Gå til innhold

FM12 - Football Manager 2012 - tråden for lidenskapelige managere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan taktikker bruker dere egentlig? Kjørte i en stund 4-2-2-2, da med to sentrale midtbanespillere og to offansive. Etterhvert fungerte dette dårlig da jeg får LITE ball possesion og blir rundspilt mot bedre lag. Har derfor i nyere tid gått tilbake til standard 4-4-2 noe jeg synes er utrolig kjedelig.

 

 

Jeg har kjørt litt som deg lenge ned i divisjonene. 4 - 2 - 2 - 2, der jeg varierer forsvarsrollene etter hvilke spillere jeg har der. Sentralt på midten har jeg alltid en spiller som enten er ballvinnende midtbanespiller eller en dyptliggende playmaker, og en spiller som enten er angripende midtbanespiller eller boks-til-boks (igjen, avhengig av stats). De som kjøres som offensive vingere får rollen indreløper (og må ha minst 15 i hurtighet). Helt fremme har jeg alltid en målsnik (nok en kjapping) og så varerierer jeg rollen til den andre spissen etter hvilke egenskaper han har. I tillegg legger jeg laget til kontringsfotball. Denne taktikken fungerer som fjell når man dundrer oppover i divisjonene, men i tippeligaen har jeg hver gang blitt nødt til å legge om, siden jeg ellers opplever det du beskriver der.

 

Som regel legger jeg om til en 4 - 3 - 3, eller en 4 - 1 - 2 - 3 avhengig av hvor gode forsvarere jeg har. Jeg legger som tankegang til grunn for forsvaret som jeg gjorde med den andre taktikken, men om jeg virkelig ikke får fingrene i noen snasne stoppere legger jeg en midtbanespiller i defensiv midtbane, med rollen ankermann. Om jeg ikke kjører ankermann så pleier jeg å fordele midtbanen slik at (fra høyre til venstre) så har jeg en eller annen midtbanespiller med defensiv rolle. I midten liker jeg å ha en ballvinnende midtbanespiller, men det er ikke alltid jeg får tak i noen gode slike, så da blir det en eller annen midtbanespiller med støttende funksjon. Helt til venstre har jeg en midtbanespiller som har en angripende rolle. I denne taktikken bruker jeg ikke vinger slik at jeg har tre spisser. Midtspissen er en målsnik, de andre to varierer jeg etter hvilke egenskaper de har.

Lenke til kommentar

I min save hvor jeg startet som jobbløs nærmer jeg meg tippeligaen med Mandals Kameratene. Tre sesonger har det tatt, så ganske effektivt. Håper bare det holder helt inn, er jevnt i toppen, og tror ikke man får godt nok rep av en 2.plass til å hente gode nok spillere til å overleve i tippeligaen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Måtte slå Island borte for å kvalifisere til VM med Norge, elsker det spillet her :D

 

Hahaha, hvordan var nervene under den kampen? Regner med du hoppet i stolen når du vant den matchen? Åhh er så god den følelsen der, well done :)

 

I min save hvor jeg startet som jobbløs nærmer jeg meg tippeligaen med Mandals Kameratene. Tre sesonger har det tatt, så ganske effektivt. Håper bare det holder helt inn, er jevnt i toppen, og tror ikke man får godt nok rep av en 2.plass til å hente gode nok spillere til å overleve i tippeligaen.

 

Jeg tror mye forandrer seg når du kommer opp i Tippeligaen, ledelsen og fans får et helt annet syn på laget ditt og er villige til å satse litt mer. Det vil jo da si mer midler og flere muligheter på overgangsmarkedet. Tenkte jeg nå skulle starte med den ultimate utfordring, begynner med skarp som ligger i divisjon 2 avdeling 4. Det er så langt ned jeg kommer uten noen tilleggspakker, målet er å kapre så mange spillere gratis i starten som mulig så får vi se hvordan det går å spillere seg oppover. GLEDER meg!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er gærmorsomt å ta 2-divisjonslag oppover til storhet i Norsk fotball! MEN - det er en bug i FM som gjør at laget som vinner 1.div får ALT for mye reputation. Blir automatisk en av de mest attraktive klubbene i Norge. Det er fint om mann klarer å vinne ligaen, ellers er det bare kjipt. Dessuten er det veldig kjipt for 15 av 16 lag i tippeligaen, som da blir ansett som mindre lag :hmm:

 

Slik ManKam er nå, vil veldig få spillere til meg. Faktisk vil ingen fra de to øverste divisjonene til meg, til tross for at jeg leder Adecco. Dette vil nok endres når neste sesong starter, og jeg får rep poengene for innsatsen i denne sesong.

 

Leder forøvrig 6-1(2) borte mot topplaget Ranheim akkurat nå. Viktig, deilig og fantastisk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...