Fulgu Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Jeg har en skuff med 5-6 3,5" IDE disker, alle under 500gb, samt 2-3 2,5". Jeg ønsker å montere og tømme disse i tur og orden, for å legge innholdet over på en større lagringsenhet. Hva er den letteste og ikke alt for dyre måten å gjøre dette på? Bør jeg kjøpe et slikt eksternt kabinett og bytte harddisk i det etterhvert, eller finnes det enklere løsninger? (Så en dock på Clas Ohlson av alle steder, hvor du bare stakk HDen ned i en fot, uten å måtte skru og styre på. Men den var kun beregnet på eSATA...) Lenke til kommentar
Illus Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Kjøp denne: http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=500019&title=USB-adapter%20for%20IDE%2fSATA-harddisk& eller tilsvarende... 1 Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Se der ja! Den var ikke dum i det heletatt. Men jeg stiller meg to spørsmål: - Hvordan får disken strøm? Inni en vanlig PC går jo dette over en plugg som kommer i tillegg til IDE-kabelen(?) - (Dette skyldes nok bare at den som har beskrevet produktet er litt unøyaktig, men det forvirrer meg uansett) Hva menes med "...flytte filer mellom to datamaskiner, uten å måtte åpne chassiet til dataene...". Om jeg skjønner denne dingsen riktig, må man jo åpne "chassiet" til den ene PCen? (Mine er allerede åpnet, de ligger jo å slenger i en skuff) Lenke til kommentar
Illus Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Det følger med strømforsyning for de disker som krever mer strøm enn det som kommer fra usb tilkoblingen. Du må ha disken fysisk tilgjengelig ja for å kunne koble den på adapteret Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Så jeg trenger kun denne, og ikke noen ekstra enhet som kan gi strøm til harddiskens strømkontakt i tillegg? Man plugger jo vanligvis i IDE-kabelen OG en slik: Eller? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 riktig.. og det følger med en strømforsyning med slik plugg (pluss sata plugg) slik at du får gjort jobben. Har en slik selv så det er bare tut og kjør Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Fantastisk, takker og bukker for hjelpen! Lenke til kommentar
Illus Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Skal ikke påstå at dette er den beste eller billigste usb-adapteren på markedet så surf litt rundt. Men den har ihvertfall gjort jobben for meg og mine gamle ide disker. For 2,5' disker har jeg en icy box (tilsvarende denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=637591) som jeg har skrudd av dekselet på og bare dytter diskene inn i. Denne har 2 usb kabler som sørger for data og nok strøm så ingen ekstra strømforsyning kreves. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Det står jo i annonsen på Teknikkmagasinet at den har både kontakt for 2,5 og 3,5 kontakt? Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Ja, den har ein på kvar side. Eg har USB 2.0 to SATA/IDE Cable with Power Adapter, og den gjer same jobben til ein del mindre pengar, i tillegg til at den har SATA-kontakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå