killthenavy Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Heisann, jeg begynte som lærling i cnc faget for 3 uker siden, jeg må si at jeg ikke er fornøyd med bedriften eller faget generelt... Det passer meg ikke, og jeg gruer meg til HVER arbeidsdag ! På grunn av dette, og Andre personlige grunner vil jeg flytte til min mor som bor 5 timer vekke. Her får jeg jobb om jeg vil også jeg vil helst slutte i bedriften på dagen, men det går vel ikke. Hvordan skal jeg gå frem ? Må jeg jobbe en viss stund før jeg slutter ? Jobben har vel heller ikke rett til å bli sur pga dette ? Jeg takler bare ikke mye mer av den jobben. Kan være litt skriveleifer her, skrev med mobil. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Eit lærlingforhald er ei arbeidskontrakt, med særskilte reglar for lønn og krav til opplæring. Denne kan du seie opp, akkurat som ei vanleg arbeidskontrakt. Du har oppsigelsestid, du må jobbe ut denne med mindre arbeidsgjevar let deg gå tidlegare, eller det er særlege grunnar som talar for det. Sidan dette er ein lærlingsituasjon ville eg kontakta opplæringskontoret i fylkeskommunen. Dei har eit generelt ansvar for lærlingar - eg kan ikkje definere det (hugsar ikkje), men i denne situasjonen er dei absolutt relevante. Det er ikkje der du skal seie opp, men dei kan rettleie deg i korleis dette fungerar og særvilkår i lærlingforhald, og kanskje ordne eit møte med leiinga på arbeidsplassen for å finne ei god løysing. Om du har dårleg kontakt med fagleg leiar (du seier lite om kva som gjer denne jobben vanskeleg) kan du òg ta dette opp med opplæringskontoret. Det er mogleg å bytte lærlingbedrift i vanskelege situasjonar, men det er ikkje meininga at du skal flytte rundt annankvar månad. Kor lang tid har du igjen av lærlingtida? Utan bestått fagprøve har du ingen fullført utdanning utover ungdomsskule, og det er eit dårleg utgangspunkt, enten du likar faget eller ikkje. Det er sjølvsagt ikkje umogleg, og det er mange som klarer seg med det, men det er mindre gunstig enn fullført utdanning. Eg har vore i ein liknande situasjon med over halvparten av lærlingtida igjen, tok ein prat, fekk ei ordning, og fullførte - og har aldri angra på det. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Du kan ikke si opp kontrakten slik man gjøre med vanlige jobber, det må gå gjennom opplæringskontoret. Du er først og fremst under utdannelse, så det er litt det samme som skole-gang, du kan ikke si opp ett år med skole. Ta kontakt med opplæringskontoret om du vil si opp, bytte lærling-sted eller om det er noe du ikke er fornøyd med. Lenke til kommentar
killthenavy Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Har ikke kontrakt VIA opplæringskontoret men, OM jeg ikke kan slutte når jeg vil, hva blir konsekvensene av at jeg ikke kommer på jobb ? Skal gi beskjed, men da vil jeg vekk på dagen ! Orker ikke terroren fra sjefen noe mer. Han behandler meg som dritt, sier at jeg er dårlig, og stresser meg opp når jeg har gitt klar beskjed om at jeg er syk, og kan trenge litt ekstra tid til oppgavene. Han blir også sur på meg for ingenting. Om jeg gjør noe bra, hører jeg det ikke, men hver minste lille feil blir tatt opp i mikroskop. Idag måtte jeg skrive en oppgave for ham, og når jeg ble ferdig rev han den opp, og så at jeg skulle lage den på nytt.Jeg blir både stresset, sur og mister tro på egne evner på grunn av ham. Jeg vil bare ikke tilbake. Jeg er sjokkert over at det går an å oppføre seg som det. Jeg gruer meg til jobb hver dag, jeg sjekker klokka hvert 5 minutt fordi jeg bare vil hjem. Det er tortur !! Edit: har bare gått 3 uker, så jeg har ikke tegnet kontrakt med opplæringskontoret. Har bare skrevet under på et ark med person og kontaktopplysninger til jobben. Ingen juridiske punkter står nevnt. Bare opplysningene. Endret 16. august 2011 av killthenavy Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Det er ein alvorleg situasjon, og å ta det opp på arbeidsplassen er nok uaktuelt. Ta kontakt med opplæringskontoret, få fram alle detaljar, og be om hjelp til ei løysing. Generelt: i oppsigelsestida har du lønn, du får naturleg nok ikkje lønn om du ikkje er på jobb. Oppsigelsestida er ein del av kontrakta, og å ikkje jobbe i oppsigelsestida er eit kontraktsbrot. Ideelt sett bør du jobbe så lenge du ikkje har avtalt noko anna med opplæringskontoret - å ikkje halde dei avtalene som er gitt kan føre til at både opplæringskontoret og andre lærlingbedrifter vert mindre viljuge til å hjelpe deg. Igjen; ring opplæringskontoret. Dei kan hjelpe deg meir enn internett. Endret 16. august 2011 av enixitan Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Aner ikke hvilken kontrakt du har. Men ta å snakk direkte til sjefen din, forklar situasjonen og spørr hva mulighetene dine er. Som regel viss sjefen din er litt oppegående vil han finne en løsning på problemet. Ingen som vil ha en som ikke finnes interesert på jobb. For all del ikke slutt å gå på jobb, det vil bare slå negativt tilbake på deg. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Hei igjen! Hvordan gikk det? Mvh Robert. Lenke til kommentar
killthenavy Skrevet 28. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2012 Hei igjen! Hvordan gikk det? Mvh Robert. Oisann, jeg har ikke sett at det har blitt postet noe nytt her jeg... Jeg flyttet i August, og begynte på skole nede i Kristiansand Arbeidsgiver var forståelsesfull, og vi fikk ordnet det greit, uten noen problemer. Selvfølgelig litt tøft å komme til en ny by uten å kjenne noen, men det begynner å komme Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå