Gå til innhold

Er Emile Durkheims selvmordsteori relevant for å forstå det norske samfunnet i vår egen tid?


ckn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Durkheims selvmordsteori går ut på en forståelse om at samfunnet er sammensatt av flere deler som skaper en helhet. Dermed har Durkheim et annet utgangspunkt enn det marxistiske, altså at konflikter og dårlig harmoni virker forstyrrende på helheten.

 

I 1897 skrev Èmile Durkheim boken “Selvmordet”. Her viser han sammenhengen mellom selvmord og samfunn. Han tar her utgangspunkt i selvmordsstatistikk og ser der etter på årsaker og variasjoner mellom forskjellige land og forskjellige grupper mennersker i samfunnet. Ut i fra dette skiller han da mellom fire ulike selvmordsformer: egoistisk selvmord (manglende sosial integresjon, selvmorderen for lite integrert i samfunnet), altruistisk selvmord (for sterk sosial integresjon, selvmorderen føler seg forpliktet til å ofre sitt liv for fellesskapet), anomisk selvmord (sviktende moralsk regulering og sviktende sosial kontroll av individet) og fatalistisk selvmord (overstyring og kontroll i dagens samfunn, slike selvmord kan man se i totale institusjoner som fengsel og psykiatriske sykehus).

 

I denne teorien viser også Durkheim hvordan religion kan påvirke sansynligheten for å begå selvmord. En kan forklare det slik: Hvis man ser for seg at selve religionen er et bål med mennesker rundt som varmet seg, kan man si at om man kom for nært flammene ville man brenne seg, kom man for langt unna bålet ville man fryse i hjel. Dermed må man balansere religionen slik at den ikke blir kontrollerende eller at den motsening ikke betyr noen ting.

Lenke til kommentar

I denne teorien viser også Durkheim hvordan religion kan påvirke sansynligheten for å begå selvmord.

 

En kan forklare det slik: Hvis man ser for seg at selve religionen er et bål med mennesker rundt som varmet seg, kan man si at om man kom for nært flammene ville man brenne seg, kom man for langt unna bålet ville man fryse i hjel.

 

Dermed må man balansere religionen slik at den ikke blir kontrollerende eller at den motsening ikke betyr noen ting.

Finner i grunn ikke støtte for den teorien hvis man ser på offisielle WHO selvmordsrater worldwide;

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_suicide_rate

Lenke til kommentar

Tar jeg ikke mye feil så var Durkheims konklusjon at den protestantiske kirken og troen medvirket til sterkere bånd mellom familiemedlemmer enn den katolske, slik at fare for selvmord var mindre hos de protestantiske landene siden familiemedlemmer kunne ta seg av de som hadde selvmordstanker før de utførte selve akten? Det var derfor at han fant høyere antall selvmord i Frankrikke enn i Tyskland og England? Eller var det omvendt? Det er lenge siden jeg har lest boken, og min hukommelse svikter meg her.

 

På generelt grunnlag vil jeg si meg delvis uenig med Durkheim, til tross for at han verifiserte sine påstander. Samfunn i sin helhet kan ha noe å si, men de er en mindre påvirkningsfaktor enn andre, mer individualistiske, variabler. Vi i Norge har forholdsvis høy selvmordsrate sammenlignet med andre land (hvis jeg ikke tar feil), til tross for at levestandarden er høy, til tross for at vi defineres som gavmilde, hjelpsomme og medmenneskelige, samt at staten har utbredt sikkerhetsnett.

 

Religion faktoren, slik som påpekt fra Durkheim, er mye mindre avgjørende faktor i dag enn det var under Durkheims tid. Familierelasjoner derimot er en viktig faktor fremdeles, men her er vi nordmenn mye mindre knyttet enn andre kulturer og nasjoner. Familierelasjoner i Norge er ikke så sterke, slik at mye av forklaringen på selvmordsraten kan ligge i denne variabelen. Slik sett kan Durkheim ha rett i at familierelasjoner har mye å si i forhold til selvmordsraten, men han tar feil at disse relasjoner er knyttet til religion – i hvert fall ikke i nyere tid.

Lenke til kommentar

Selvmord per 100.000 innbygger

 

Norge 11.4

 

Sverige 15.8

 

Danmark 10.6

 

Finland 18.3

-------------------------------

 

(Russland) 23.5

------------------------------

 

Med Finland (og Russland) er det lett å mistenke den utbredte vodka-fylla som er utløsene årsak?

 

Sør-Korea (31.0) og Japan (24.6) er vel typiske æresbegrep/stolthet land, og henger man ikke med, tar man gjerne livet.

 

Mye overrraskelser i tabellen og neimen ikke lett å finne fellesnevnere

Lenke til kommentar

Tar jeg ikke mye feil så var Durkheims konklusjon at den protestantiske kirken og troen medvirket til sterkere bånd mellom familiemedlemmer enn den katolske, slik at fare for selvmord var mindre hos de protestantiske landene siden familiemedlemmer kunne ta seg av de som hadde selvmordstanker før de utførte selve akten? Det var derfor at han fant høyere antall selvmord i Frankrikke enn i Tyskland og England? Eller var det omvendt? Det er lenge siden jeg har lest boken, og min hukommelse svikter meg her.

 

Det var omvendt. Katolikker hadde sterkere sosiale bånd/kontroll, mens protestantene hadde høyere selvmordsrater. :)

Lenke til kommentar
egoistisk selvmord (manglende sosial integresjon, selvmorderen for lite integrert i samfunnet)

 

Har vi noen statestikk på denne?

Personlig vil jeg tro at spesielt disse har gått kraftig ned etter at internett kom for fult, fordi nå kan man endelig leve i total isolasjon men fortsatt ha nok lesestoff og folk til å chatte med kontra pre-internett eraen.

 

For meg ser det ut som Durkheim hadde rett, men at samfunnet har forandret seg siden da, og dermed så er de parameterene han brukte ikke lengre like gode, mens vi i dag kanskje ville sette "sosial integrasjon" i stede for familie.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...