Gå til innhold

Creative SB Audigy SE Vs. Hovedkort lyd? "verdt" å bruke penger på?


Anbefalte innlegg

Hei, har alltid hatt lyd fra hovedkort og har lenge vurdert et lydkort.

 

Skal no snart oppgradere pc'en igjen, og vurderer et lydkort. Har sett på denne som ikke koster så alt for mye. Jeg har ikke noe surround kun 2 enkle høytalere og en sub. Og bruker ofte mitt Bose CQ 3 headsett.

 

Er det noe å hente i å kjøpe dette lydkortet eller bør jeg spytte mer penger i et lydkort for at det skal være verdt det? og er det verdt det eller er godt nokk med lyd fra hovedkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vent litt, kjører du headsett til 3.500,- på hovedkortets lydchip?

Har du noen gang testet det på en skikkelig forsterker?

 

Jeg har tilsvarende headsett, og forskjellen på å plugge det direkte i hovedkortet kontra en skikkelig DAC/Amp er så stor at jeg har ikke ord for det.

 

Dagens hovedkort har rimelig grei lyd sett i mot for bare 1-2 generasjoner siden. Jeg vet ikke hva du har nå.

 

Hovedregelen når det gjelder god lyd er at man skal bruke like mye penger på kildeutstyret som man gjør på det som lager lyden; altså headsett/høytalere. Dette er jo satt litt på spissen (og kanskje fabrikert gjennom lang tid av forhandlere), men min DAC/Amp kostet meg vel rundt 2500,- og det var verdt det mener jeg.

Lenke til kommentar

Hehe.. jeg er ganske så fornøyd med det headsettet ja. Bruker det like mye når jeg er ute å reiser (ipad/iphone) og nei har ikke koblet det til noe sikkerlig:/

 

Pr dags dato har jeg dette hoved kortet:

ASUSTeK Computer INC. P5Q DELUXE (LGA 775)

 

Ikke sikker enda på hvilket hovedkort jeg skal kjøpe enda, men de fleste hovedkort har vel den samme lyd teknologien på kortet.

 

Har desverre ikke råd til å bruke flere tusen på lydkort. Så det blir et billig et eller tilbake til hovedkort lyd. Er no heldig at jeg ikke vet hva jeg går glipp av da :)

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Nei, de har ikke det. Jeg føler dette er noe som kan diskuteres i den andre tråden din når den tid evt. kommer.

 

Spørsmålet ditt her står jo enda; hvorvidt lydkortet du lenket til er bedre enn det som du får til slutt via din nye PC.

 

Det vet jeg ikke.

 

Men uansett er det ikke godt nok til det utstyret du sitter med, mener jeg.

 

Det var poenget med min forrige post :)

Lenke til kommentar
Nei, de har ikke det

 

hva mente du med dette?

 

Men det blir ev av disse kortene

http://www.komplett....aspx?sku=633060

http://www.komplett....aspx?sku=637621

 

Begge kortene har:

Type: HD-Lyd (8-kanaler)

Audio Codec: Realtek ALC892

Tilpassede standarder: High Definition Aduio

Mens intel hovedkortet i tilleg har DTS Surround Sensation UltraPC.

 

Så jeg skal uansett kjøpe en av de, så det jeg lurer på: Er det lydkortet jeg linket eller lignende kort i samme pris klasse bedre enn den lyden jeg får fra disse kortene?

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

ASUS P8Z68 Deluxe har Realtek ALC889, og det samme har Gigabyte GA-Z68XP-UD3.

 

Det finnes sikkert andre eksempler også, men det er de jeg husket i hodet.

 

Jeg er vel ingen tankeleser; du sa "men de fleste hovedkort har vel den samme lyd teknologien på kortet.", og det stemmer ikke :)

Lenke til kommentar

Om du har råd til å bruke 3500 på headset så kan du spandere på deg eit lydkort som står i stil.

 

Asus Xonar Essence STX er nok det eg ville kjøpt.

 

Tala under talar for seg sjølve. Det er rått parti :)

Realtek ALC889A : 95dB SNR DAC, 90dB SNR ADC.

Asus Xonar Essence STX : 127dB SNR DAC, 120dB SNR ADC.

 

Headset forsterkaren har 120dB SNR. Ja, Essence har eigen utgang og forsterkar for headset ;)

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

takker for svar, men jeg har desverre ikke råd til å bruke så mye penger på lyd med mindre du er i det spandable hjørnet. Er det ingen som kan svare på topic i denne tråden?!

 

Hva "lager" best lyd?

 

Creative SB Audigy SE

 

eller

 

Realtek ALC892

Tilpassede standarder: High Definition Aduio, DTS Surround Sensation UltraPC

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Tvilar på at det er så stor forskjell på dei. Audigy SE var ein value modell som hadde ein dårlegare DAC. Dagens innebygde lyd på hovudkort held lenge for dei aller fleste.

 

Hugs på at det kan vere dårleg med PCI slottar på nye hovudkort.

 

Om du skal kjøpe eit som vil gi betre lyd og ikkje kostar så mykje som Essence, så kan kanskje Asus Xonar DX vere eit alternativ? Uansett så ville eg ikkje kjøpt eit PCI lydkort no. PCIe er sikrare for framtida.

 

Sjølv har eg eit Asus Maximus II Formula med ein ADI AD2000B CODEC. Denne skal vist vere en Asus only modell basert på AD1989B. Begge har ein SNR på 100dB.

Eg bruker også mitt gamle Audigy Gamer kort med same spesifikasjon. Dette er sett som main, og så bruker eg ADI'en til VOIP stuff som Ventrilo, Skype osv...

 

Mitt neste lydkort vert nok utvilsamt Asus Xonar DX eller D2X.

Lenke til kommentar

Gå til http://www.asus.com/Multimedia/Audio_Cards/Gaming

vel comparison i menyen til venstre og legg til DS og DX.

 

Kort og greit så er DX nyare og ein del betre + at DS er PCI og DX er PCIe.

Ikkje kjøp DS IMHO. Då kan du like godt kjøpe Creative eller bruke on board sound.

Det er snakk om ca 200kr meir for DX.

 

Forstår ikkje at du som har headset til over 3k ikkje brukar meir peng på lydkortet :dontgetit:

Du har rett og slett kasta bort mykje peng der om du skal bruke noko slikt saman med billeg lydkort. Lyden vert ikkje betre enn det den dårlegaste delen i systemet kan levere.

 

Har du ikkje råd no så ventar du og sparar opp til då får råd, og bruker lydkortet på hovudkortet i mellomtida.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...