D-600 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Hei, Har nå gått til anskaffelse av en ekstern blitz til mitt nikon D90, valget falt etter mye grubling på en SB-700. Siden jeg ikke har all verden kunnskap om fotografering med ekstern blitz spør jeg dere om det som er grunnleggende. Er det noen som kort kan forklare meg det grunnleggende med ekstern blitz for å oppnå et godt resultat. Eventuelt nettsteder eller bøker(på norsk) som kan anbefales? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Bounce den i tak og vegger. Som du har fått anbefalt før - strobist.com og blits-tråden på forumet. Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Bounce den i tak og vegger. Som du har fått anbefalt før - strobist.com og blits-tråden på forumet. Takk for det:-) Når det gjelder strobist så er jeg desverre ikke stø nok i engelsk til å få noe stort utbytte. Får holde meg til tråden her på forumet. Ingen gode norske bøker...... Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Bounce den i tak og vegger. Som du har fått anbefalt før - strobist.com og blits-tråden på forumet. Takk for det:-) Når det gjelder strobist så er jeg desverre ikke stø nok i engelsk til å få noe stort utbytte. Får holde meg til tråden her på forumet. Ingen gode norske bøker...... Joda, den brukermanualen som fulgte med blitsen. En meget god bok... Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Bøkene til Scott Kelby har ganske mye om bruk av ekstern blits uten å bli altfor teknisk. Det er en ganske tørr humor i dem, men kommer du over den er det mange gode tips. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Sett kameraet i manuell modus og blitsen i auto/ttl, bruke innstillingene Lukker 1/125 sec, blender 5.6 og iso 100/200. Så kan du justere blits-styrken "+/-" i forhold til omgivelsene/motivet, og hvis mulig så bruker du ikke blitsen direkte på motivet. Ute så kan du også bruke blitsen som fyll-inn-blits i sterk sollys, rettes direkte mot motivet og justerer lysstyrke i forhold til uttrykket du vil ha i bildet her kan de være lurt og bruke den innbygde diffuseren eventuelt kjøpe en softboks. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Bounce den i tak og vegger. Som du har fått anbefalt før - strobist.com og blits-tråden på forumet. Takk for det:-) Når det gjelder strobist så er jeg desverre ikke stø nok i engelsk til å få noe stort utbytte. Får holde meg til tråden her på forumet. Ingen gode norske bøker...... Da begynner du med å lære engelsk. Det har du langt mer nytte av, også utenfor fotohobbyen, enn å kunne å bruke blits. 1 Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Bounce den i tak og vegger. Som du har fått anbefalt før - strobist.com og blits-tråden på forumet. Takk for det:-) Når det gjelder strobist så er jeg desverre ikke stø nok i engelsk til å få noe stort utbytte. Får holde meg til tråden her på forumet. Ingen gode norske bøker...... Da begynner du med å lære engelsk. Det har du langt mer nytte av, også utenfor fotohobbyen, enn å kunne å bruke blits. Takker for gode svar, da skal scott kelby leses samt manual som medfølger. Når det gjelder min engelsk er jeg helt enig at dette språket burde læres bedre, men tro meg jeg prøver,så det får heller bli et mer langsiktig mål Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå