paithlezz Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Er en gutt på 18 år, 77kg og 185cm. Er tynn av natur, men begynner å få litt mage og slappere bryst (xD). Levd ganske usunt de siste årene, mye sitting ved pc og masse junkfood og brus. Aldri trent noe før, ved unntak av casual fotball og snowboard. Har derfor veldig sterke lår, men armene mine er tynne. Trenger hjelp med å komme i gang. Har lyst til å opparbeide meg en penere kropp, og se litt mer muskuløs ut. Ikke noe overkill, bare slik at magemuskler og brystmuskler vises sammen med armmuskler. Også lyst til å komme i bedre overall form selvfølgelig, og bedre helsen og kostholdet mitt. Er student så ser ser ikke likt til å bruke så mye penger på trenignsstudio eller personlig trener. Er det noe jeg kan gjøre hjemme? Har uansett veldig fine uteområder til løping og tunge fjellturer. Skal kutte ut junkfood og brus. Blir å spise endel kjøtt, både rødt og lyst. Men skal lage med grønt tilbehør også Noen forslag til start? Trenger jeg å få bedre utholdenhet før jeg starter med noe annet? edit: gjerne link noen program for slike som meg. Forslag til ukesplan ol. Endret 15. august 2011 av paithlezz Lenke til kommentar
Glossolalia Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Finn noen å trene sammen med. De fleste universiteter og høyskoler er tilknyttet et idrettslag, f.eks. NTNUI i Trondheim. Personlig vil jeg anbefale en eller annen form for kampsport, nybegynnere blir godt mottatt og en får trene veldig allsidig sammen med folk på forskjellige nivåer. (Hvor studerer du?) 1 Lenke til kommentar
Glossolalia Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Ok, jeg har ikke peiling på hva som finnes i Bodø. Men hvis du trenger litt ekstra motivasjon for å komme deg ut døra, ville jeg forsøkt å finne en eller annen aktivitet/ klubb der du har noen å konkurrere med eller lære av. For meg er det i hvert fall lettere å holde det gående når jeg har noen å trene sammen med. Se etter en utfordring og finn noe du ikke har gjort før. Løpeturer er nyttig uansett hva du driver med, men hvis målet er å kvitte seg med fett burde det være lange roligere turer. Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Okei takker for tipset:) Men har bare lyst å starte litt casual for meg selv, så evt finne en idrett eller kampsport når jeg har kommet litt inn i treninga:D Har endel venner som jeg kan trene sammen med på treningsstudio etter hvert, men vil som sagt trene litt for meg selv i starten:D edit: Men vil rolige, lange løpeturer krympe magen min over tid? Eller må jeg ta situps eller noe lignende i samme periode? Endret 15. august 2011 av paithlezz Lenke til kommentar
Glossolalia Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Hvis du orker å trene aleine, så er det bra Rolige, lange (minst en time) løpeturer vil krympe magen. Det funker også å gå langt. Du begynner å brenne fett når sukkerlagrene i kroppen er tomme, men da er det også veldig vanskelig å ta i hardt. Folk som er på "low carb"-diett merker dette veldig, de har ikke noe sukker å brenne og går de rett på fett med en gang, men kroppen klarer ikke brenne det like fort. Det skader ikke med situps eller andre mageøvelser, men det vil i seg selv bare gjøre magen din sterkere, ikke ta bort fettet. Pushups, situps, planke og knebøy (uten ekstra vekt) er en god idé for å hjelpe deg med å tåle økt treningsmengde. Jeg veit ikke hva du legger i 'casual', men hvis du skal få nevneverdig utbytte av treninga ville jeg satt 3 økter i uka som et minimum. Mindre enn det er bare vedlikehold, mer enn det er bare bra Lykke til! Lenke til kommentar
bigbadVuk Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Sett på: http://www.bosi.no/ ? 400,- for et helt år er ikke så veldig mye. Men ser ikke ut som de har et treningssenter, eller så bare så jeg det ikke (brukte 10 sek på å se over siden). Vil anbefale deg å tenke på at enten så vil du trene, eller så vil du ikke det. Sånn "casual" trening, om vi ser på det likt, er relativt bortkasta. Dårlig trening er vel ca. alltid bedre enn ingen trening, men du sløser bare bort tid. Bestem deg for å trene, og "sats". Mange folk tror at med en gang de begynner å trene på "ordentlig" så blir de plutselig Schwarzenegger, uten å egentlig vite hvor utrolig mye arbeid som trenges for å oppnå slike resultater. Om du trener styrke 3 ganger i uka, og i tillegg kardio 3 ganger i uka, OG spiser sunt. Så vil du få ok resultater etter 2-3 måneder, vil jeg tro. Så ikke vær redd for å begynne NÅ. Spesielt på sånne studentidrettslag. Der er nivået så utrolig varierende, og alle kommer tilbake fra en sommerferie, og en del har nylig tenkt "hmm kanskje jeg starter med fotball igjen" etc. Ellers ser jeg at mange anbefaler dette: https://www.tn.no/assets/content/ryp/Release-YOUR-potential.pdf Her har du 4 forskjellige programmer som folk skryter en god del av. Jeg driver med noe liknende selv, men ikke akkurat dette. Ser ut som det funker for mange, så sjekk det ut. Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Bedre sent enn aldri, men et alternativ til RYP er Stronglifts. Hovedsaklig består Stronglifts av 5 forskjellige basisløft fordelt på to "workouts". Ene dagen har du knebøy, benk press, og stående roing (pendlay row). Neste dag har du knebøy, en variasjon av stående roing, og markløft. Programmet her har fungert for bra mange personer, og han har success stories som støtter dette. Ikke nok med at du har over 450 artikler helt gratis som går på teknikk, kosthold, oppvarming osv. Prøv ut programmet i tre måneder. Det er det minste man kan gjøre. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Men hva er best? Er det usunt å ta fks. knebøy tre ganger i uken som ryp foreslår? Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Men hva er best? Er det usunt å ta fks. knebøy tre ganger i uken som ryp foreslår? Så lenge du gir kroppen 48 timers hvile mellom hver gang du trener knebøy, skal det gå bra. Med andre ord, trening på mandag, onsdag og fredag er bra. Trening på mandag, tirsdag og onsdag er ikke bra . Knebøy er en utrolig bra øvelse som trener hele kroppen. Et lite tips for å sørge for jevn progresjon er å ta knebøy i et "cage" hvor du er sikret. Dette gjør at du slipper å være redd for å skade deg, slik at du kan virkelig presse deg til det ytterste og ta det siste settet, selv om du er dødssliten . Lenke til kommentar
Norrz Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) RYP er et bra program. Jeg kjørte det i 1 år og hadde kjempebra resultater med det. Når ble det usunt å trene? Det som er er at etter endt treningsøkt er kroppen i et nedbrutt stadie, og den bruker en viss tid på å hente seg inn igjen (og samtidig forbedre seg litt). Denne tiden varierer ut i fra en rekke faktorer. 48 timer for gutter er en safe margin. (Jenter har nesten halve restitusjonstiden, urettferdig!) Forresten gjelder det ikke bare for knebøy.. Endret 31. august 2011 av Plasteret Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Okay, godt å vite at jeg gjør riktig =) Er det noen vits med mer enn 2 sett? Som regel tar jeg 8 repitisjoner over to sett, uten pause imellom. Da blir jeg dødssliten, så ser ikke så mye vits i å ta det tredje. Eller er dette dumt av meg? Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Hvordan blir det to sett hvis du ikke har pause mellom? Høres ut som ett sett på 16. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Fordi jeg trener sirkeltrening, altså biceps, knebøy osv. etter hverandre, så en runde til etterpå. Lenke til kommentar
bigbadVuk Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Så du har egentlig 2 set med 8reps, og [x-antall tid som du bruker på alle andre øvelser før du kommer tilbake til den samme] med pause i mellom hvert set? Slik kan du også se på det. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Så du har egentlig 2 set med 8reps, og [x-antall tid som du bruker på alle andre øvelser før du kommer tilbake til den samme] med pause i mellom hvert set? Slik kan du også se på det. Stemmer det Sparer endel tid på det. Spørsmålet mitt er om 2 sett er nok iforhold til 3. Er gevinsten stor, eller kun marginal? Lenke til kommentar
bigbadVuk Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Så du har egentlig 2 set med 8reps, og [x-antall tid som du bruker på alle andre øvelser før du kommer tilbake til den samme] med pause i mellom hvert set? Slik kan du også se på det. Stemmer det Sparer endel tid på det. Spørsmålet mitt er om 2 sett er nok iforhold til 3. Er gevinsten stor, eller kun marginal? Det jeg ville frem til er at du tror at du ikke har pause imellom, mens du i realiteten har ganske lang pause. Dette avhenger selvfølgelig av hva denne sirkeltreningen består av? F.eks hvis du trener ryggen på en maskin, så går du videre til 2-3 maskiner som trener noe annet, og så trener ryggen igjen, så har ryggen din tatt pause under de 2-3 andre øvelsene, hvis du skjønner hva jeg mener? Hvordan ser sirkeltreningen din ut? Hva består den av? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå