Slutsky Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Høyre76 % Fremskrittspartiet 72 % Venstre 59 % Senterpartiet 55 % Arbeiderpartiet 54 % Kristelig Folkeparti 52 % Sosialistisk Venstre... 44 % På forhånd valgte du Høyre. Valgomaten anbefalte deg Høyre. Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) FRP 71% Høyre 65% KRF 60% V 59% SP 56% AP 56% Solidaritetslista 46 % Valgte høyre på forhånd Aldri i verden at jeg stemmer på ekle FRP eller gale fundamentalister. Blir nok Høyre Endret 28. august 2011 av ΣΙΝΔΡΕ Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Sosialistisk Venstre... 75 % Kristelig Folkeparti 72 % Arbeiderpartiet 69 % Senterpartiet 69 % Venstre 67 % Høyre 48 % Fremskrittspartiet 41 % På forhånd valgte du Sosialistisk Venstreparti. Valgomaten anbefalte deg Sosialistisk Venstreparti. Halleluja, litt overrasket at KrF kom på andreplass. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Sosialistisk Venstre... 84 % Rødt 82 % Miljøpartiet De Grøn... 76 % Venstre 72 % Arbeiderpartiet 70 % Kristelig Folkeparti 63 % Senterpartiet 60 % Høyre 45 % Fremskrittspartiet 28 % Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 Prøvde DB.no sin ubrukelige valgomat. En haug med idiotiske nasjonale spørsmål, og en konklusjon man virkelig forstår lite av. Jeg fikk opp at jeg bør stemme FrP, SV eller Venstre. Ser man bort i fra at de alle er for demokrati (SV er iallefall det på papiret), så er de vel uenig om alt? SV er hvertfall langt mer demokratisk enn FrP og Venstre. Ubegrunnet påstand? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 Er dem det? Når man representerer 5 % av de som stemmer, er det da rett at man skal presse gjennom 33 % av politikken? Jeg synes heller ikke det er demokratisk å legge så mange bånd som mulig på befolkningen. "Enten gjør dere som vi ønsker, ellers gjør dere noe ulovlig..." Jeg er stort sett uenig i "alt" SV har av politikk, utenom deler av det som handler om skolepolitikk. Skal man først pøse ut penger på diverse, bør man også kunne servere mat på skolen. Det finnes nok at forskning som viser at gode matvaner påvirker konsentrasjon positivt. Poenget mitt var bare at å få anbefalt SV, FrP og Venstre av en valgomat høres hinsides ut. Hvis du svarte at du er Helt enig, og at det er veldig viktig med heldagsskole og gratis mat til elevene, så vil du få SV opp, og hvis du svarer i et nytt spørsmål at du er Helt enig og at det er veldig viktig at man legger til rette for å gjøre det enklere for folk å starte opp fri-skoler, og private sykehjem og liknende, så vil du få FrP og Venstre også - selv om Venstre foretrekker en sterk offentlig sektor, men ikke nekter private aktører å hjelpe til (liberalt)... Du har tydeligvis svart: "ja takk begge deler"... Men jeg syntes selv Dagbladet sin test ikke var noe bra, da den ikke viser prosentvis hvor enig du er med enkelte, men bare viser deg tre partier: 1, 2, og 3 plass... Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Prøvde DB.no sin ubrukelige valgomat. En haug med idiotiske nasjonale spørsmål, og en konklusjon man virkelig forstår lite av. Jeg fikk opp at jeg bør stemme FrP, SV eller Venstre. Ser man bort i fra at de alle er for demokrati (SV er iallefall det på papiret), så er de vel uenig om alt? SV er hvertfall langt mer demokratisk enn FrP og Venstre. SV er et parti som er imot konkurranse, og muligheten til å velge. Det er vel ikke akkurat veldig demokratisk. Å minske folkets styring av det offentlige og minske innsynet er altså demokratisk, men å nekte selskaper å drive helse og sosialtjenester for profitt, det er udemokratisk? Jeg tror ikke folket vil bry seg om de kan velge mellom mange forskjellige ting, om de ikke har råd til å bruke dem. Å trekke inn Venstre her, blir bare hinsides all fornuft. Venstre er for en sterk offentlig sektor, samt en privat der det offentlige ikke strekker til eller ikke har nok penger til å bygge ut sykehjem (for eksempel) og Venstre ønsker innsyn i begge disse, for å sørge for at tilbudene blir så gode som overhodet mulig, og at folk på den måten får det som til en hver tid får et godt tilbud - og at de har friheten til å velge selv (Folk Først). Hvis staten betaler for sykehjems-opphold (pengene følger brukeren) så er ikke dette noe problem overhodet... Det bare forbedrer kvaliteten på tjenestene. Sjekk forresten ut dette: Endret 29. august 2011 av turbonello Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Syns ordet demokrati blir voldtatt til de grader. Når høyresiden (eller tilhengere av høyresiden) argumenterer med at de er mer "demokratisk" fordi de vil ha skattelette, privatisere i hytt og pine og la markeded løpe løpsk slik som det gjør i USA og store deler av Europa. Hvis det er "demokratisk", ja, da er jeg for faen mot demokrati. Argumentasjonen er i til de grader mangelfull. I korte trekk går det ut på at demokrati er noe positivt, alle er for demokrati. Enhver som hevder å være i mot demokrati mister med engang sin kredibilitet, ingen vil ta en slik person seriøs. Visse forum-medlemer mener at økt frihet til enkeltmennesket er demokratisk. Og siden vi alle er enige om at demokrati er noe positivt, så kommer de med den håpløse argumentasjonen at "høyre" er mer demokratisk. I følge en slik argumentasjon ville anarki være toppen av demokrati, i allefall hvis målet på demokrati er personlig frihet. 2 Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Så lenge folk hadde respektert hverandre og hverandres eiendeler hadde jo anarkiet vært den beste styreformen, men det blir vel litt som å tro på juelnissen at det noen gang vil være tilfelle. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Ideologi i teori og praksis er to helt forskjellige ting. Kommunisme er et praktfult eksempel på det. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Å trekke inn Venstre her, blir bare hinsides all fornuft. Venstre er for en sterk offentlig sektor, samt en privat der det offentlige ikke strekker til eller ikke har nok penger til å bygge ut sykehjem (for eksempel) og Venstre ønsker innsyn i begge disse, for å sørge for at tilbudene blir så gode som overhodet mulig, og at folk på den måten får det som til en hver tid får et godt tilbud - og at de har friheten til å velge selv (Folk Først). Hvis staten betaler for sykehjems-opphold (pengene følger brukeren) så er ikke dette noe problem overhodet... Det bare forbedrer kvaliteten på tjenestene. Sjekk forresten ut dette: Nei, det er ikke hinsides all fornuft å trekke inn Venstre her, for det var snakk om Venstre, FrP og SV. Jeg kunne godt nevnt de fleste partier i større eller mindre grad da de fleste partier er løpegutter for nyliberalismen. Venstre er ikke for en sterk offentlig sektor, men for (foreløbig, i en viss grad) private alternativer betalt av skattebetalernes penger. Poenget er jo at borgere i Norge og politikere har langt mindre styring av velferden enn om den styres i et direkte statlig eierskap. På den måten vil jeg si at den demokratiske kontrollen og innsikten innskrenkes. Om man hele tiden tenker at om vi(stat/kommuner) ikke satser skikkelig på sykehjem, så vil de private gjøre det, så er ikke problemet at staten ikke strekker til, men at staten ikke vil strekke til. Jeg vet ikke helt hva man skal med denne valgfriheten om man får det man har krav på. Alle disse nye og kunstige frihetene er bare retoriske begrep for å legitimere og gjøre det enklere å innføre deres ideologi i samfunnet. Ingenting er uproblematisk. Heller ikke subsidierte private sykehjem. 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Pensjonistpartiet. Er vel bare å søke om AFP med en gang. Hehe. Kanskje jeg bør interessere meg litt mer i skole- og familiepolitikk? Lenke til kommentar
H3N Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 (endret) Partiene i Oslo kommune og hvor enig du er med de enkelte: Høyre 71 % Venstre 68 % Arbeiderpartiet 66 % Pensjonistpartiet 64 % Miljøpartiet De Grøn... 62 % Kristelig Folkeparti 61 % Sosialistisk Venstre... 59 % Rødt 57 % Kystpartiet 55 % Senterpartiet 55 % Fremskrittspartiet 53 % Det Liberale Folkepa... 53 % Norges Kommunistiske... 52 % Demokratene i Norge 50 % Kristent Samlingspar... 45 % Valgte venstre på forhånd, har tatt den et par ganger, pluss et par andre valgomater. Det veksler mellom venstre og høyre på topp stort sett. Må visst være litt inkonsekvent på et par saker Eller ikke svart grundig nok på alt. Endret 30. august 2011 av H3N Lenke til kommentar
Crumpler Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Demokratene i Norge - 71% Fremskrittspartiet - 69% Pensjonistpartiet - 60% Høyre - 57% Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Bygdelista i Modum 76 % Høyre 75 % Senterpartiet 68 % Fremskrittspartiet 66 % Kristelig Folkeparti 62 % Venstre 60 % Arbeiderpartiet 60 % Sosialistisk Venstreparti 45 % Jeg stemmer nok Høyre, fordi vi har en grunnideologi. Det har ikke Bygdelisten, som er politisk uavhengig. Samtidig representerer jeg Høyre i Modum. Tok testen litt nøyere, og leste meg ordentelig opp på sakene, da ble det sånn som jeg trodde: Høyre 81 % Bygdelista i Modum 80 % Fremskrittspartiet 74 % Senterpartiet 65 % Kristelig Folkeparti 54 % Arbeiderpartiet 53 % Venstre 53 % Sosialistisk Venstreparti 38 % Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå