slimjim1 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Hei, Jeg er ute etter å kjøpe meg en NAS, men ser det er fyktelig mange å velge mellom. Mine krav er: - Kunne lagre bilder / filmer / dokumenter etc manuelt på drive(orker ikke noen program som står å kjører å tar autobakup, liker å gjøre det manuelt.. - Gjerne to disker, slik at den ene tar backup av den andre (alternativt har jeg en ekstern disk som jeg kan kopiere alt inn på periodisk manuelt) - Kunne koble til fra ulike PC, Android, iPhone, iPad - Kunne streame musikk fra den til PC/iPad - 1-2 giga holder - Kunne koble til via web eller FTP utenfor hjemme (GET ISP med vanlig router) - Enkel å sette opp er et pluss - Trenger ikke være så dyr, er kun enkelt bruk det er snakk om. Noen som har noen forslag de kan anbefale? Evt ting jeg bør vektlegge? Endret 15. august 2011 av slimjim1 Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Hva med en eeeBox? 160gb internt, resten ordner du med eksterne disker. Denne er klar med WinXP, NetPortal gir deg Apple support, GhostCommander er en løsning for Android og med en FTP server software så er du i boks. Med en 1.5TB WD så har du en meget fleksibel pakke til ca 3000,-. Lenke til kommentar
slimjim1 Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Takk for svar, men det er ikke akkurat hva jeg har tenkt meg. For 3000 får man en relativt stor NAS med doble disker. Er ute etter en "boks" som jeg kan sette i skapet ved siden av routeren, som går helst mest av seg selv.. Noen som har erfaring med noen av disse? Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Har denne Synology Disk Station DS211j NAS og den er jeg fornøyd med. Har 2 stk Western Digital Caviar® Green™ 2TB som den kjører i RAID. Bra oppsett for lagring. Lenke til kommentar
Quaric Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Har denne Synology Disk Station DS211j NAS og den er jeg fornøyd med. Har 2 stk Western Digital Caviar® Green™ 2TB som den kjører i RAID. Bra oppsett for lagring. Har samme med 2x 1TB, kan anbefale på det sterkeste Lenke til kommentar
slimjim1 Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Har denne Synology Disk Station DS211j NAS og den er jeg fornøyd med. Har 2 stk Western Digital Caviar® Green™ 2TB som den kjører i RAID. Bra oppsett for lagring. Takk! Er såpass lite kjent med RAID annet enn at jeg vet hvordan det fungerer, men må slå opp for å huske hva som skiller de fra hverandre.. Hvor komplisert er denne å sette opp? Kan du evt si noe om hvorfor du valgte akkurat denne kontra en annen? Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Har denne Synology Disk Station DS211j NAS og den er jeg fornøyd med. Har 2 stk Western Digital Caviar® Green™ 2TB som den kjører i RAID. Bra oppsett for lagring. Takk! Er såpass lite kjent med RAID annet enn at jeg vet hvordan det fungerer, men må slå opp for å huske hva som skiller de fra hverandre.. Hvor komplisert er denne å sette opp? Kan du evt si noe om hvorfor du valgte akkurat denne kontra en annen? RAID ordener den selv under oppsettet.Husker ikke eksakt om man fikk noen opsjon under oppsettet. Veldig enkelt oppsett, men det tar litt tid å sette opp 2x2TB (formatering) så start tidlig på dagen. Husker ikke eksakt men tok noen timer tror jeg. Grunnen til at jeg valgte den var at en bekjent anbefalte den. Hadde vanlig ekstern USB til Bacup og var lei av å flytte denne rundt. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Synology, Qnap og Netgear er de boksene som er mest populære. Jeg har en Netgear ReadyNAS Duo og kjøpte den primært pga et kjempetilbud ifjor sommer. Funksjonaliteten i disse boksene er rimelig like etter det jeg kan se og de største forskjellene ligger i ytelse noe det er verdt å bite seg merke i. Det jeg har sett på min boks er at den uten en UPS har noe lav overføringshastighet(15-20mb/s) pga intern caching som ikke bør skrus av uten at boksen er sikret med en UPS. (Med ups så skal den ligge på nærmere 40mb/s.) Dette gjør seg egentlig mest gjeldende ved øverføring av store datamengder så til streaming etc så er det ikke et problem. Hvordan Qnap og Synology har løst dette kan jeg ikke svare for. Duo'n har masse artig og nyttig funksjonlitet som ftp server, web server, ekstremt enkel deling av bilder osv. Den er dog ikke spesielt enkel å sette opp, ei heller så er det veldig intuitivt å forstå hvordan de interne brukerne og gruppene fungerer. Det du skal holde deg langt unna er de billigste boksene som Netgear Stora o.l da de ikke er fullgode løsninger. Ellers så blir det nok litt hipp som happ hvilken produsent du velger. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Kompis av meg har følgende erfaring: Netgear ReadyNAS Duo RND2000 -> Møkk.. Ene disken ble korrupte og all data forsvant selv om han kjørte speiling.. Dette fordi NAS'en synket feilen (os'et ligger på disk!!!) over på erstatningsdisk. Selv service center måtte gi opp. Synology Disk Station DS211 NAS server -> Meget bra erfaringer hittil. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Kompis av meg har følgende erfaring: Netgear ReadyNAS Duo RND2000 -> Møkk.. Ene disken ble korrupte og all data forsvant selv om han kjørte speiling.. Dette fordi NAS'en synket feilen (os'et ligger på disk!!!) over på erstatningsdisk. Selv service center måtte gi opp. Synology Disk Station DS211 NAS server -> Meget bra erfaringer hittil. Akkurat den feilen vil du få på alle NAS så det har ikke noe med kvaliteten på Netgear å gjøre. At disker ryker er heller ikke et gyldig argument for at NAS'et er dårlig da Netgear ikke lager disker. Alle disker ryker før eller siden, derfor så skal man alltid ta en backup selv om man kjører Raid. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Akkurat den feilen vil du få på alle NAS så det har ikke noe med kvaliteten på Netgear å gjøre. At disker ryker er heller ikke et gyldig argument for at NAS'et er dårlig da Netgear ikke lager disker. Alle disker ryker før eller siden, derfor så skal man alltid ta en backup selv om man kjører Raid. At os'et (eller noe systemfiler(?)) skrives på lagringsdisken(e) slik at unit'en ikke kan bootes når disken ryker tviler jeg sterkt på at er vanlig i NAS markedet. Min Buffalo Terastation håper og tror jeg skriver alt slikt til rom. Endret 16. august 2011 av Illus Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Du veit tydeligvis ikke hva du snakker om. Dette er en appliance, den har ikke systemfiler på disk. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Du veit tydeligvis ikke hva du snakker om. Dette er en appliance, den har ikke systemfiler på disk. Siterer bare det som ble fortalt av servicemannen. Men at han ikke hadde peiling skal jeg ikke si med sikkerhet. Det er ikke store krav til kunnskap for å få jobb i serviceavdelingen til diverse sjapper Men fakta er at disken ble korrupt. NAS'en ville ikke starte opp pga. korrupt fil på disk. Og replikering førte jo bare til at den korrupte filen ble replikert over og NAS'en startet ikke uansett hva de prøvde på. Man får somregel det man betaler for. En NAS til tusenlappen holder man seg unna om man er redd for dataene. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Og den feilen har fremdeles ikke noe verdens ting med hvilken produsent som hadde lagd NASet. Du ville fått akkurat samme feil på en QNAP, Synology eller hvilken som helst boks. Netgear er en meget god produsent av nettverksutstyr, at det i tillegg er rimelig kan jeg ikke se at skulle være en ulempe. Jeg kan forøvrig nevne at boksen kan settes opp slik at den sender en mail til operatør hvis feil skulle inntreffe, dette gjelder alle feil uansett alvorlighetsgrad. Min boks har stått som streamingserver i 1 1/2 år og jeg har aldri hatt noen problemer med den, jeg er strålende fornøyd med boksen. Men som sagt før, hvilken produsent man velger er litt hipp som happ. Alle har gode og dårligere sider. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) En annen ting som skapte problemer når vi skulle prøve å redde dataene fra diskene er at Netgear sin proprietære raid løsning i ReadyNAS bruker 16KB block size noe som gjør det unødvendig vanskelig å få tilgang til disken. Så mitt tips er å holde seg til et oppsett som kjører 4KB block size så gjør du livet litt lettere for deg selv Endret 16. august 2011 av Illus Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Noe en backup ville løst elegant. Som sagt mange ganger av både undertegnede og andre med kompetanse på forumet så er ikke raid det samme som backup. Raid kan tilby bedre oppetider enn løsninger uten raid men ikke uten noen form for backup. Lenke til kommentar
slimjim1 Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Takk for svar, alle sammen. Jeg tror jeg er litt klokere nå. For å oppsumere, så er det tydlig vis hipp som happ med produsent, såfremt den man ikke kjøper den den billigste.. (noen som gjelder for det meste ) Synology Disk Station DS211j NAS har flere god erfaring med, og koster i underkant av 3K Det som overrasker meg er det som sies med RAID. Slik jeg ser det, er det lite vits for meg å kjøre RAID om jeg må ta backup uansett. 24/7 opptid er ikke så viktig, ettersom den kun står hjemme. Sikker lagring er mye viktigere.. Lenke til kommentar
hightow Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Sitter litt på gjerdet jeg også foreløpig om dette, men vurderer sterkt en Synology NAS. Er det mulig å kjøre et oppsett med 2 disker UTEN Raid? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Raid sikrer mot hardwarefeil på disk. Men som illus har erfart så vil et Raid replikere feil i sanntid og er du da uten backup så er løpet kjørt. I et fungerende raid så vil et diskkrasj normalt ikke påvirke driften. Man kan da erstatte den defekte driven og la raidet bygge seg selv opp igjen. Du slipper da tidkrevende restore av backuper med lengre nedetid som resultat. Raid er altså ikke backup og må aldri behandles som det. Lenke til kommentar
slimjim1 Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Da er det jo veldig interessant som hightow spør, kan man kjøre Synology NAS med 2 disker uten RAID?? Da kan jo man kjøre backup til den andre disken periodisk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå