Gå til innhold

FM12 - Football Manager 2012 - tråden for lidenskapelige managere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvartfinalen i Champions League blir mot Sevilla. Vi møtte dem i gruppespillet, hvor de maktet å holde oss til 2-2 i Spania før vi makulerte dem 7-1 på Old Trafford. Siden den gang har vi fått skader på flere førstelagsspillere, og Vladimir Weiss må finne seg i å se kampen fra trinunen sammen med Rafael og Hernandez. Til tross for skadene er det aldri noen tvil om hvem som er det beste laget. Allerede i borteoppgjøret i Sevilla tar United en solid ledelse når de overbevisende vinner 1-3. Det tar 13 minutter før Nicolás René Bracamontes viser seg frem. Etter klabb og babb på midten får Mata lagt videre til Bracamontes på ca 40 meter. Meksikaneren vender og går noen skritt før han skrur ballen i motsatt kryss. Keeper er sjanseløs på kanonkula og Uniteds spiss har levert sin søknad til Årets Mål. Like før pause utligner Negredo noe ufortjent, men andreomgang handler bare om United, og det er sjokkerende at resultatet ikke blir større enn det blir. Bracamontes og Lamela blir de som makter å finne nettmaskene i et pottetett Sevilla-bur.

 

Bracamontes tester kruttet:

 

 

På Old Trafford går det omtrent et kvarter før Erik Lamela finner seg utenfor 16-meteren. Jobben er ikke enkel, men argentineren er sikker og triller den forbi keeper Roberto. Historien fra første møte gjentar seg derimot når Sevilla utligner igjen, denne gangen etter en kjempebrøler fra De Gea som gir Antonio Valencia en mulighet som er umulig å bomme på. Fløyta går umiddelbart etterpå, men Bracamontes svarer kun 15 sekunder inn i andre omgang med en herlig arrogant lobb over keeperen, og vips er det ikke så spennende allikevel. Nani og Mata får fritt spillerom til å legge på to nye nettkjenninger før dommeren avslutter slakten og Sevilla ryker ut på 7-2 sammenlagt. Enkelt. Semifinalen blir derimot et skikkelig hatoppgjør. Manchester City har tatt seg nesten hele veien i Europas gjeveste klubbturnering, og nå skal byrivalene altså gjøre opp om en finaleplass. Personlig blir en seier her antakeligvis like stor som en seier i selve finalen, selv det mest sannsynlig blir Real Madrid som venter der, som vanlig. De møter Bayern, men bør ha kontroll på tyskerne.

 

Nicolás René Bracamontes har utviklet seg med stormskritt etter at han har fått regelmessig spilletid på topp, og jeg har nå et saftig dilemma i forhold til hvem som har krav på den ene spissplassen jeg har til rådighet. Hernandez kan måtte finne seg i å spille annenfiolin til neste år, spesielt hvis skaden har svekket han kraftig nok. Bracamontes er ikke like dødelig som Hernandez, men har den fordelen at han er teknisk sterk, så han kan skape sjanser for seg selv og andre i mye større grad. Jeg føler han passer mye bedre inn enn Hernandez, som alltid bare har vært den som til slutt ender opp med å trille ballen inn etter at midtbanen har rundspilt motstanden etter alle kunstens regler. Med Bracamontes får jeg en mindre effektiv spiss, men en ekstra dimensjon i det kreative leddet, i tillegg til at han kun er 20 år gammel og har et stykke igjen før han er ferdigutviklet.

 

I det minste kan jeg si at dette laget, når det fungerer som best, er helt umulig å møte. Sandro og Crisetig er en perfekt blanding av fantastiske ballvinnere og kreative playmakere på midten, mens frontrekka av Mata, Lamela og Weiss bak Bracamontes eller Hernandez er i stand til å trenge gjennom et hvilket som helst forsvar. At nærmest hele laget har over 15 i pasninger hjelper selvfølgelig også.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Dere som har spilt dere gjennom ett par sesonger; er det noen av dere som har fått opp noen virkelig gode spillere gjennom akademiet - lokale spillere.

Har kun fått en som spiller fast på mitt lag, Jay Barratt. Han tilbrakte sine første to sesonger på henholdsvis U18-laget og reservelaget. Mot slutten av den andre sesongen hans fikk han først smake på litt førstelagsfotball mot mindre klubber før Doncaster fikk låne han i tre måneder. Den tredje sesongen ble tilbrakt på lån hos Coventry i Championship, hvor han utrolig nok spilte fast (45 kamper) i en alder av 17 år. Mot slutten av det lånsoppholdet var han god nok til at jeg, som England-sjef, kunne gi han sine første landskamper, mot Færøyene og Litauen (kvaliteten på lagene var en stor grunn til at han fikk spille). Etter sesongen i Coventry var Vidic blitt 33 år gammel, og jeg merket at han slet med tempoet mot raske spisser, selv om han er en maskin i mer statiske situasjoner, så Barratt fikk dele den ene stopperplassen på mitt lag med Rakitskyi, mens kaptein Jones tok den andre. Vidic ble droppet helt og tatt opp i en spiller/trener-rolle. I tillegg til å være en vanvittig god stopper på det tekniske og taktiske må man legge merke til fysikken til Barratt. Med den høyden og styrken, samt enorme hodestyrke, er det ikke mange som tar han i lufta, akkurat. At han er en fare for flytrafikken over Salford er også grunnen til at han har scoret en håndfull mål denne sesongen.

 

post-99668-0-55456100-1323675169_thumb.png

 

Av andre spillere som kanskje har muligheten på litt førstelagsspill i fremtiden er det bare to stykker. Den ene er langt unna, i og med at han bare er 15 år gammel, mens den andre... vel, jeg har bare en teori om at ekstremferdighetene hans gjør opp for at han ikke er spesielt god.

 

post-99668-0-46417300-1323675368_thumb.pngpost-99668-0-79420900-1323675437_thumb.png

Endret av Stonemeister
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke fått opp noen selv, men ser keepern på Twente som jeg spiller med nå er rent Twente produkt, 19 år og er som regel fast på Nederland benken, sjekka i FM Genie, der var han den nederlendern med høyest potensiale :)

 

Edit: La til bilde. Han har sluppet inn 7 på siste 5, men 6 av de er mot United i CL :p

post-140029-0-35695500-1323676400_thumb.png

Endret av Sveern
Lenke til kommentar

Ikke så dårlig han der, nei. Har lyst til å sjekke Alonso på Genie selv, men vil ikke laste det ned. Kan hende jeg gjør det etter han har blitt solgt (selv om det ser ut som det ikke skjer med det første).

 

Da rykket jeg opp til 18. plass i Europa. Satser på å klatre enda mer neste sesong. Liker også at jeg er over Liverpool på rankingen, laget som er parent team. :D

Hva slags fordel har du av at Liverpool er parent-team for deg nå?

Absolutt ingen. Var styret som fant det ut for seg selv forrige sesong.

Lenke til kommentar

Har brukt Genie endel på det selv, men da kun etter at de har nådd toppnivå (altså når de er 28-30 år gamle).

 

Gøy å føre topplister på spisser og sammenligne prestasjonene på banen med hvor bra matematisk verdi de har.

 

 

Forøvrig jævlig irriterende at man ikke kan bestemme hvor lenge spillere som ikke har arbeidstillatelse og som lånes ut til Belgia skal være ute. Har i hvert fall ikke funnet noen måte å øke oppholdet til tre år. I og med at de kun får EU-nasjonalitet ved å være på lån kontinuerlig er dette viktig, så om jeg ikke finner noen løsning må FMRTE ut igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kommet så langt enda (Fy, Skyrim), men ifølge assistenten har jeg et par juniorer med knakende potensiale. Får se hva det blir.

 

PÅ FM11 hadde jeg et par talenter fra egen stall, begge to kom faktisk opp i første regenvindu. De ble erklært som Star Players for England rimelig tidlig. Han ene var attpåtil kaptein (på landslaget, altså).

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Har til gode å få opp noen virkelig gode fra akademiet selv. Har to-tre fra akademiet som har ganske greit potensiale, men har ikke fått noen virkelig gode enda. Har topp treningsakademi- og ungdomsakademi (er Southampton), men venter fortsatt på vidunderbarn ala Walcott og Bale. Kommer forhåpentligvis med tiden. Kan like så godt slenge opp screenshots av de jeg har størst forhåpninger til.

 

1049314.jpeg

1049317.jpeg

1049318.jpeg

 

Som sagt, ingen vidunderbarn, men de har hvert fall ferdighetene inne på de områdene som behøves for deres posisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...