Gå til innhold

FM12 - Football Manager 2012 - tråden for lidenskapelige managere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm... kjøpte og spilte FM2012 første gang i går.

 

Spiller som manager i LSK (jada, jada). Litt uvant grensesnitt men kom relativt raskt inn i det.

 

Problemet er at jeg sliter litt med å se realismen her. Tidligere versjoner har jeg alltid slitt litt i oppkjøringen før sesongen - men her er de 3 første treningskampene:

 

LSK - LSK 2: 6-0 (greit nok)

LSK - FC Inter Turku: 9-0 (litt i overkant kanskje?)

LSK - Nardo: 8-0 (også relativt overdrevent).

 

Målforskjell på 3 kamper: 23-0

Skuddstatistikk på 3 kamper: 93-5

 

Greit at hjertet mitt ligger i LSK, men dette tar jo kaka.

Har jeg funnet frem til den optimale spilletaktikken, eller har jeg noen tunge dager i vente når serien starter?

 

Må jo påpeke at disse lagene er det FM som har funnet for meg - jeg har ikke arrangert noen egne treningskamper ennå.

 

Frode Kippe har scoret 8 mål, Sundgot har scoret 10 mål - på tre kamper...

 

Ser jo definitivt ut som LSK hadde godt av å få meg i sjefsstolen fremfor Henning Berg.

 

Andre som "sliter" med like usannsynlige resultater? Målforskjell er en ting, men skuddstatistikken tar jo helt av.

 

EDIT: Kan jo legge til at LSK ledet 4-0 etter 8:23 minutter mot Nardo.

Ville ikke lagt for mye i resultatene på treningskampene.

Lenke til kommentar

Neida, greit nok - men jeg stiller med et B-lag for å la de få matchtrening og forventer ikke akkurat en skuddstatistikk på 43-2 mot et finsk lag.

 

Vi får se når jeg kommer hjem - en uke til sesongstart og jeg har fått inn noen spennende spillere - selv om jeg tror jeg kjører samme kampoppstilling som mot Nardo (da 5 av mine beste spillere var opptatt med landskamper).

Lenke til kommentar

Rykker opp til Tippeligaen, og forventer at klubben tar skrittet og blir profesjonell. De utvider heller arenaen, gir meg 5k og et dårlig utgangspunkt forran sesongen. Håper virkelig samme lag som jeg kjørte forrige sesong funker. Mistet de to jeg hadde på lån fra Tromsø også som gjorde en bra jobb.

Lenke til kommentar

Mistet nettopp en måned med spilletid på grunn av PC problemer :( . Var en fin 4-0 seier mot United på bortebane også. Jaja, får vel lære av mine feil.

 

Har nå skiftet over til en 3-4-3 formasjon som jeg har fungert ganske bra på de få kampene jeg har prøvd den, 3 vinn og 1 tap. Har to ballspillende stoppere, og en vanlig i midten (med stopper plikt). Midtbanen består av en avansert playmaker og en box-til-box, mens vingene er wide midtbanespillere så de jobber mye defensivt. Spissene er en måltyv, en target man og en komplett spiss.

 

Litt kjedelig at jeg må spille med Enrique ut av posisjon, driver å trener han opp, men er det noen som vet hvor langt tid noe slikt ca vil ta?

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Huff og huff for en vurdering folka bak spillet har gjort av Spurstroppen. Assou-Ekotto og Kyle Walker har henholdsvis 2,5 og 2 stjerner, og de er jo begge blant premier leagues beste backer.

 

Og media prediction med Tottenham på 6., bak Liverpool og Arsenal...WTF? Tottenham har da bedre stall enn begge de søplelaga i det virkelige liv.

 

Kaboul har også bare 2,5 stjerner, og han kommer snart til å bli regna som en av verdens beste stoppere. Han hadde allerede blitt det om han hadde spilt i United eller City. Scott Parker, årets spiller i premier league i fjor, og har stort sett vært veldig god for Spurs i år, har bare tre stjerner.

 

Samtidig har Pavlyuchenko, som har vært stort sett katastrofalt dårlig når han har fått sjansen, 3 stjerner, og Pienaar som også var elendig etter overgangen fra Everton (hvor han forøvrig heller ikke var særlig god før han kom) har 3,5 stjerner.

 

Det er tungt å begynne å spille på en "simulator" som FM, når de bommer så stygt på et så stort lag. Da blir det ikke mye virkelighetsnært, gitt.

Lenke til kommentar

Stjerne-systemet er basert på resten av troppen, og gjenspeiler på langt nær spillerens kvalitet i forhold til "resten av verden". Tar du over Barcelona så har Messi bare 4 stjerner, selv om han er den udiskutabelt beste spilleren i verden. Tar du over et L2-lag kan du se spillere med 5 stjerner der, selv om de overhodet ikke vil være gode nok for noe over L1.

 

Videre spiller jo assistentens evne til vurdering inn også.

 

Før du kritiserer: Sjekk heller CA/PA i editor, evt med FM scout. Da får du et riktig bilde av kvaliteten.

 

At Spurs tippes på sjetteplass skyldes rett og slett at det er global reputation som bestemmer hvilken plass man tippes på, ikke kvalitet på stall. Reputation og finanser.

 

Så vet du det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Åhh ! Nå skjer det værste jeg vet på FM....

 

Agger vil bli satt på transferlista. Jeg setter han der.

Han vil avbryte kontrakten. Jeg nekter.

Endelig får jeg han til enn annen klubb(Bayern), men da skal han vist ha lønn hos meg til juni 2014.

 

Veldig irriterende når han igjen vil bort vis jeg ikke selger han... Mener dette bør endres noe med. Jeg vil ikke bruke penger på spillere som er solgt når de nekta å spille for meg noe mer !

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tidligere har vel den antatte plasseringer blitt bestemt på bakgrunn av lagets prestasjoner året før? Slik har det i allefall vært på alle mine karrierer på de tidligere utgavene.

 

Det og, men rykte og finanser spiller også inn, så vidt jeg vet.

 

Edit: Hva med å bare spørre kilden?

 

LeoKhenir

@milessi What is it that determines "expected finish" for a team? Reputation, finances, finish last season?

 

Milessi

@LeoKhenir all those, and more.

 

Miles Jacobson er som dere kanskje vet FM-sjæfen til SI.

 

Liker forøvrig hans frekke "and more" som sier at det er mer enn de tre faktorene vi allerede har listet opp. Jeg tipper kvalitet på stall også er en faktor, kvalitet på trenerapparat, managerens rykte, og muligens også standarden på fasiliteter. Nå bare gjetter jeg, men FM er som et meget komplisert regneark med kompliserte formler blitt etterhvert, og ikke bare "tilfeldigheter".

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...