polljen Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Jeg ser at mange har ett meget kritisk syn på objektivene som kommer fra Sigma, og hvis det er så gale som det blir gitt inntrykk av så må jeg være blandt den heldige "promillen"! Jeg har og har hatt en god mix av Canon og Sigma objektiver, og i begge leirer så har jeg både gode og litt mindre gode erfaringer. Men på fokussiden så har jeg egentlig ikke så mye å klage over. For å ta Sigma så har jeg hatt noen mindre bra (les: billige) objektiv som var grei som nybegynner men som relativt raskt vart skiftet ut (18-125 & 70-300). Jeg har hatt 17-70 som var ganske bra, men er erstattet av Canon 17-55 2.8. Jeg har Sigma 150 2.8 og 30 1.4 og er godt fornøyd med det de leverer. Sigma 30 1.4 vart brukt i forbindelse med en barnedåp (i august) i en kirke, både med og uten "ekstra" belysning. Jeg tok en del bilder uten blits, med relativt stor blender og "akseptabel" ISO. Bomskudd ble det selvsagt, men få bilder ute av fokus. Jeg bruker (på 7D) kun området rundt sentrum som fokuspunkt, men på 7D er det det lett å "forskyve" dette punktet rundt i søkeren. Men selvsagt så er ofte bakdelen med stor blender liten DOF, så jeg har fremdeles noe å lære i den sammenheng. Men det skal jeg ikke skylde på objektivet. For meg er Sigma 30 1.4 et objektiv som jeg kommer til å beholde lenge og som vil bli mer og mer brukt fremover. Lenke til kommentar
klovnikamp Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Gratulerer med to veldig gode objektiver. Ad Sigma - så sliter de med kvalitetskontrollen sin, og slipper derfor for mange objektiver på markedet med feilfokus - 30mm F/1.4 er ett av dem... MEN - før du leverer det tilbake har jeg et lite tips: Dette objektivet har pga. stor blender veldig kort fokusplan - noe som gjør at kameraet ditt sliter med å få skarpe bilder om du benytter alle fokuspunktene! Derfor (om du ikke alt har forsøkt) bør du teste ut om du får skarpe bilder med å endre innstillingene i kameraet til kun å benytte senterfokus! Lykke til! Jeg har "dessverre" prøvd alle 3 innstillinger uten at fokus satt bedre, men takk for tips Lenke til kommentar
klovnikamp Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Har du eksempler på fokusbom - når du skriver at kitobjektivet er mye skarpere "på samme innstillinger" - mener du da på samme blender? Heisann. Sitter på jobb uten tilgang til bildene nå, men kamera ble satt på manuell, med lik blender(mener det var 4), brennvidde, iso og lukkertid. Kamera på "stativ" Tok oversiktsbilder av stuen hjemme, der hadde jeg satt ut noen cd'er og bøker fra sentrum av bildet og helt til kanten. Med Kit objektivet kunne jeg lese tittel/artist på alt i bildet, mens med Sigma måtte jeg legge til godviljen for å kunne tyde "EMINEM" på den ene cd'en Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Ta litt på skrått av en sånn hylle - prøv flere ganger se om fokus ligger konsekvent foran/bak der du sikter. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Jeg har Sigma 30mm f1.4 selv og det er et noe lunefult objektiv, men helt supert når du først behersker det. merk at fokusplanet er *krumt* på dette objektivet. Så om du fotograferer direkte mot en plan flate så kan du for eksempel velge å kun ha senterpunktet i fokus, eller for eksempel hjørnene, eller en "sirkel" litt avhengig av hvilke fokuspunkter du benytter. Og med dette objektivet så fungerer "fokusere og så rekomponere" særdeles dårlig, både pga stor blender men spesielt fordi fokusplanet som nevnt er krumt, og kombinasjonen av disse to tingene gjør det enda mere utfordrende. To ting som er viktig for at fokus skal "sitte" med dette objektivet, har du ikke AF mikrojustering så hopp over punkt 1: 1) Sjekk kalibrering, forutsatt at kameraet ditt har AF mikrojustering. Bruk senterpunktet for å mikrojustere AF slik at det er skarpest mulig 2) Bruk *alltid* nærmeste fokuspunkt til hvor du vil sette fokus når du fokuserer. Bruk *aldri* teknikken "fokuser og rekomponer", det siste fungerer svært dårlig med dette objektivet. Jeg bruker selv Sigma 30mm f1.4 *mye* sammen med et EOS 7D med , synes jeg selv, glimrende resultat. Jeg har også anskaffet det ofte utskjelte Sigma 20mm f1.8 for å bruke til innendørs fotografering der hvor jeg trenger noe videre enn 30mm. Det er riktignok ikke så skarpt som 30mm f1.4 men gir slett ikke så vært resultat ved f2. Men det siste ble litt off-topic. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå