Gå til innhold

Sette opp et enkelt foto-studio hjemme. Tips?

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å ta litt portrett/familie bilder hjemme og trenger litt tips til å sette opp et lite foto-studio.

Utstyr jeg har:

Nikon D90

Nikon SB-900

Nikon SB-400

Sigma 10-20 4-5.6 af-s

Nikon 35mm 1.8 af-s

Nikon 50mm 1.4 af-s

Nikon 50mm 1.8 af-d

Tamron 17-50 2.8 af-s

Så har jeg kjøpt et stort hvit pledd til bakgrunn. Har også noen Ikea lamper, som er fleksible til å sette rundt.

Det jeg ser for meg er:

post-83693-0-64401100-1313409887_thumb.jpg

Noe jeg burde tenke på her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass på at IKEA lampene matcher hvitbalansen til blitsen (eller omvendt!). Litt skygge er også spennende, eksperimenter med lys fra en side, hardt eller myk lys osv... Les litt og finn ut hva du kan få til av DIY softboxer, og to lys oppsett (da du har to blitser). Lykke til, eksperimenter og ha det gøy!

Lenke til kommentar

Lampene jeg har bruker G4 sokkel, altså sånne små 12V pærer. Hvordan ser jeg om lampene matcher hvitbalansen til blitsen?

Er det mulig å kjøpe G4 pærer som er ment for bruk sammen med blits?

Jeg har begynt sånn smått å teste, men fortsatt mye å sette seg inn i:)

Lenke til kommentar

Jeg ville heller hatt et lyst grått lerret i bakgrunnen istedenfor hvitt. Du kan få det grå gjort hvitt med en kraftig, bar blits, men om du vil farge hvitt med gels vil f.eks. rødt bli rosa. Jeg ville ikke kjøpt pledd, syns det fort kan se litt amatørmessig og jk-production.net-aktig ut.

Ellers har Zack Arias en fin artikkel om studio-oppsett her: http://zackarias.com/for-photographers/photo-resources/white-seamless-tutorial-part-1-gear-space/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...