Gå til innhold

Hvorfor Katolismen er feil for meg.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet er det ingen religioner som fysisk redder mennesker i dette livet. Det er fint om de kan hjelpe folk som går gjennom harde tider og lette byrden for dem. Jeg tror ikke paven har noen direkte skyld i at mennesker lider.

Men det er jo pga. den menneskelige lidelsen rundt om i verden at Norge bidrar med hundrevis av millioner av kroner for å hjelpe trengende. Vi kan jo bare håpe at mesteparten av pengene kommer fram til de trengende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hendelser som oppleves som noe positivt, majestetisk og vakkert (solnedgang, regnbue, Grand Canyon, øyeeplets intrikate oppbygning) er unektelig bevis på en allmektig god Gud.

Hendelser som åpenbart er negative, tragiske og med ufattelig lidelse: Herrens veier er uransakelige.

Men pass på å ikke stille for kritiske spørsmål, eller i det hele tatt våge å antyde at noe skurrer.

I så tilfelle er det lurt å gjøre klar asbestkjeledressen.

Men, katolikkene har en gunstig ordning med at du når som helst kan gå i kirken og tre inn i skriftestolen for avlat og tilgivelse.

Du må kanskje lide deg gjennom ti Hail Mary's og en potensiell beføling, men pytt... liten pris å betale!

Endret av phydeaux
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da lurer jeg på, hva faen er det som er galt med paven? Han er en gammel mann som skal bestemme hvordan familier skal styres og i tilegg at det ikke er lov med prevansjon. Det er jo helt på jordet om du spør meg. Når barn ligger på fortauet i regnet er det vel ett eller annet galt?

Det er mye som ar galt med paven og det han står for, han er jo ikke overhode for verdens største forbryter syndikat for ingenting... Hvem annen leder ville sluppet fra anklager for drap på ti tusenvis av mennesker hvert år fordi paven mener at det er bedre å dø av AIDS enn å bruke prevensjon, for ikke å snakke om alle de tusenvis av gutter paven VISSTE at ble misbrukt av sine prester i åresvis, men isteden for å gjøre noe med dette (og redde en masse barn fra dette) valgte han å holde kjeft og "ofret" på det viset mennesker ved å flytte på prestene, vel vitende om at de ville fortsette å voldta og misbruke små gutter i de sognene de kom til....

For ikke å snakke om avlat og alle de andre uhorvelige forbrytelsene den katolske kirke har begått i årenes løp mot mennesker...

Putt fyren i et dypt fangehull, det er der og ikke som overhode for flere millioner mennesker han hører hjemme. Oppløs vatikanet og brukt midlene (som helt sikkert ombefatter flerforligende milliarder kroner som de har ranet og stjålet til seg overalt de har kommet over verdi skaer og annet av verdi) til å hjelpe fattige rundt om i verden. Organisasjonen er et forbryter imperium av den skikkelig råtne sorten, det er sikkert.

Bare se hvordan de prøver å beholde glorien som de har gitt mor Teresa (eller mor død som hun burde ha blitt kallt). Når en begynner å gå mor Terasa etter sømmene ser en fort at kjærringa var en nødesløs draps maskin som ikke engang tillot de hun drepte et skikkelig rom, medisiner eller noe annet etter at de kom inn i døds rommet hennes. der skulle de dø for guden hun etterhvert mistet troen på og pengene hun fikk ble brukt til å bygge kloster slik at enda flere av disse "mor død" kunne utdannes...

Det viser seg at de fleste av de som kom til mor Teresa ville overlevd om hun hadde gitt de medisiner og ikke bare puttet dem inn i et rom uten noe som helst for å dø... Men sånn var mor Teresa, en katolsk død bringer, som ble berømt fordi et lederen for et filmteam trodde hun var guddommelig fordi filmen de brukte i kameraet, som var helt ny fra Kodak det samme året, klarte å bringe bilder fra innsiden av dødens kammer, som var så dårlig opplyst at de ikke trodde opptakene kom til å vise noe som helst (Men som på grunn av Kodaks nye lysfølsomme film, IKKE mor teresas guddommelighet!!), viste bilder allikevel. Etter det begynte snøballen å rulle og mor død mottok flere millioner kroner som hun bygget en rekke kloster der ignoranse og overtro bliur lært til de som begynner der... Alt sammen styrt av paven og hans undersotter, som så en enestående reklame for kirken sin... Så til de som trodde mor teresa var et godt menneske, les litt om henne og se selv. Dama var en morderisk biggott som isteden for å redde folk drepte dem nødesløst, de fikk ikke engang smertestillende fordi hun mente de måtte lide seg inn i døden for å liksom "kjenne" gud... Til å bli kvalm av! Men du verden så stille det har blitt om henne fra den katolske kirken i de siste årene også, etter at det slapp ut hva for et utyske hun egentlig var...

Og alt dette og mer til står den katolske kirken bak... de har flere brudd på menneskerettighetene enn noe annet regime i hele verden, men blir de straffet for det? Kanskje den dagen vi tar til vettet og legger kunnskap og viten til grunn og ikke overtro og håpløse doktriner. Men den dagen folk oppdager hva for en parasitt de har næret til sitt bryst vil det vel henge katolske prester som lys stolpe pynt rundt om også... Og paven vil dingle fra sant peter kirkens tårn...

Paven sto bak nedslaktingen som foregikk i krigen mellom huttsiene og tuttsiene for noen år siden også, nede i afrika. Han kunne faktisk ha stoppet det før det hele begynte, men alt for kirkens fremtid vet du...

Men blir han straffet for det? Nei....

9 av 10 som har vært i et katolsk barnehjem i Irland fra 1950 til dags dato er misbrukt seksuelt, 9 av 10!!!! Hva gjorde paven med det? Jo, han valgte å dusse det hele ned ved å gi prestene nye sogn (og nye barne rumper å trenge inn i) fordi det er så vanskelig å få tak i nye prester..... Drit i barna dette gikk ut over liksom.... Fyren er totalt blottet for medmenneskelighet, tenker KUN på kirken sin og makten de besitter...

For noen år siden tok en ni år gammel jente abort i Chile (eller bolivia?) fordi hun var blitt voldtatt av sin stefar.... Hva gjorde den katolske kirken med paven i spissen? Jo, de forbannet jenta og hennes mor fordi de hadde tatt abort!!! Ikke en gang Hitlers uhyggelige slaktere lyste de i bann etter krigen, men en ni år gammel voldtatt jente bannlyser de!!! Er det mulig å være så infamt onde og ignorante? Tydeligvis, dessverre, så er det det....

Listen over forbrytelser som den katoslke kirken står bak er lengre enn noen skrekk regimer har klart å få til, men ingen ser ut til å reagere.... De for holde på og begå nye, for det er jo en "god" gud de tjener... Det katolske regimer gjør meg kvalm på mennesker vegne.... De skulle for lenge siden vært stilt for menneskerettighets domstolen i Haag....

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så da lurer jeg på, hva faen er det som er galt med paven? Han er en gammel mann som skal bestemme hvordan familier skal styres og i tilegg at det ikke er lov med prevansjon. Det er jo helt på jordet om du spør meg. Når barn ligger på fortauet i regnet er det vel ett eller annet galt?

Det er mye som ar galt med paven og det han står for, han er jo ikke overhode for verdens største forbryter syndikat for ingenting... Hvem annen leder ville sluppet fra anklager for drap på ti tusenvis av mennesker hvert år fordi paven mener at det er bedre å dø av AIDS enn å bruke prevensjon, for ikke å snakke om alle de tusenvis av gutter paven VISSTE at ble misbrukt av sine prester i åresvis, men isteden for å gjøre noe med dette (og redde en masse barn fra dette) valgte han å holde kjeft og "ofret" på det viset mennesker ved å flytte på prestene, vel vitende om at de ville fortsette å voldta og misbruke små gutter i de sognene de kom til....

For ikke å snakke om avlat og alle de andre uhorvelige forbrytelsene den katolske kirke har begått i årenes løp mot mennesker...

Putt fyren i et dypt fangehull, det er der og ikke som overhode for flere millioner mennesker han hører hjemme. Oppløs vatikanet og brukt midlene (som helt sikkert ombefatter flerforligende milliarder kroner som de har ranet og stjålet til seg overalt de har kommet over verdi skaer og annet av verdi) til å hjelpe fattige rundt om i verden. Organisasjonen er et forbryter imperium av den skikkelig råtne sorten, det er sikkert.

Bare se hvordan de prøver å beholde glorien som de har gitt mor Teresa (eller mor død som hun burde ha blitt kallt). Når en begynner å gå mor Terasa etter sømmene ser en fort at kjærringa var en nødesløs draps maskin som ikke engang tillot de hun drepte et skikkelig rom, medisiner eller noe annet etter at de kom inn i døds rommet hennes. der skulle de dø for guden hun etterhvert mistet troen på og pengene hun fikk ble brukt til å bygge kloster slik at enda flere av disse "mor død" kunne utdannes...

Det viser seg at de fleste av de som kom til mor Teresa ville overlevd om hun hadde gitt de medisiner og ikke bare puttet dem inn i et rom uten noe som helst for å dø... Men sånn var mor Teresa, en katolsk død bringer, som ble berømt fordi et lederen for et filmteam trodde hun var guddommelig fordi filmen de brukte i kameraet, som var helt ny fra Kodak det samme året, klarte å bringe bilder fra innsiden av dødens kammer, som var så dårlig opplyst at de ikke trodde opptakene kom til å vise noe som helst (Men som på grunn av Kodaks nye lysfølsomme film, IKKE mor teresas guddommelighet!!), viste bilder allikevel. Etter det begynte snøballen å rulle og mor død mottok flere millioner kroner som hun bygget en rekke kloster der ignoranse og overtro bliur lært til de som begynner der... Alt sammen styrt av paven og hans undersotter, som så en enestående reklame for kirken sin... Så til de som trodde mor teresa var et godt menneske, les litt om henne og se selv. Dama var en morderisk biggott som isteden for å redde folk drepte dem nødesløst, de fikk ikke engang smertestillende fordi hun mente de måtte lide seg inn i døden for å liksom "kjenne" gud... Til å bli kvalm av! Men du verden så stille det har blitt om henne fra den katolske kirken i de siste årene også, etter at det slapp ut hva for et utyske hun egentlig var...

Og alt dette og mer til står den katolske kirken bak... de har flere brudd på menneskerettighetene enn noe annet regime i hele verden, men blir de straffet for det? Kanskje den dagen vi tar til vettet og legger kunnskap og viten til grunn og ikke overtro og håpløse doktriner. Men den dagen folk oppdager hva for en parasitt de har næret til sitt bryst vil det vel henge katolske prester som lys stolpe pynt rundt om også... Og paven vil dingle fra sant peter kirkens tårn...

Paven sto bak nedslaktingen som foregikk i krigen mellom huttsiene og tuttsiene for noen år siden også, nede i afrika. Han kunne faktisk ha stoppet det før det hele begynte, men alt for kirkens fremtid vet du...

Men blir han straffet for det? Nei....

9 av 10 som har vært i et katolsk barnehjem i Irland fra 1950 til dags dato er misbrukt seksuelt, 9 av 10!!!! Hva gjorde paven med det? Jo, han valgte å dusse det hele ned ved å gi prestene nye sogn (og nye barne rumper å trenge inn i) fordi det er så vanskelig å få tak i nye prester..... Drit i barna dette gikk ut over liksom.... Fyren er totalt blottet for medmenneskelighet, tenker KUN på kirken sin og makten de besitter...

For noen år siden tok en ni år gammel jente abort i Chile (eller bolivia?) fordi hun var blitt voldtatt av sin stefar.... Hva gjorde den katolske kirken med paven i spissen? Jo, de forbannet jenta og hennes mor fordi de hadde tatt abort!!! Ikke en gang Hitlers uhyggelige slaktere lyste de i bann etter krigen, men en ni år gammel voldtatt jente bannlyser de!!! Er det mulig å være så infamt onde og ignorante? Tydeligvis, dessverre, så er det det....

Listen over forbrytelser som den katoslke kirken står bak er lengre enn noen skrekk regimer har klart å få til, men ingen ser ut til å reagere.... De for holde på og begå nye, for det er jo en "god" gud de tjener... Det katolske regimer gjør meg kvalm på mennesker vegne.... De skulle for lenge siden vært stilt for menneskerettighets domstolen i Haag....

Hitchens er heller ingen fan av moder Theresa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_Hitchens%27_critiques_of_public_figures#Mother_Teresa

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er de religiøse til tross for fattigdom og lidelse. Vi som lever i komfort-bobla som er Norge blir sjelden konfrontert med det verste livet har å by på. Da er det alltids lett å være en ateist. Om man vokser opp på et virkelig ille sted med minimale framtidsutsikter så er tanken om at Gud ikke eksisterer og at døden lover intet annet enn slutten så fryktinngytende at den rett og slett ikke kan aksepteres.

Religion er ikke like relevant hvis man har det greit. Så enkelt er det.

Allikevel er Gud død. Og det brutale og smertefulle livet er en realitet for mange mennesker verden rundt...

Men han har aldri vært her og vil aldri komme, ikke en gang i våre mørkeste stunder. Slik er livet. Og en hard-core ateist som er oppvokst i verdens beste velferdssamfunn vil neppe forstå hvor dyp trangen etter Gud faktisk kan være.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er de religiøse til tross for fattigdom og lidelse. Vi som lever i komfort-bobla som er Norge blir sjelden konfrontert med det verste livet har å by på. Da er det alltids lett å være en ateist. Om man vokser opp på et virkelig ille sted med minimale framtidsutsikter så er tanken om at Gud ikke eksisterer og at døden lover intet annet enn slutten så fryktinngytende at den rett og slett ikke kan aksepteres.

Allikevel er Gud død. Og det brutale og smertefulle livet er en realitet for mange mennesker verden rundt...

Men han har aldri vært her og vil aldri komme, ikke en gang i våre mørkeste stunder. Slik er livet. Og en hard-core ateist som er oppvokst i verdens beste velferdssamfunn vil neppe forstå hvor dyp trangen etter Gud faktisk kan være.

Nettopp, helt enig :)

(Ikke ironisk)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det ingen religioner som fysisk redder mennesker i dette livet. Det er fint om de kan hjelpe folk som går gjennom harde tider og lette byrden for dem. Jeg tror ikke paven har noen direkte skyld i at mennesker lider.

Den katolske kirke, med paven i spissen, driver en knallhard kampanje mot familieplanlegging generelt og kondomer spesielt. Manglende familieplanlegging medfører økt fattigdom. At folk ikke bruker kondom fører til spredning av kjønnssykdommer, særlig HIV.

Det er alltids mulig å diskutere om dette er direkte nok til å gi paven "direkte skyld", men det er ingen tvil om at paven bidrar til at mennesker lider.

Forøvrig driver mange trossamfunn - kanskje de fleste - ulike former for virksomhet som er ment å hjelpe mennesker fysisk i dette livet, både innad i eget samfunn og utad som misjon. Men religiøst motivert hjelpearbeid er ofte relativt ineffektivt fordi de bruker ressurser på å dele ut bibler heller enn på hjelp som hadde monnet.

Lenke til kommentar
(Beklager om det ble litt mye surr, men jeg er så opprørt. Jeg er forresten en 14 år gammel gutt så om dere har noen argumenter for hvorfor katolisme er bra for dere må dere ikke bruke sånn helt uforstålige ord, lol)

Diskuter.

Tror ikke du trenger å bekymre deg nevnverdig for forsvarer av katolismen på dette forumet.. :tease:

Tror du har gjennomskua den ganske fint.

Det ligger nok mye i det, men jeg kan si med ganske stor sikkerhet at uansett hvor jævlig jeg får det fra nå, kunne det aldri falt meg inn å bli kristen for det.

Om jeg hadde vært oppvokst i elendighet fra første stund, og blitt lært opp til å finne trøst i religion heletiden hadde det sikkert vært annerledes.

Det har også noe med kunnskap, utdanning og indoktrinering å gjøre.

Så.. jeg tror det går ann å leve i fattigdom uten noen Guds tro, men for en som allerede har en vil det være veldig lite sannsynlig at de gir slipp på det eneste som gir dem trøst og håp.

Og det er ofte sånn religion overlever.. den katolske kirken har en kanskje spesielt stygg historie gjennom utnyttelse av andre menneskers elendighet..

Lenke til kommentar

Sikker på at du ikke ignorerer deler av denne kausale kjeden du snakker om?

Virker for meg som om du blander sammen korrelerte hendelser med en kausal forklaring.

Har du vurdert muligheten for at fattige land i nød ikke er like utdannede som "hard core ateister i en komfort boble"?

Hva med ytringsfrihet? Har disse menneskene i disse fattige landene like stor tilgang på meninger som argumenterer mot hva deres lokale menighet forteller dem som oss?

Og hva med flerkultur? Tror du disse menneskene får de samme inntrykkene som vi gjør med hensyn til at vi kan observere at forskjellige kulturer ofte har samme religion (og altså da at deres gud tilsynelatende bare er en av mange, og deres tro en "luck of the draw") ?

Det virker for meg Paphex, som om du analyserer en meget kompleks trend blant fattige land på et meget tynt grunnlag og kommer med en utilstrekkelig og overforenklet forklaring - jeg kan ikke utelukke at deres nød kan gi økt motivasjon for å tro, men jeg tviler sterkt på at dette er den største eller den eneste grunnen.

Nei, det eneste enkle her er din enkle forklaring på en kompleks trend.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det eneste enkle her er din enkle forklaring på en kompleks trend.

Ja, du har nok rett der. Min forklaring var altfor enkel og presentert i en unødvendig selvsikker tone. Det er naturligvis en rekke faktorer som avgjør hvorvidt en gruppe mennesker er religiøse i større eller mindre grad. Men jeg mener fremdeles det er en viktig faktor - dess mer usikkert og vanskelig livet er dess større er sannsynligheten for at man gir seg hen til religion som et forsvar mot livets vonde aspekter og uforutsigbarhet.

Lenke til kommentar

Den katolske kirke, med paven i spissen, driver en knallhard kampanje mot familieplanlegging generelt og kondomer spesielt.

Hva får deg til å tro det ? Hvem i den katolske kirke er mot kondomer og familieplanlegging ? Sitat ?

Jøss. Er du virkelig ikke kjent med dette temaet? Jeg er nesten litt imponert over hvor store skylapper du må ha.

Den mest relevante direkte kilden er Familiaris Consortio, skrevet av den forrige paven.

Hvis du vil ha noe litt kortere kan du lese Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_teachings_on_sexual_morality#Contraception

Contraception

A Pontifical Commission on Birth Control considered the subject in 1963-66. Contraception is defined as "every action which, whether in anticipation of the conjugal act, or in its accomplishment, or in the development of its natural consequences, proposes, whether as an end or as a means, to render procreation impossible."[19] Contraception so defined is intrinsically evil.

Pope John Paul II taught in Familiaris Consortio,

Thus the innate language that expresses the total reciprocal self-giving of husband and wife is overlaid, through contraception, by an objectively contradictory language, namely, that of not giving oneself totally to the other. This leads not only to a positive refusal to be open to life but also to a falsification of the inner truth of conjugal love, which is called upon to give itself in personal totality.... the difference, both anthropological and moral, between contraception and recourse to the rhythm of the cycle . . . involves in the final analysis two irreconcilable concepts of the human person and of human sexuality.[20]

Du kan også lese litt på siden til condoms4life.org som er en katolsk gruppe som kjemper mot kirkens offisielle syn. For eksempel denne artikkelen: http://www.condoms4life.org/facts/lesserEvil.htm.

Det skal riktignok sies at Benedict XVI kom med en litt endret policy i 2010 - han sa at kondomer kan aksepteres spesifikt for å hindre spredning av HIV. Men bare hvis den ene partneren allerede har HIV - Vatikanet er fortsatt i mot at kondombruk promoteres som et generelt virkemiddel for å hindre kjønnssykdommer. Se for eksempel denne artikkelen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Den katolske kirke, med paven i spissen, driver en knallhard kampanje mot familieplanlegging generelt og kondomer spesielt.

Hva får deg til å tro det ? Hvem i den katolske kirke er mot kondomer og familieplanlegging ? Sitat ?

Jøss. Er du virkelig ikke kjent med dette temaet? Jeg er nesten litt imponert over hvor store skylapper du må ha.

Den mest relevante direkte kilden er Familiaris Consortio, skrevet av den forrige paven.

Et søk på ordene "condom" "preservative" og "family planning" gav 0 resultat.

Hvorfor tror du dette skrivet handler om kondomer og familieplanlegging ?

Det heter og handler om familie felleskap (Familiaris Consortio)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det er ihvertfall tydelig at relogion og lidelse er knyttet sammen. I fattige land er det ofte mange religiøse.

Norge er sett på som verdens beste land å bo i, og vi er også det landet i verden med lavest prosentandel religiøse.

Men det som skjer, er at når vi lider, så går vi tilbake til religion. Se f.eks på 22.juni. Plutselig begynner vi å be for de døde og savnede, minnegudstjenester i kirkene, gud er med nasjonen, osv osv osv. Når man har det vondt og føler man ikke har noen til sin støtte finner vi tilbake til fantasiene, i håp om at det finnes en makt som kan overgå realiteten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et søk på ordene "condom" "preservative" og "family planning" gav 0 resultat.

Hvorfor tror du dette skrivet handler om kondomer og familieplanlegging ?

Fordi jeg behersker engelsk godt nok til å forstå innholdet.

"Preservative"? :lol: Det betyr konserveringsmiddel. Prevensjon heter "contraception" på engelsk. Søk etter det, du.

Det heter og handler om familie felleskap (Familiaris Consortio)

Ja, og som kjent mener Vatikanets at sex hører til familielivet. ;) Så derfor handler dokumentet også litt om

Sjekket du noen av de andre linkene jeg ga deg i forrige post?

Er du seriøst uenig i det jeg sa om pavens syn på prevensjon? Er det i så fall basert på at du har kilder som direkte motsier det jeg sa, eller har du bare aldri hørt om dette før?

Endret av nahojp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...