Gå til innhold

Gjøre gammel pc ny


Fx21

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en gammel hp pavilion med core duo 2 prossessor, 2gb ram og noen andre specs ;) Den er sikkert 5 år gammel nå, og går vannvittig treigt. Hvis jeg sletter absolutt alt som er på datamaskinen, inkl. OS, er det da sannsynelig at den vil gå like raskt som det den gjorde den gang da den var ny eller noe i nærheten? Hvordan sletter jeg alt på maskinen min iallefall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen din bør gå akkurat like raskt som når den var ny om du legger inn OS på nytt, om du da ikke sliter med HW problemer som f.eks varme.

 

Med maskinen din fulgte det sikkert noen recovery plater. De kan du sikkert bruke. Se manualen for recovery eller resetting av maskinen til orginal stand.!

 

2 GB minne til vil sikkert hjelpe mye. Sjekk om du har ledig minneslott eller lignende.

 

Om du har Vista er neppe W7 en elendig investering

Lenke til kommentar

Tror det er problemfritt å installere Win 7, men husk at maskinarkitekturen kun støtter 32-bits OS.

 

Dog er det fullt mulig å få raskere maskin uten å installere OS på nytt.

Begynn med defragmentering, og et godt program til det er; Defraggler som er helt gratis.

Det neste du gjør, er å installere Secunia PSI. Den finner ut hva som skal/bør oppdateres, og finner mange feil.

Regner med at du har kjørt Windos Update?

 

Det kan være lurt å sikkerhetskopiere det som er viktig for deg, bl.a bokmerker og annet om du ikke helt vet hva som skal og bør gjøres.

Førstehjelpen er i form av et lite gratis program som heter CCleaner. Med den får du tømt alt det tiloversblivne, slik som cache osv.

Den er også fin til å sjekke hvilket programmer som starter opp med OS. Det fine er at det er lett å slå på programmene om du likevel vil ombestemme. Slå av det meste, men bruk innsiden av huet når du gjør det.

 

Om du tør, så er dette et meget godt program til å renske registeret. Det fine er at den også sørger for å ta kopi av registeret før den gjør noe.

 

Om det er noen gjenstridige programmer som ikke vil avinstalleres, så kan et program som heter Decrapifierta bort noe av dritten som ble levert med maskinen. Ellers bør du avinstallere det du ikke har bruk for.

 

Med Autoruns kan du finne absolutt alt som starter og går i bakgrunnen, samt slå det av.

 

Det var den absolutt første hjelpen - til lykke :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2135415

CCleaner har for øvrig også en funksjon som sjekker gjennom registeret.

OBS: Ta sikkerhetskopi av de registerverdiene som fjernes (kommer dialog for det).

Lenke til kommentar

Jeg har sikkerthetskopi av hele maskinen, inkl. programfiler ol., så jeg tenker at jeg bare kan bli kvitt det som er på maskinen, den står bare å ruster i topetasjen av huset jeg bor i. Får benytte de siste dagene jeg har igjen av sommerferie på å prøve å fikse datamaskinen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, jeg har formatert datamaskinen og installert win7 på den. Fungerer knall! Men jeg har to problemer! 1. Jeg får ikke tilgang til internetten. Det finnes en knapp som heter trådløs tilkoblings-knapp. Denne skal lyse blått når den er på, og skru seg på når jeg trykker på den, men den reagerer ikke. Kan dette ha noe med drivere å gjøre? Jeg har forresten en HP compaq nc8430.

 

2. Viften bråker noe fryktelig og maskinen blir varm av ingenting. Hvordan kan jeg fikse dette/fjerne støv fra maskinen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...