En_annen Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Jeg leste nettop en forklaring på hva et ordspill er å ble forvirret. Dette er en linje fra eminem's vers på sangen "Forgot about dre" : "Hopping out with two broken legs, Trying to walk it off" Hva sier dere? Ordspill eller metafor? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Metaforer er ord, språklige uttrykk eller ulike former for billedspråk som brukes med overført betydning. Det vil si at en skriver eller snakker om én ting for å uttrykke en annen ting. En metafor kan også kalles sammenlikning. Ordspill er en lek med ord som lyder likt eller som har flere betydninger. Ingen av delane vil eg påstå, men nærmare ordspel enn ein metafor. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Naah. Muligens litt av begge deler med tanke på koblingen mellom brukne ben og det å skulle gå det av seg. Hovedsaklig metafor helhetlig sett, vil jeg si. Overført betydning, billedlig tale, ikke bokstavelig ment. Metafor. Noen eksempler på ordspill: http://no.wikipedia.org/wiki/Ordspill Lenke til kommentar
En_annen Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Denne er jeg litt usikker på."Catch me in my Mercedes, bumpin' Ice Ice Baby Screamin' Shady 'til I die, like a half a pair of dice, life's crazy" Hva kan du kalle dette forno? den andre betydningen av "die" er en terning. som da leder til neste settning "half pair of dice". Jeg kan ikke se det passer med verken metafor eller ordspill, men det er en smart hva-vi-nå-enn-skal-kalle-det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå