Gå til innhold

Euronics, utsendt kansellert ordre og ettertrekk via visa


Anbefalte innlegg

Hadde tidligere (30.06) bestilt en bærbar pc som jeg kjapt avbestilite pga forventetleverings datoen endret seg til mye senere. Dette gikk greit og jeg fikk en skriftlig bekreftelse den 4.juli på at orderen blir kansellert. Visa reservasjonen forsvinner fra min nettbank og jeg tror alt er ordnet.

 

Den 3.august får jeg en auto e-post fra euronics som sier at varene har blitt sendt og kjapt etter har euronics tappet beløpet(12k) for pc-en fra min konto via visa kortet. Jeg blir litt stussa over at dem har muligheten til å trekke beløper fra kontoen min fra visa kortet uten noen kommunikasjon med korthaveren altså meg(tilatter visa dette?) og at dem sender ut en ordre som skal ha vært kansellert.

 

Jeg tar derfor kontakt med euronics via e-posten(på samme dag 3.aug) som på hjemmesiden deres lover svar på innom 24timer. Og frem til i dag sitter jeg å venter på e-poster fra euronics som kommer hver 2-3 dag fra euronics uten å ha fått pengene eller noen beklagelse for feilen fra dems side.

 

Ble en litt lang rant tråd, men spørsmålet blir hovedsaklig om euronics faktisk har rett til å trekke beløper fra visa kortet til korthavneren uten å få sammtykke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde tidligere (30.06) bestilt en bærbar pc som jeg kjapt avbestilite pga forventetleverings datoen endret seg til mye senere. Dette gikk greit og jeg fikk en skriftlig bekreftelse den 4.juli på at orderen blir kansellert. Visa reservasjonen forsvinner fra min nettbank og jeg tror alt er ordnet.

 

Den 3.august får jeg en auto e-post fra euronics som sier at varene har blitt sendt og kjapt etter har euronics tappet beløpet(12k) for pc-en fra min konto via visa kortet. Jeg blir litt stussa over at dem har muligheten til å trekke beløper fra kontoen min fra visa kortet uten noen kommunikasjon med korthaveren altså meg(tilatter visa dette?) og at dem sender ut en ordre som skal ha vært kansellert.

 

Jeg tar derfor kontakt med euronics via e-posten(på samme dag 3.aug) som på hjemmesiden deres lover svar på innom 24timer. Og frem til i dag sitter jeg å venter på e-poster fra euronics som kommer hver 2-3 dag fra euronics uten å ha fått pengene eller noen beklagelse for feilen fra dems side.

 

Ble en litt lang rant tråd, men spørsmålet blir hovedsaklig om euronics faktisk har rett til å trekke beløper fra visa kortet til korthavneren uten å få sammtykke?

 

 

Først ville jeg prøvet å ringe Euronics og fått dem i tale. Henvis til tidligere skriftlig kommunikasjon. Det kan hende at en ærlig feil er begått. Dersom de setter seg på bakbena, så bør veien gå videre til banken og evt. VISA, be om å få en chargeback (dvs. pengene tilbake), bruk igjen den skriftlige dokumentajon du har. I ytterste konsekvens kan du sikkert også politianmelde, selv om det sikkert har lite for seg (trolig henleggelse), du kan også høre med forbrukeombudet og evt. tv2 hjelper deg. Det gjelder å stå på. Maser du nok og er generelt "a pain in the ass", så går som regel ting din vei til slutt, men du vinner trolig mest på å være saklig fra første stundt, men ikke vær redd for å sette hardt mot hardt om det trengs.

Lenke til kommentar

Det er en stund siden jeg jobbet med betalingsløsninger men de vil mest sannsynlig lagre en referanse i sitt system når du betaler. Denne benyttes når de skal trekke penger eller kansellere ordren. Så teknisk sett er det ikke noe i veien for at de trekker penger fra din konto så lenge du har godkjent transaksjonen (når du bestilte PCen).

Men jeg tror at når de har sendt kansellering til leverandøren betalingsreferansen så kan de ikke trekke penger senere. Derfor høres det ut som om ordren fortsatt har ligget aktiv i Euronics sitt system.

 

 

Du får ringe de og henvise til bekreftelsen du fikk så ordner det seg sikkert.

 

 

Lenke til kommentar

Fikk svar på e-posten i dag og fremgangsmåten blir at jeg venter til posten sin hentefrist utgår og varen blir returnert. De kontrollere varen for deretter gi klarsignal til dem som har med tilbakebetaling å gjøre.

 

Pengene får jeg mest sannsynlig ikke igjen før slutten av måneden.

 

Blir nok siste gang jeg handler hos dem. Nå har jeg heldigvis penger på kontoen slik at jeg overlever, men tanken på at de kan gjøre dette er meget skummelt. Hadde dette vært en student med "vanlig" student økonomi og fått 12k trekt fra kontoen og at det tar 1 mnd for å få dem tilbake ville han/hun mest sannsynlig vært ille ute.

 

~edit, ser at jeg glemte å ta med at jeg har allerede ringt dem for å purre i første post for å få fremgang, dog fortrekkker jeg kommunikasjon via e-post slik at jeg har ting skriftlig.

Endret av MisterIT
Lenke til kommentar

Du kan gå på posten og få de til å sende den tilbake med engang. Ved å avvise varen. Da blir den sendt tilbake dagen etter. Så slipper du vente 2uker på at det skal gå av seg selv.

 

Dette var jeg ikke klar over, får ta meg en tur ned til posten i dag.

Lenke til kommentar

Dette er ein gyldig kortreklamasjon. Sjølv om du kjenner igjen transaksjonen (ein ordre som seinare er kansellert) er den ikkje rettmessig. Du har dokumentasjon på at ordre er kansellert.

 

Om dette gjaldt meg hadde eg registrert reklamasjon i nettbank (evt. via menneske i banken, om nettbanken ikkje kan registrere VISA-reklamasjon) utan vidare. Å trekke 12 000, når ordre er avbestilt og saka er stadfesta og fullstendig avklart ein månad tilbake i tid, er det ikkje aktuelt å vente i over 3 veker (frå 3. august til slutten av månaden, ref. #1 og #4) på pengane. Kortreklamasjon går generelt fortare enn dette når du kan dokumentere det så godt som du kan (stadfesta avbestilling), og svir meir for Euronics. Eg er vanlegvis snill og tålmodig, men hadde definitivt hatt behov for dei 12 000 til studiestart.

Lenke til kommentar

Dette er ein gyldig kortreklamasjon. Sjølv om du kjenner igjen transaksjonen (ein ordre som seinare er kansellert) er den ikkje rettmessig. Du har dokumentasjon på at ordre er kansellert.

 

Om dette gjaldt meg hadde eg registrert reklamasjon i nettbank (evt. via menneske i banken, om nettbanken ikkje kan registrere VISA-reklamasjon) utan vidare. Å trekke 12 000, når ordre er avbestilt og saka er stadfesta og fullstendig avklart ein månad tilbake i tid, er det ikkje aktuelt å vente i over 3 veker (frå 3. august til slutten av månaden, ref. #1 og #4) på pengane. Kortreklamasjon går generelt fortare enn dette når du kan dokumentere det så godt som du kan (stadfesta avbestilling), og svir meir for Euronics. Eg er vanlegvis snill og tålmodig, men hadde definitivt hatt behov for dei 12 000 til studiestart.

 

Det blir nok neste trekk om pengene ikke har blitt tilbakeført innom uken som kommer. Håper at all purringen har fått opp tempoen dems.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt dette opp med banken snarest. Dersom orderen er bekreftet kansellert så er det ikke du som skal få svi, men butikken.

 

Jau, men om euronics setter lit fokus på saken så burde den være ordnet i løpet av uken så slipper jeg å ringe rundt og stresse enda mer.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Den 3.august får jeg en auto e-post fra euronics som sier at varene har blitt sendt og kjapt etter har euronics tappet beløpet(12k) for pc-en fra min konto via visa kortet. Jeg blir litt stussa over at dem har muligheten til å trekke beløper fra kontoen min fra visa kortet uten noen kommunikasjon med korthaveren altså meg(tilatter visa dette?) og at dem sender ut en ordre som skal ha vært kansellert.

 

Standard oppførsel fra visse nettbutikker. De regner med at kunden ikke gidder returnere produktet/forfølge et returkrav mot bedriften, så de sender ut varer uansett om de har fått kanselleringer skriftlig, muntlig og via morsekode.

Tror ikke forbrukerkjøpsloven er krystallklar på dette feltet heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...