Gå til innhold

Utfordring; Brownie 2A model C - "box" kamera

Anbefalte innlegg

Godtfolk,

Så har jeg kommet så langt at jeg er klar til å montere en rull 120 Kodak 400TX i mitt gamle 50-kroners-loppemarked-bokskamera. Det MÅ jo bare prøves!

Kameraet: http://www.lomography.com/magazine/reviews/2011/01/29/kodak-no-2a-brownie-model-c-magic-in-a-box

Litt research har jeg gjort, blant annet på hvordan bruke 120 film i et kamera som jo egentlig er laget for 116. Det går fint, men man får visst passe på å rulle langt nok mellom hver eksponering siden numrene i det lille, oransje vinduet ikke vil stemme..

Men, er det noen av dere her som har prøvd dette før? Min neste utfordring nå blir å finne ut hvordan å få eksponert denne filmen så riktig som mulig.

Lukkeren er, såvidt jeg har kunnet finne ut (APUG, bla) fast på rundt 1/50, kanskje lavere (noen nevner 1/35).

Kameraet har også tre "blendere", sannsynligvis typ 11, 16 og 22.

Det forekommer meg at dette er beregnet på film med lav ISO-verdi, kanskje godt under 100 (50? 25? finnes det sånt?). Men det jeg har er altså en 400 ISO sorthvitt film, og må prøve å gjøre det beste ut av det.

Er det i det hele tatt sannsynlig da at jeg kan klare å få halvgode bilder i feks sollys/dagslys med så lang lukker og så høy ISO på dette kameraet, er det noen som tør å gjette? :)

Og, selvfølgelig; Er det noen som har prøvd dette før, så del gjerne dine erfaringer!

PS - er det noen som har en ide om fokusområdet til disse? Det har også vært litt uklart, hvor nærme kan jeg gå motivet, og evt hvor langt unna vil motivet være skarpt? Dårlig forklart kanskje, men dere skjønner..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sunny 16 forteller deg at korrekt eksponering vil være lukkertid på 1/400 (1/500 på de fleste kameraer) med en ISO på 400. 1/50 og 1/35 er jo henholdsvis mellom 3 og 4 stopp over, og vil derfor være overeksponert i hvert fall 3 hakk i solskinn. Dersom du setter ned blenderen til 22, vil du fortsatt være overeksponert med 2 stopp. Heldigvis så er Tri-X ikke så følsom når det gjelder under- og overeksponeringer, så det kan hende du får noen helt greie eksponeringer, uten at det er helt sikkert med et såpass gammelt kamera. Har du en ordentlig fotolab i nærheten kan de fremkalle filmen som om den skulle hatt en ISO-følsomhet på 200, dette kalles pulling.

Dersom du har et digitalkamera med manuelle kontroller kan du jo ganske enkelt sette det på 1/50, f16 og ISO 400 og sjekke hvordan eksponeringen blir.

Lenke til kommentar

Heldigvis så er Tri-X ikke så følsom når det gjelder under- og overeksponeringer, så det kan hende du får noen helt greie eksponeringer, uten at det er helt sikkert med et såpass gammelt kamera.

Ja, og dette forvirrer meg litt (jeg er rimelig blodfersk på analog fotografering..) - er ikke 400 iso 400 iso liksom? Har sett flere steder at enkelte filmer er mer eller mindre følsomme for feileksponering, men mister man ikke da litt av poenget, muligheten for å manipulere bildet selv helt fra sjølve starten?

Tok noen bilder igår, og jeg må si jeg tror lukkeren er litt seig, det virker å gå treeegt når den skal vippe disse delene over. Så vi får se da, men jeg er redd mesteparten blir rimelig overksponert ja ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...