god omtale av blant annet PC world. Lenke til kommentar
Lmthaman Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 13,3 går vel egentlig greit, men helst ikke noe mindre. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Jeg foreslår Toshiba Satellite R830. AgentSpoon anbefaler den i sin tråd her. Jeg har kjøpt inn to av bedriftsversjonen (Satellite = konsumentversjon, Portege = bedrift) av denne på jobben, og de er veldig bra. Sjekk ut testen på PC World. De får 8 timer batteritid ut av den ved tilnærmet vanlig bruk av den typen du snakker om. Vi har også hatt forgjengeren Toshiba Portege R700 i bruk her i 8-9 måneder og hun som har den er storfornøyd (selv om hun var bortskjemt med en over dobbelt så dyr Lenovo før hun fikk denne). De nye modellene er bedre på alt, inkludert bedre tastatur. Toshiba har også modeller med større skjerm i denne serien som du kan søke opp. Men pass på at du får de siste modellene med Sandy bridge-prosessorer. De er kraftigere og bruker mindre strøm (= bedre batteritid). Dette er prosessorene med fire siffer i navnet (f.eks. Core i5 2410 i stedenfor de tresifrede, f.eks. Core i5 530 som er forrige generasjon). Jeg tror Toshiba har både 14 og 15-tommere i denne serien. Men hvis du finner en modell må du søke etter tester. Det er ingen selvfølge at alle modellene er vellykkede. Edit: Ser at Branick allerede har anbefalt denne lenger oppe i tråden. Det skulle vel tyde på at dette er et godt valg. Endret 16. august 2011 av Kaaz Lenke til kommentar
Lomaxz Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Hva med asus u46sv? Jeg har akkurat kjøpt den selv, men har ikke fått den enda. Men den skal ha ca 10 timer batteritid. Er 14" med et meget slankt design, samtidig som den pakker nok kraft og ok dedikert skjermkort for en del tyngre oppgaver (spill, etc).. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Asus-en er nok bra den og. Større skjerm. Her er en sammenligning av den og Acer Aspire 5755 med 15,6" skjerm som også kan være aktuell. Men jeg har ingen erfaring med dem selv. http://browseme.info...5755-laptop.asp Edit: Budsjettalternativ Din side har testet tre 15,6-tommere. Den billigste (Asus X53E) kan kanskje være et alternativ. Fullt brukbar maskin med god batterilevetid for 3790,-. Vekt på 2,6kg er ikke alt for galt for en sånn sværing heller. Endret 16. august 2011 av Kaaz Lenke til kommentar
Lomaxz Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Vel, Acer er vel kjent for å ha signifikant dårligere byggekvalitet enn Asus, samtidig koster den 500-1000 kr mer? Har riktignok bedre prosessor (i7 istedetfor i5), men halvparten batterikapasitet og er større og tyngre. Hvis man først skal oppgradere til i7 og 15" ville jeg nok gått for X53SV Som er vesentlig billigere og er fra en produsent som er kjent for bedre kvalitet. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Nå ser jeg ikke noe maks-pris her (mulig jeg leste for raskt over), men hva med Macbook Pro 13/Macbook Air 13? Gir deg fantastisk god batterilevetid. Kanskje viktigst er at de holder seg ekstremt godt i verdi, slik at du kan fint selge den etter 3-4 år og fortsatt få en god pris. Fantastiske maskiner imho.. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Vel, Acer er vel kjent for å ha signifikant dårligere byggekvalitet enn Asus, samtidig koster den 500-1000 kr mer? Har riktignok bedre prosessor (i7 istedetfor i5), men halvparten batterikapasitet og er større og tyngre. Hvis man først skal oppgradere til i7 og 15" ville jeg nok gått for X53SV Som er vesentlig billigere og er fra en produsent som er kjent for bedre kvalitet. Du har rett. Jeg er heller ikke enig i konklusjonen. Jeg ville også valgt Asus-en. Jeg så ikke så nøye på alt han skrev. Man trenger ikke de råeste prosessorene på bærbare i dag. Så lenge det er Sandy bridge er det som regel bra nok til vanlig bruk. Personlig synes jeg også vekt og batterikapasitet er viktigst. I tillegg ville jeg valgt en med matt skjerm, men da må man litt opp i pris for å finne en modell jeg ville anbefalt. Lenke til kommentar
Lmthaman Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Nå ser jeg ikke noe maks-pris her (mulig jeg leste for raskt over), men hva med Macbook Pro 13/Macbook Air 13? Gir deg fantastisk god batterilevetid. Kanskje viktigst er at de holder seg ekstremt godt i verdi, slik at du kan fint selge den etter 3-4 år og fortsatt få en god pris. Fantastiske maskiner imho.. rundt 4000 er nok det meste jeg kan bruke på en laptop i disse dager. har lekt litt rundt tanken på å prøve å få tak i en brukt lenovo T-serie til rundt 1500 eller deromkring. og heller kjøpe nye batterier om det trengs, 8/9 celler +batteri nr 2. for som sagt tidligere, gjør ikke noe om resten av hardwaren er slapp. dog Asus X53E er jo også verdt å tenke på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå