Gå til innhold

2x 6950 + i7-2600k radiatorstørrelse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns nå selv at XSPCs dual-bay for DDC var ganske pen jeg da. Om det ikke er noe som gjør den uønskelig å kjøpe tror jeg jeg ender opp med den.

 

Angående strømforsyning RoXx, så tror jeg en AX-850 klarer å takle to overklokkede 6950 lett ;)

 

Dette blir ikke billig, men det blir vanvittig kraftig :p

 

Hehe, 100w mer til rådighet. Overklokking av cpu kan fort trekke 100w ekstra spesiellt på

vannkjøling siden det gir deg muligheten til å mose ivei effekt til prosessoren uten

at den kveiler pga overoppheting.

 

Fant en graf for den aktuelle prosessoren : http://www.tomshardware.com/reviews/sandy-bridge-overclocking-efficiency,2850-9.html

 

Ville gått for en kraftigere strømforsyning siden du har tanker om å overklokke.

 

Med min moderate overklokk på phenom x4 965BE 3.7ghz og 850mhz core på 6950 kortene så

er det i grenseland for hva 750`n tåler av strømtrekk. Da vil det være rimelig å tro

at 850`n også vil bli en flaskehals, iallefall hvis du vil utnytte kortene og cpu`n fullt ut.

 

Har forøvrig asus directcuII 6950 x 2.

 

Ville heller gått for Corsair HX 1050W PSU som bare er marginalt dyrere , rundt 100 lappen i norge, men gir større headroom for overklokking.

Lenke til kommentar

Jeg har målt strømforbruket med min nåværende M12D 750W fra veggen på i5-750 @ 4.0 + 2x 6950 @ 900 til 600W, så jeg regner med at siden jeg ligger på 500-550W bruk nå vil 300W dekke det meste :)

Disse tallene er med Furmark + IntelBurnTest kjørende, med mindre Bulldozer trekker voldsomme mengder med strøm og yter en del bedre enn i7 tror jeg at jeg er godt dekket. Ellers ser jeg på anmeldelser at 6970 Crossfire trekker 550-600W, siden AMD Powertune vil begrense strømforbruket etterhvert virker det som om jeg er godt dekket. Viktig for meg når jeg overklokker er stabil 12V-linje og lav rippel, det klarer AX 850W å dekke særdeles godt. Alternativet om jeg skal opp blir Antec Truepower Quattro 1000W, eller NZXT HALE90 1000W.

 

HX 1050W er forøvrig samme design som HX 1000W med litt bedre effektivitet og 50W ekstra, ikke en voldsomt god PSU idag. Hvorfor mener du din TX750 er flaskehalsen effektmessig med ditt oppsett? Skrur systemet seg av om du overklokker mer? TX750 er en såpass god PSU at den skrur seg av når du prøver å trekke mer enn den er laget for.

Lenke til kommentar

Jeg har målt strømforbruket med min nåværende M12D 750W fra veggen på i5-750 @ 4.0 + 2x 6950 @ 900 til 600W, så jeg regner med at siden jeg ligger på 500-550W bruk nå vil 300W dekke det meste :)

Disse tallene er med Furmark + IntelBurnTest kjørende, med mindre Bulldozer trekker voldsomme mengder med strøm og yter en del bedre enn i7 tror jeg at jeg er godt dekket. Ellers ser jeg på anmeldelser at 6970 Crossfire trekker 550-600W, siden AMD Powertune vil begrense strømforbruket etterhvert virker det som om jeg er godt dekket. Viktig for meg når jeg overklokker er stabil 12V-linje og lav rippel, det klarer AX 850W å dekke særdeles godt. Alternativet om jeg skal opp blir Antec Truepower Quattro 1000W, eller NZXT HALE90 1000W.

 

HX 1050W er forøvrig samme design som HX 1000W med litt bedre effektivitet og 50W ekstra, ikke en voldsomt god PSU idag. Hvorfor mener du din TX750 er flaskehalsen effektmessig med ditt oppsett? Skrur systemet seg av om du overklokker mer? TX750 er en såpass god PSU at den skrur seg av når du prøver å trekke mer enn den er laget for.

 

Systemet kveiler på burn-in tests ja. Peaker rundt 700w (siden testene er en relativt stabil last så er RMS watt noe det samme) . Tror ikke 12v linja er problemet, men forsyninga til HK/CPU som gir seg. Over litt tid så fører det til spenningsfall og BSOD eller RS.

 

i7-2600k har noe av det samme strømtrekket som phIIx4965BE under last og har bedre potensiale når det gjelder OC.

 

Kan selvfølgelig være en begrensning i form av mitt HK (asus crosshair III formula) når det gjelder forsyning til CPU og sikkerhetsmarginene. Men effekt-trekket på strømforsyninga er farlig nærme max last. Derfor mistenker jeg at ax850`n _kan_ være i grenseland, til tross for bedre komponenter enn tx`n.

 

Men jeg synes oppsettet mitt trekker i overkant mye strøm slik det er nå (i forhold til ant komponenter etc) , 750TX`n tåler iallefall juling:P

 

Det gjorde ikke min NorthQ 850w magic flex som måtte gi tapt pga for dårlige kondensatorer.

 

Kan iallefall være noe å ta med i vurderinga, det skader jo aldri med for mye watt uansett sammenheng:D :D

Lenke til kommentar

Systemet kveiler på burn-in tests ja. Peaker rundt 700w (siden testene er en relativt stabil last så er RMS watt noe det samme) . Tror ikke 12v linja er problemet, men forsyninga til HK/CPU som gir seg. Over litt tid så fører det til spenningsfall og BSOD eller RS.

700W fra veggen på en TX750 er mer rundt 560W load, det er langt fra noe skummelt. Hadde du trukket 930W fra veggen hadde du vært nære maks på din TX 750, husk at PSUer merkes med hvor mange watt de kan forsyne, ikke hvor mange watt de kan trekke.

 

Om du opplever en lyd fra maskinen under load er dette coil-whine og helt "normalt", det er bare snakk om å være tilstrekkelig "heldig" med hardware-kombinasjonene.

i7-2600k har noe av det samme strømtrekket som phIIx4965BE under last og har bedre potensiale når det gjelder OC.

i7-2600k har en TDP på 95W, Phenom II X4 965BE har enten 140W eller 125W avhengig av stepping. Jeg har regnet med at i7-2600k vil få en TDP på rundt 200W-220W i drift etter overklokking. Hvis det viser seg at Bulldozer blir bedre enn i7, men spiser over 250W overklokket blir det nok Intel uansett.

Kan selvfølgelig være en begrensning i form av mitt HK (asus crosshair III formula) når det gjelder forsyning til CPU og sikkerhetsmarginene. Men effekt-trekket på strømforsyninga er farlig nærme max last. Derfor mistenker jeg at ax850`n _kan_ være i grenseland, til tross for bedre komponenter enn tx`n.

Du er langt fra maks last, du ligger nå i utmerket-land på load. Crosshair II Formula skal ikke slite med noen AMD-prosessorer angående strømforsyning, men Nforce-brikkesett har jeg hørt lite godt om og dette kan hindre deg.

Men jeg synes oppsettet mitt trekker i overkant mye strøm slik det er nå (i forhold til ant komponenter etc) , 750TX`n tåler iallefall juling:P

 

Det gjorde ikke min NorthQ 850w magic flex som måtte gi tapt pga for dårlige kondensatorer.

 

Kan iallefall være noe å ta med i vurderinga, det skader jo aldri med for mye watt uansett sammenheng:D :D

At 700W fra veggen er mye er jeg helt enig i, men du må huske at du har en strømforsyning som er bare 80PLUS, den er minimum 80% effektiv. AX 850 er 80PLUS GOLD og jeg kutter minst 50W under load sammenlignet med en TX 750 ved samme load da.

 

For stor strømforsyning ender derimot opp med å spise masse strøm ved idle, det har jeg ikke noe ønske om å gjøre og prislappen for en god 1000W PSU er stor siden det stort sett er bare Corsair av gode merkenavn her i Norge (nei, jeg gidder ikke betale over 2000 kr for en AX-1200W eller HCP-1200).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...