2802 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Camilla løper Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Her er det HDR på gang . Bra komponert og et interessant bildet. Fargene er på plass og kler stemning bra. Glorier er det første jeg tenker på når HDR blir brukt, det er det ikke så mye av her men litt vises det over takene på himmelen. HDR kler bygninger godt og kan med god samvittighet brukes, bare pass på disse gloriene. Det samme gjelder farger, de kan lett brennes ut når spakedragingen starter Lenke til kommentar
Letta Gauseth Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Sort bakgrunn er med å framheve motivet her. Liker godt etterbehandlingen også. Lenke til kommentar
Kjell Arne Stava Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Flott HDR bilde Lenke til kommentar
N.Copola Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Et rett og slett koselig bilde som kler hdr behandlingen. Som nevnt - haloer oppstår lett Lenke til kommentar
2802 Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Takk for konstruktiv kritikk. Inc - jeg setter pris på slik kritikk. Terje Lenke til kommentar
wasco Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Et veldig godt komponert bilde Men jeg lurer på om dette er HDR, altså med 3 eksponeringer, eller om det er brukt bare en eksponering. Dette tenker jeg på, fordi du har oppgitt en eksponeringstid, og fordi jenten jo er i bevegelse, noe som ville vært vanskelig å fange med 3 eksponeringer. Jeg sier ikke at det er umulig - men det krever en del ekstra arbeid. Ellers synes jeg bygningene ble bra. Men personlig er jeg ikke like begeistret for å bruke denne type etterbehandling på mennesker. Med mindre du ønsker å få fram en litt dyster eller crunshy effekt. Bildet lider også av mye støy. Dette kommer ikke fram i det lille formatet, men kommer tydlig fram i fullformat. Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Et veldig godt komponert bilde Men jeg lurer på om dette er HDR, altså med 3 eksponeringer, eller om det er brukt bare en eksponering. Dette tenker jeg på, fordi du har oppgitt en eksponeringstid, og fordi jenten jo er i bevegelse, noe som ville vært vanskelig å fange med 3 eksponeringer. Jeg sier ikke at det er umulig - men det krever en del ekstra arbeid. Ja jeg er enig i at det var et godt komponert bilde. Når det gjelder HDR eller ikke så så hadde du fått svar på dette ved å lese bildebeskrivelsen. ”Det er tatt i RAW format. og har siden endret eksponering til tre ulike og behandlet i Photomatix”, skriver han. Blir denne teknikken ikke regnet som ekte HDR? Jeg spør for å lære litt og det kan kanskje være interessant for andre som også leser kommentarene her. Når det gjelder selve bilde så føler jeg at HDR effekten gjør bilde litt flatt og unaturlig, men det er jo min mening og jeg er ikke noen tilhenger av HDR. Selve bilde er bra når det gjelder komponering osv. Når det gjelder haloene så er jeg enig med Inc. Hvis det var mitt bilde så ville jeg prøvet å brukt desaturation til det nesten ikke var farger igjen (men da forsvinner vel litt av hensikten med HDR). Lenke til kommentar
wasco Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Ja jeg er enig i at det var et godt komponert bilde. Når det gjelder HDR eller ikke så så hadde du fått svar på dette ved å lese bildebeskrivelsen. ”Det er tatt i RAW format. og har siden endret eksponering til tre ulike og behandlet i Photomatix”, skriver han. Blir denne teknikken ikke regnet som ekte HDR? Jeg spør for å lære litt og det kan kanskje være interessant for andre som også leser kommentarene her. Når det gjelder selve bilde så føler jeg at HDR effekten gjør bilde litt flatt og unaturlig, men det er jo min mening og jeg er ikke noen tilhenger av HDR. Selve bilde er bra når det gjelder komponering osv. Når det gjelder haloene så er jeg enig med Inc. Hvis det var mitt bilde så ville jeg prøvet å brukt desaturation til det nesten ikke var farger igjen (men da forsvinner vel litt av hensikten med HDR). Ja, slik går det når en ikke tar seg tid til å lese beskrivelsen ..... dårlig gjort av meg Etter å ha lest det skjønner jeg mer av hva som har skjedd. For det første har det lett for å bli alt for mye støy i bildet ved denne formen for behandling. For det andre har det også lettere for å oppstå halo. Denne behandlingen blir ikke regnet som "ekte" HDR, men det er mange som gjør det på denne måten. Ellers er det mange heftige diskusjoner i disse miljøene omkring ulike former for tonemapping og HDR redigeringers former. Det finnes mange ulike HDR redigerings program på markedet, og hver av dem har sine særpreg. Noen mener også at det er "juks" å bruke noen form for redigeringsprogram, og mener at det skal gjøres manuelt i PS. Noe som også er mulig, men det er en lang og omstendig prosess. En helt annen ting er jo hvorfor en bruker HDR. I utgangspunktet var HDR ment å være et verktøy for å kunne få fram detaljer i skyggen og høylyset i svært kontrastrike bilder. Men etter hvert har som kjent HDR utviklet seg til å bli en egen stilart, som de fleste fotointereserte enten elsker eller hater Lenke til kommentar
2802 Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Jeg må nok si meg enig at dette ikke er ekte HDR. Men på grunn av bevegelsene så blir det vanskelig å lage det i ekte HDR. Jeg har jobbet med HDR i et halvt års tid, Som derer skriver så enten elsker man eller så hater man HDR. Jeg vet ikke om jeg elsker det , men syntes det er morro å jobbe med HDR. Jeg er nok inne i en HDR periode. Igjen vil jeg takke for konstruktiv kritikk, og at det er lettere å få støy i bildet ved bruk av uekte HDR det viste jeg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg