drift_boy Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Hvilken krav må oppfylles og hvor mye får man i måneden? Kan kommunen ordne hybel/leilighet til meg? 17år 1ste år VGS Grunn : De hjemme sier jeg er voksen nok til å bo alene og de vil ha meg ut. Jeg får 1600kr stipend , kutter de vekk stipend hvis søker bortebo eller får jeg begge deler? Endret 15. august 2011 av drift_boy Lenke til kommentar
Thyristor Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Frem til du er 18 har du faktisk krav på at de hjemme skal ta seg av deg. Utenom det er det noen regler for hvor langt unna du må bo o.l. Når jeg bodde for meg selv i horten for 6 år siden var det 4 mil om jeg ikke husker feil (jeg bodde 4.2 mil unna, så fikk bortebo). Tror jeg fikk 4500 i måneden eller noe slikt kombinert fra bortebo og vanlig stipend. Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Hva hvis foreldrene dine vil ha deg ut no ? Skolen er ikke 40km unna mye mindre Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Da får du ikke borteboerstipend. Da må du evt. gå til NAV og be de om hjelp, som jeg har hatt inntrykk av at er ganske tungvint. Foreldrene dine har krav på å forsørge deg, og de får barnebidrag. Vet ikke hvor mye i barnebidrag som er vanlig. Skjønner heller ikke hvorfor de vil ha deg ut. Lenke til kommentar
Thyristor Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Det kan de faktisk ikke kreve =) De kan gjøre livet ditt surt via oppførsel o.l. men ifølge den norske lov er de faktisk lovpålagt å ta hånd om deg til dagen du fyller 18 år. Du kan ta en titt her og se om du får noen bedre svar enn de jeg kan gi selv: http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#68 Endret 15. august 2011 av Thyristor Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Kan jeg sende epost til NAV uten at de lager en big deal og vil snakke med foreldrene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå