V?rbris Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Har en stasjonær PC med Windows 7 Denne er ny, kjøpte den i midten av Januar i år. Fikk montert en SSD disk på 60GB der OS er lagret. Er stort sett bare OS som er der, og litt annet som vil bli flyttet eller slettet etterhvert. Har ca 20 - 22GB til rådighet, varierer noe, og tenkte på å kjøpe en dobbelt så stor SSD disk, feks. en på 128GB for å flytte antivirus og malwareprogrammer dit. Spørsmålet er om jeg kan klone / flytte OS til en ny SSD disk? Ser at noen mener en ren reinstallasjon er best. Er sikkert mulig dèt, men blir så mye ekstraarbeide å reinstallere programmer osv. Har de fleste om ikke alle programmer på en annen "vanlig" disk. Dette gjelder både videoredigering, antivirus, malware, og programmer til videokamera, GPS for bil osv. Hvordan vil dette påvirke en flytting av OS til en annen og større SSD disk? Eller er det dèt beste å installere OS på nytt og bruke en kveld til reinstallering av programmer? Noen vil jo uansett bli avinstallert fra "vanlig" disk og flyttet over til ny og større SSD disk. Med 20 - 22GB i "reserve" på min SSD disk, har jeg da en brukbar "buffer" og behøver ikke å tenke på en større SSD disk med det første? Ser også at man ike anbefaler for ofte defragmentering på en SSD disk, hvorfor ikke? Mange spørsmål, men kanskje noen har svar på noen av de stilte spørsmål? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Windows 7 har innebygget image funksjon, så det er kurant. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1167413&st=20 Mulig du får en partisjon som er like stor som den gamle disken, men det fikses enkelt i Diskbehandling. SSD skal aldri defragmenteres. Det er helt unødvendig siden det ikke er noen mekaniske bevegelser som tar tid, og SSD har begrenset levetid på antall skriveoperasjoner. Lenke til kommentar
johome Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Enkelt å klone med Intel Data Migration , som er en Acronis variant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå