Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett via strømnett - funker dette?

Anbefalte innlegg

Lurer litt på disse adapterne, som kjører internett via strømnettet:

TP-LINK TL-PA211 PowerLine Mini Kit - 295,-

NETGEAR Powerline AV200 Ultra Mini Kit - 545,-

Devolo dLAN 200 AVmini Powerline Starter - 795,-

Noen som har testet ut dette? Og vet hvilke hastigheter man får? Kommer det an på strømnettet kanskje, og hva er "minstehastighet" man kan oppnå?

Og til slutt, hva er forskjellen på de tre typene jeg linket til? :)

Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller mye online, så er ute etter en stabil linje :) Er litt slit å trekke TP-kabel, hvertfall over lange avstander. Stygt er det også. Så hvis denne løsningen er stabil, går jeg for den!

Disse løsningene fungerer som regel helt fint, ihvertfall de senere generasjonene av disse produktene. Jeg har testet en del av dem før i forbindelse med jobben. De slår definitivt wifi på hastighet i de fleste tilfeller - og de er spesieltl nyttige for situasjoner der wifi av en eller annen grunn er vanskelig (hus med tygge vegger, mange etasjer, eller mye signalstøy).

Om det er "mer stabilt" enn wifi er vanskeig å si. Wifi med en skikkelig ruter og gode signalforhold vil jo være knallstabilt det - det er bare det at ofte så er situasjonen slik at forholdene IKKE faktisker optimale - og det er jo da problemene oppstår i så fall. Disse produktene har mindre slik problematikk generell sett. De er dog ikke immun mot veldig lang intern kabling - hvilket kan gå utover hastigheten, men det er normalt ikke et problem i et vanlig størrelse hus. Skulle det ikke fungere for deg til ditt hus av en eller annen grunn har du alltids agreretten å bruke - men som sagt fungerer det som regel helt smertefritt.

Den eneste ufordelen over wifi er egentlig det at du ikke har helt fri tilgang. Du må jo fremdeles ha en kabel det korte stykket fra adapteren og opp til PCen - så veldig egnet til bærbare er det ikke - men som en erstatter for å trekke opp TPkabel så vil jeg si er det det beste alternativet om TP er for mye arbeid eller upraktisk. Det er en god løsning for relativt stasjonære maskiner.

I forhold til spill er responstiden god og pakketap er ikke et issue i de aller alelr fleste tilfeller. Jeg vil ikke si det er nødvendigvis "bedre" på den fronten enn en god wifi forbindelse da den også vil gi veldig lav responstid, men det er ihvertfall ikke noe værre. Det er snakk om 1-2ms ekstra maks i forhold til direkte TPkabel ved godt signal, mye samme som wifi.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for svar, Stigma! Da prøver jeg meg på en slik løsning, så får vi se :)

Har du ellers noen kommentar til de tre produktene jeg linket til, eller andre produkter som kan være bedre?

Jeg har ingen annbefaling for et bestemt produkt.

Ikke kjøp under 200Mbit adaptere (forrige generasjon), og kjøp et kit med 2 for prisen sin del.

Utover det så er de forskjellige produktene veldig like spesifikasjonsmessig og funksjonsmessig, så personlig hadde jeg baert meg mest på prisen. Jeg ser ærlig talt ikke helt poenget med å kjøpe et set som er over dobbelt så dyrt som et billigere et men ikke har konkrete spesikasjoner eller funksjoner du trenger som ikke den andre har...

Lykke til :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg prøvde med et 200Mbit/s kitene (husker ikke merke), men har nå fått lagt kabel istedet. Hos meg var det alt for ustabilt, men skal ikke påstå at det er adapterne som var problemet, jeg gikk via to forskjellige kurser og det var ikke en anbefalt konfigurasjon for mitt kit, Det kan også være at omgivelsene var litt støyete med bl.a. wifi ruter like ved det ene adapteret, Når de funket virket det fint, men av og til var linjen tilnærmet død og jeg fant ingen rask og pålitelig måte å vekke den til live igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...