Gunfreak Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Da jeg en gang i fremtiden får meg sykkel kommer den til å bli helårs sykkel da jeg ikke har bil eller bil lappen. Men da trenger jeg å bytte dekk to ganger i året, og lurer på hva dette innebærer, er dette noe man gjør selv eller må man på versted, det er jo noe mer komplisert enn på bil med tanke på bakhjulet og kjeden osv. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Du trenger ikke ha mye erfaring med skruing for å få det til. Framme er det bare å løse bremsekalipperen fra en brakett. Sikkert bare to bolter på siden. Trenger ikke koble ut noe annet. Hvis du kobler av slanger, noe som er unødvendig, så må du begynne å lufte bremsene og det er noe drit. Etter at du har løsnet kalipperen er det bare å løfte den av bremseskiva og henge den opp en eller annen plass. Løft opp sykkelen. Så løsner du bolten som går igjennom gaffelen og senteret av felgen. Så gjør du det samme i motsatt rekkefølge når du skal ha på det nye. Kan være lurt å smøre bolten som går gjennom senter av felgen med noe fett eller olje. Bake må du først finne kjedelåsen(eks link). Ta et skrujern å få av låsen. La kjede henge ned fra framdrevet(tannhjulet) og ikke dra det helt ut. Dette vil spare deg for mye tid da det kan være vanskelig å tre den igjen uten å skru av deksel osv. Så løsner du bremsekalipperen bake på samme måte som framme. Sikkert to skruer her også. Løft av kalippern. Løft opp sykkelen så løsner bolten som går gjennom senteret av bakfelgen. Det er mest sannsynlig en splint på venstre mutter sett bak fra. Så er det bare å skifte hjule og gjør alt i motsatt rekkefølge, men ikke stram "senterbolten" helt fast før du har fått strammet kjede (samt = 3-4cm bevegelse fra bunn til topp). Ble litt rot, men alt som trengs står der. Skrev bare generelt ut fra hva jeg har skrudd på selv siden jeg ikke vet hvilken du skal ha. Det kan være litt forskjellig fra mc til mc. Håper det hjalp! Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Og til slutt en . Brought to you by Youtube & Google. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå