Vent180dager Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Hei! Har noen spørsmål jeg lurte på om noen av dere kunne svare på lettest mulig måte; Kan noen forklare hva GDDR5 er, og hva det vil si/om det vil si noe å ha masser av det? Har bestilt laptop med 3GB, er det bra? Vil jeg kjenne stor forskjell fra en pc med 1,5GB GDDR5 minne? Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 GDDR er grafikkminne. 3 GB på en laptop? Sikker på at du ikke mener vanlig DDR (RAM/"arbeidsminne") Ellers er jo det mer enn nok. Vanlig er 1-1,5 GB. RAM er det vanlig med 3-6 GB. Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 3 GB på en laptop? Sikker på at du ikke mener vanlig DDR Bestilt denne med NVIDIA GeForce GTX 560M Så vil jeg se noen forskjell med så mye GDDR5? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Heftig det der ja. Om du merker forskjell kommer an på hva du er vandt til. Men spørs nok om du får utnyttet 3GB VRAM... Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 Nå har jeg en NVIDIA GeForce GT 240M med 1GB GDDR5. Når du sier arbeidsminne.. Hva mener du? Fortell mer Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Den nye laptopen har 8 GB RAM. Det er minnet hvor programmene blir lastet inn for å kunne kjøres. Jo mer RAM jo flere og tyngre programmer kan du kjøre samtidig. Det nye grafikkortet er klart kraftigere, så i spill osv vil du nok merke grei forskjell. Lenke til kommentar
myndighetene Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Endret 6. mai 2018 av Hansemannan Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 8GB RAM er nesten på grensen til overkill. Da slipper jeg å handle på noen år :3 Hva gjør grafikkminnet da? Blir programmet kjørt i det også? Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Da slipper jeg å handle på noen år :3 Hva gjør grafikkminnet da? Blir programmet kjørt i det også? Laster inn textures og andre grafiske godsaker, sånn at de kan laste fortere. Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Laster inn textures og andre grafiske godsaker, sånn at de kan laste fortere. Vil spill laste fortere eller cutscenes? Er det ikke harddisken som gjør det da? Eller har jeg missforstått nå? Lenke til kommentar
Torpedo_Peter Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Alle programmene på maskinen din som er aktive er data som hentes fra harddisken og over til RAMen. RAMen på grafikkkortet derimot, er dedikert til oppgaver som kortet skal ta seg av, dvs. 3D-applikasjoner. Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Så filmer bruker ikke vram, spill bruker det? Så dersom jeg hadde veldig lite vram ville spillet hakket, men med 3GB går jeg ut ifra at jeg har til de grader? Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Vil spill laste fortere eller cutscenes? Er det ikke harddisken som gjør det da? Eller har jeg missforstått nå? RAM laster inn ting fra harddisken, slik at oppgaver kan utføres raskere, da RAMen er raskere enn harddisken din. Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 RAM laster inn ting fra harddisken, slik at oppgaver kan utføres raskere, da RAMen er raskere enn harddisken din. Så det kvitter om du har en SSD eller en 7200rpm RAMen vil få tak i det den trenger like fort? Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Ikke helt sikker på hva du spør om. RAMen henter informasjon fra harddisken, det tar den tiden det tar å lese dataen og skrive det til RAMen. I ettertid blir informasjonen bare lest fra RAMen, som er raskere enn å lese fra harddisk. Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Ikke helt sikker på hva du spør om. Virker dette som ett eksempel: Vist du laster en bane på f.eks Starcraft 2, vil det ta mindre tid å laste den banen dersom du spiller på den en gang til etter du er ferdig? Eller; Du får en cutscene like før du slåss mot en boss f.eks, dersom du taper og må se cutscenen på nytt, vil den laste fortere? Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Ikke helt sikker på hva du spør om. Virker dette som ett eksempel: Vist du laster en bane på f.eks Starcraft 2, vil det ta mindre tid å laste den banen dersom du spiller på den en gang til etter du er ferdig? Eller; Du får en cutscene like før du slåss mot en boss f.eks, dersom du taper og må se cutscenen på nytt, vil den laste fortere? Som banen i starcraft. Cutscenes blir nok ikke lastet over til RAM. Kommer kanskje ann på cutscenen, og hvordan den er laget. Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Som banen i starcraft. Ah, ok da skjønner jeg! Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå