Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat flyttet inn i et nytt sted hvor de holder på å gå over til Loqal fiber.

Det som er dealen er at huseier har trekt en ca. 40-50m cat5e kabel fra hussentralen (inteno) til et punkt inne i huset, noe som igrunn er greit. Det kinkige er at hvis jeg kobler den kabelen rett i min maskin, så får jeg internett og alt fungerer, dog tar det ca. 5 sek før maskinen min "oppdager" kabelen. Setter jeg den samme kabelen i en router, null aktivitet. Jeg har også prøvd med en ca 15m lang cat5e kabel i skjøtestykket som kommer inn i huset i min maskin, det fungerte. Jeg klarer altså overhodet ikke finne noen logisk løsning på problemet. Tanker?

Jeg har prøvd alt utstyret mitt rett opp mot hussentralen og da fungerer alt knirkefritt, Loqal har i tillegg brigdet en port, men om jeg bruker denne porten eller en med vanlig dhcp fra router spiller ingen rolle. Fortsatt ingen aktivitet.

Det er i utgangspunket en netgear wn3700 jeg skal koble til, men jeg vurderer å bytte den til d-link dir-855 ettersom jeg ikke er happy med rekkevidden. Tanker om dette med det samme?

espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kabelen er nok feil terminert. Cat5e fungerer minst til 100m lengde.

Kabeltester eller universalinstrument med tynne spisser kan brukes til å sjekke kabelen for kontakt. Det er fort gjort å terminere for dårlig.

Er ikke orange og grønt par terminert riktig, så vil du ikke få skikkelig forbindelse med 100Mbit på lange strekk. Er ikke alle 8 lederne terminert rett, vil du ikke få gigabit på lange strekk.

rj45-straight-568-B.gif

Hvis du skal ha lengre rekkevidde på router, så anbefaler jeg Buffalo WZR-HP-G300NH. Den har høyere effekt og sannsynligvis bedre mottak enn DIR-855.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...