Glavalavala Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Takk for svar, alle sammen. Jeg tror jeg er litt klokere nå. For å oppsumere, så er det tydlig vis hipp som happ med produsent, såfremt den man ikke kjøper den den billigste.. (noen som gjelder for det meste ) Synology Disk Station DS211j NAS har flere god erfaring med, og koster i underkant av 3K Det som overrasker meg er det som sies med RAID. Slik jeg ser det, er det lite vits for meg å kjøre RAID om jeg må ta backup uansett. 24/7 opptid er ikke så viktig, ettersom den kun står hjemme. Sikker lagring er mye viktigere.. RAID er blitt et begrep som omhandler å bruke flere disker enn 1. Du kan ha Raid 0 , Raid 1, Raid 2 osv + noe som kalles JBOD . Synology Disk Station DS211j støtter Raid 0 og Raid 1 + JBOD RAID 0 speiler ikke disken men skriver til f.eks 2 samtidig slik at den oppfattes/brukes som 1. Fordelen med RAID 0 er at du får dobbel båndbredde med 2 disker. (2x hastighet av 1) Dvs. at 2 stk. vanlige HDD som spinner på 5400rpm i RAID 0 blir som en HDD som spinner 10800rpm. Men krasher en så mister du dataene. RAID 1 speiler den ene disken med den andre slik at du får et redudant system. Dette er ikke lik en backup da diskene speiles likt hele tiden, men du er sikrere mot krash og tap av data da. dvs. at hvis du får feil på den ene disken så ligger alt lagret på den andre. Men får du et virus eller noen sletter filene på HDDen så slettes de på begge. JBOD (Just a Bunch Of Disks) er bare et system slik at du kan kjøre flere disker som en men uten økt skrive/lesehastighet. Så skal du sikre dataene dine på en NAS så er det som alle andre disker slik at du må ta backup til en annen. Slik er det bare. Raid 1 sikrer dataene kun ved feil som kan oppstå med 1 harddisk. (vanlig problem og RAID 1 er et bra alternativ for å sikre mot hardwarefeil) Raid 0 brukes for å få en raskere disk. Endret 17. august 2011 av Glavalavala Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) ..... JBOD (Just a Bunch Of Disks) er bare et system slik at du kan kjøre flere disker som en men uten økt skrive/lesehastighet. ..... God oversikt! Er det da slik at under JBOD så har du i realisteten samme funksjonalitet som om du har en større disk? Men at du ikke kan bruke den ene som vanlig disk, og ta back up til den andre? Edit: ser at ReadyNAS ikke støtter JBOD "ReadyNAS does not support JBOD, however, you can create a RAID 0 striped volume across all four disks or create a separate RAID 0 volume on each disk." Endret 17. august 2011 av Kjetso Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 ....Det jeg har sett på min boks er at den uten en UPS har noe lav overføringshastighet(15-20mb/s) pga intern caching som ikke bør skrus av uten at boksen er sikret med en UPS. (Med ups så skal den ligge på nærmere 40mb/s.).... Jeg har også en ReadyNAS Dua med 2x2TB disker. Som det blir sagt noe krevende å få satt opp. Fungerer fint til trådløs streaming av film og musikk, samt son en felles disk til dokumneter mm. Men, jeg sliker med å bruke den til å lagre og se på bilder og (familie)videoerDet blir for tregt. Via trådløst nett brukes det for lang tid for å bla i bildene - er rett og slett irriterende tregt. For ikke å snakke om bilde- og videoredigering. Har også prøvd å ta kabel fra ReadyNASen til PCen med noe bedre, men ikke tilfredsstillende, resultat. Nå vurderer jeg å flytte bilder og videoer til en stasjonær PC. Hva er dine/deres erfaringer mht hastighet for ReadyNAS DUA eller andre NASer? Tanken er jo god, men om det går for tregt så er det ingen god løsning for bilder og videoer. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Jeg bruker min boks til bilder og videoer også og kan ikke si at det oppleves som tregt. Nå redigerer jeg bildene på en maskin før de lastes over på Nas'et så akkurat det kan jeg ikke svare for. ..... JBOD (Just a Bunch Of Disks) er bare et system slik at du kan kjøre flere disker som en men uten økt skrive/lesehastighet. ..... God oversikt! Er det da slik at under JBOD så har du i realisteten samme funksjonalitet som om du har en større disk? Men at du ikke kan bruke den ene som vanlig disk, og ta back up til den andre? Edit: ser at ReadyNAS ikke støtter JBOD "ReadyNAS does not support JBOD, however, you can create a RAID 0 striped volume across all four disks or create a separate RAID 0 volume on each disk." JBOD fungerer som en normal ekstern disk derav navnet. Raid 0 er risikosport av høyeste klasse, spesielt uten backupløsning. Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Jeg bruker min boks til bilder og videoer også og kan ikke si at det oppleves som tregt. Blar du i bilder via trådløst nett, og du er fornøyd med hastigheten? Hos meg er det slik at jeg blar et par bilder og så brukes det et sekund eller to for å laste neste bilde. Kjipt når det er mange bilder som skal blas i / vises? Og - med dagens trådløse teknologi så er det vel naturlig at det blir slik. Med 54 Mbit/så er max kapasitet 6,75 MB/s og gjennomsnitlig kapasitet 22 Mbit/S = 2,75 MB/s. Når en bildefil er 5-10 MB og det i tillegg er andre flaskehalser så vil vel ingen NAS klare å bla i bilder så raskt som vi ønsker? Endret 17. august 2011 av Kjetso Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Jeg kjører trådløst ja men bruker reint N nett som er betydelig kjappere enn de gamle b og g nettene. Nas'et er forøvrig også den eneste enheten som benytter dette nettet for å unngå problemer under streaming etc. Det vil alltid være en forsinkelse eller lastetid på slike operasjoner såfremt du ikke aksesserer bildene fra en SSD disk på en pc. Hvis du bruker dobbeltklikk metoden for å se på bildene vil forsinkelsen være enda tydeligere, så å velge å vise bildene som slideshow vil få ting til å fremstå som mer sømløst. Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Jeg kjører trådløst ja men bruker reint N nett som er betydelig kjappere enn de gamle b og g nettene. Nas'et er forøvrig også den eneste enheten som benytter dette nettet for å unngå problemer under streaming etc. Sikkert lurt å ha et dedikert N-nett til NASen for å makse ytelsen. vil det si at du har to trådløse nett hjemme da? Ytelsen for ett N-nett blir vel noe slik: Med 300 Mbit/så er max kapasitet 37,5 MB/s og gjennomsnitlig kapasitet ~60 Mbit/S = 7,5 MB/s. Og da begynner det jo å hjelpe. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Jeg har ett N nett som er dedikert NAS og mediaspiller og ett G nett til andre enheter ja. Jeg kjører i tillegg et G nett for gjester. Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) JBOD fungerer som en normal ekstern disk derav navnet. Raid 0 er risikosport av høyeste klasse, spesielt uten backupløsning. Så om man ønsker 2 separate disker i NASen slik at man kan bruke den ene som en back-up disk så er det JBOD som er tingen da. Forstår at det ikke er helt safe pga at begge diskene kan feile samtidig mm. Men en løsning ville jo da vært å kjøre fast back-up mellom de to diskene i NASen feks hver dag og så ha en ekstern USD-disk hvor man tar tilleggs back up feks. hver uke eller hever 14 dag. Fra ReadyNAS.com finner jeg at ReadyNAS ikke støtter JBOB Men det står "...you can create a RAID 0 striped volume across all four disks or create a separate RAID 0 volume on each disk." Forstår at dette (Flex-Raid)i realiteten er noen lunde det samme som JBOD og kan være en løsning. LINK Link Endret 17. august 2011 av Kjetso Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Du konkluderer helt riktig. Netgear har kommet med Raid 0 løsningen som setter opp hver enkelt disk som Raid 0 nettopp fordi JBOD løsning var kraftig etterspurt på disse modellene. Jeg kjører min ReadyNAS i Raid 1 og bruker AllwaySync til å ta backup av Nas'et til en annen ekstern disk. Hvor hyppig man tar backup er relatert til hvor ofte man har endringer på NASet. Jeg syncer hver gang jeg legger ut nytt materiale på NASet. Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Du konkluderer helt riktig. Netgear har kommet med Raid 0 løsningen som setter opp hver enkelt disk som Raid 0 nettopp fordi JBOD løsning var kraftig etterspurt på disse modellene. Jeg kjører min ReadyNAS i Raid 1 og bruker AllwaySync til å ta backup av Nas'et til en annen ekstern disk. Hvor hyppig man tar backup er relatert til hvor ofte man har endringer på NASet. Jeg syncer hver gang jeg legger ut nytt materiale på NASet. Jeg kjører også Raid 1 - og tar backup til ekstern USB disk (noe som tar laaang tid). Men begynner å lure litt på om Raid 1 har noen verdi for meg, og at det kanskje er like greit å bruke den Flex-raid varianten jeg beskrev over. Jeg bruker back-up løsningen i ReadyNas'n. Du bruker AllwaysSynk sier du - er det et program du har på PCen din og er bedre, eller ligger det på NASen? Det jeg har sett på min boks er at den uten en UPS har noe lav overføringshastighet(15-20mb/s) pga intern caching som ikke bør skrus av uten at boksen er sikret med en UPS. (Med ups så skal den ligge på nærmere 40mb/s.) Så jeg kan doble hastigheten ved å benytte en UPS? Interessant. Har du forslag til en UPS til dette formålet? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 http://allwaysync.com/ Jeg bruker AllwaySync fordi det synkroniserer mappestrukturer slik at man sitter med en eksakt kopi av det man ønsker å ta vare på. Ved førstegangs synkronisering så tar det selvfølgelig tid mens senere synkroniseringer kun synkroniserer endringer i eksisterende filer eller nye filer slik at det er en kjapp og smertefri operasjon. Programmet er i utgangspunktet gratis men er begrenset på hvor mange ganger pr mnd man kan kjøre det. Jeg bruker en betalt fullversjon da det for meg er et uvurderlig verktøy og absolutt verdt de få kronene en lisens koster. Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 http://allwaysync.com/ Jeg bruker AllwaySync fordi det synkroniserer mappestrukturer slik at man sitter med en eksakt kopi av det man ønsker å ta vare på. Ved førstegangs synkronisering så tar det selvfølgelig tid mens senere synkroniseringer kun synkroniserer endringer i eksisterende filer eller nye filer slik at det er en kjapp og smertefri operasjon. Programmet er i utgangspunktet gratis men er begrenset på hvor mange ganger pr mnd man kan kjøre det. Jeg bruker en betalt fullversjon da det for meg er et uvurderlig verktøy og absolutt verdt de få kronene en lisens koster. Takk, det må jeg teste. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Vær obs på at dette programmet kan settes opp til å synkronisere på flere forskjellige måter så du må velge hvilken vei synkroniseringen skal skje. Settes det opp feil så kan det være fatalt. Du velger synkroniseringsretning via en pil når du oppretter en ny jobb. Det beste er da selvfølgelig å synkronisere fra NASet til Usb disken og ikke la den stå som default for da synkroniserer den begge veier noe som ikke er spesielt smart. Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Jeg bruker min boks til bilder og videoer også og kan ikke si at det oppleves som tregt. Nå redigerer jeg bildene på en maskin før de lastes over på Nas'et så akkurat det kan jeg ikke svare for. Vel - nå fikk jeg motivasjon til å teste litt. Jeg har tidligere forsøkt å kable min bærbare PC til min trådløse ruter for å bedre ytelsen - uten at jeg syntes det var mye å skryte av. Men - etter et tips i dag fant jeg ut: - min PC støtter ikke 1000Mbps (gigabit) men kun 100 Mbps - kabelen mellom NAS og ruter var cat5 - jeg byttet kabelen med en cat5E kabel - og fikk testet med en helt ny bærbar PC -> og - BANG!! - der hadde jeg rett og slett et gigabit nett - og det gikk rasende fort!! I og med at ikke alle mine komponenter støttet gigabit så fikk jeg kun 100 Mbps og dermed sikkert dårligere yelse enn du har i ditt N-nett. Herlig - nå er alt fryd og gammen (har kjøpt ny PC) - men irriterende at jeg ikke fant ut dette tidligere. Endret 17. august 2011 av Kjetso Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå