Gå til innhold

Fortjener ikke ABB en rettferdig rettsak?

Anbefalte innlegg

Hva synes dere? SOm advokaten han sa, hans jobb no ble mye å passe på at han ble skikkelig behandlet og fikk de rettighetene han har rett på.. Jeg er helt enig, at han skal behandles etter loven og ha de rettighetene som andre kriminelle får... Men var veldig mange som var uenig med meg, om at han fortjener det ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva synes dere? SOm advokaten han sa, hans jobb no ble mye å passe på at han ble skikkelig behandlet og fikk de rettighetene han har rett på.. Jeg er helt enig, at han skal behandles etter loven og ha de rettighetene som andre kriminelle får... Men var veldig mange som var uenig med meg, om at han fortjener det ikke.

Nå har jo ABB begått en forbrytelse som savner sidestykke i moderne norsk historie. Ikke siden annen verdenskrig har vi sett tilsvarende. Men det er forskjell på krig og fredstid, og i denne sammenhengen er det veldig mange, også blant rettsfolk, som mener at norsk strafferett ikke har noen passende straff for slike handlinger.

Min personlige mening er, at siden ABB opplever at han er i en krig, så hvorfor ikke dømme ham etter paragrafer som kan brukes i krigstid?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi man må dømme folk etter hva som er loven og det virkelige liv.

Det er eg ikkje usamnd i, men det er ingenting i vegen (etter kva eg kan sjå) for å vurdera og strengaste paragrafen i denne saka. Han var nok ikkje skriven med slike saker for auga - men kva paragraf i norsk lovverk er eigenleg skriven med tanke på at terrorhandlingar vart ein del av norsk liv? Viktigare vert likevel:

Breivik skal ha ei så rettvis rettsak som på nokon måte råd. Som alle andre. Ein ikkje heilt uviktig ting då er å overlata til domstolane å døma - ikkje å "døma" sjølv som om dette gjaldt avrøysting i ein såpeserie på fjernsyn om kven som skulle ut som neste person og la fleirtalsrøystinga avgjera! Ein kan nok kommentera dommen i ettertid, men det er DOMSTOLEN sin sak å døma, og ingen har betre innsyn i saka enn dei som har gjennomgått henne i dagar og veker. Difor er det DEIRA sak å avgjera kva paragraf(ar) som er relevant(e) i lovverket og kva som skjerper/mildnar når straff skal fastsetjast. Her, som i alle andre saker.

Hadde folk - og journalistar med - nytta like mykje tid på å lesa dommar og retten si grunngjeving for dei, som å synsa om dei, utan å kjenna saka, hadde mangt vrøvl som vert sagt om rettsavgjerder vore usagdt. Ein skal sjølvsagt OG vurdera dommarar sitt handverk, men då må ein gjennomgå det fyrst - ikkje slutningen, og så vurdera. Slutningen har nemleg alltid eit grunnlag, og kjenner ein ikkje dette, kan ein ikkje vurdera saka.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda han fortjener en rettferdig rettsak nå som han er arrestert.

Men tenk om noen hadde greid å overmanne ham på Utøya...

Banket ham flat, både Gul og Blå med en stor tung stokk, så han ble liggende igjen blodig og forslått hjelpeløs til noen fikk ham til sykehus.

Ja kanskje endog slått ham ihjel.

Hadde dette vært urettferdig?

Etter dèt han gjorde, der det lå døde og skadede i mengder?

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Banket ham flat, både Gul og Blå med en stor tung stokk, så han ble liggende igjen blodig og forslått hjelpeløs til noen fikk ham til sykehus.

Nei, i mine øyne hadde det ikke blitt urettferdig, og klart jeg fordømmer alt han har gjort, men jeg mener som sakt at han skal bli behandlet etter norsk lov rettferdig.

Lenke til kommentar

Du har lov til å forsvare deg, så om noen hadde overfalt han på utøya med både spark og slag hadde dette vert ok.

Men å bruke mer vold en strengt tatt nødvendig er ikke akseptabelt, rettferdig eller ei.

Han kan til og med drepes om nødvendig, men bare om nødvendig, det var kanskje nødvendig på utøya, men ikke nå som han er tatt.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Er måten vi behandler ABB rettsstaten Norge verdig?

At han klager på at isolasjon er tortur er vel faktisk et gyldig argument?

Han kan klage så mye han vil, men faktum er at han er ikke første nordmann i isolasjon. Om han brukte 9 år på å planlegge 22.juli så kunne han vel også tatt en time eller to og reflektere over konsekvensene om han skulle blitt tatt. De eneste jeg kan se han har reflektert over er noe i rettning av "det blir hardt, men som en kjempende ridder må man tåle dette".

Ellers så sitter han i isolasjon primært fordi det faktisk er fare for bevisforspillelse og kontakt med andre.

Så lenge alternativet eksisterte før handlingene, og vi har godkjent bruken av det, ser jeg ikke hvordan det skal være uverdig for Norge som rettsstat. Hadde vi derimot kommet opp med en ny type straff for å ramme ABB hadde jeg ment det ville vært uverdig for Norge som rettsstat.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel, hvor går grensen mellom isolat som straff og isolat som bruk for etterforsking, og hvor lang tid man skal godta isolat før det sklir over i tortur lignende omstendigheter?

(Som de fleste andre er jeg sterkt imot hans handlinger, men hvor grensene her?)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel, hvor går grensen mellom isolat som straff og isolat som bruk for etterforsking, og hvor lang tid man skal godta isolat før det sklir over i tortur lignende omstendigheter?

(Som de fleste andre er jeg sterkt imot hans handlinger, men hvor grensene her?)

Hvor skal man ellers gjøre av "mannen"? Jeg tror ikke han vil få det bedre blant insatte, enn han har det i fullstendig isolasjon.

Lenke til kommentar

Kort sagt: Nei.

Lenke til kommentar

Det at han etterhvert anser isolasjonen han nå er under som "tortur" og at han ikke får de tingene han gnåler om (voldelige TV-serier, å ikle seg den idiotiske "uniformen" sin etc) er greit nok for meg. Og de andre innsatte på Ila hater ham som pesten. Og om han noen gang kommer ut så regner jeg med ingen vil ha noe med ham å gjøre. T.o.m hans far ønsker at han hadde tatt livet av seg i stedet for å ha gjort det han gjorde.

edit: skriveleif

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Han blir ikke isolert som straff, men av hensyn til etterforskningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...