Gå til innhold

Lyssterkt objektiv til innefotografering. Canon

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg skal snart i et par bryllup og vil benytte anledingen til å oppgradere et objektiv eller to.

Har et Canon Digital rebel XTi/EOS 400D med Canon 18-55mm 3.5-5.6 IS kitobjektiv.

Bruksområdet vil være helportrett og div innebilder.

Vurderer :

Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS + Canon EF 35mm f/2

eller

Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM

Er sigma sitt 17-50mm 2.8 objektiv så skarpt og bra lysstyrke at jeg ikke trenger et fast, lyssterkt objektiv, f.eks Canon EF 35mm f/2 ?

Tips tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg personlig synes ikke f/2.8 er lyssterk nok til innendørs bilder i relative mørke lokaler hvis det er litt bevegelse og du kan ikke bruke for høy iso heller på 400D "max800"

f/2 blir i grenseland, jeg bruker f/1.4 og det funker greit men du får veldig lite dybdeskarphet da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg personlig synes ikke f/2.8 er lyssterk nok til innendørs bilder i relative mørke lokaler hvis det er litt bevegelse og du kan ikke bruke for høy iso heller på 400D "max800"

f/2 blir i grenseland, jeg bruker f/1.4 og det funker greit men du får veldig lite dybdeskarphet da.

Hei.

Er klar over at det må bli et kompromiss når man ikke har ubegrenset budsjett.

Men, kan prisforskjellen fra Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS til Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM forsvares ?

Har budsjett på 4-6000 kr.

Regner med at Sigma 17-70mm F2.8-4 er en grei oppgradering fra kitobjektivet, både på lysstyrke og skarphet. Dessuten får jeg bedre brennvidde.

Hvilket av disse 2 egner seg best til helportrett og innebilder :

canon 28 mm 2.8

vs

canon 35mm f/2

Lenke til kommentar

Ingen som har noen tips å komme med ?

Nja, du kan jo se på Tamron 17-50 f/2.8 et rimelig objektiv som yter veldig godt, et meget populært objektiv blant brukerne her. Canon 50mm f/1.8 er også et godt objektiv hvis du ta prisen i betraktning, kanskje litt stor brennvidde til innendørs fotografering men til hodeportretter er det utmerket og i mørkere omgivelser funker det utrolig bra.

Hva med en blits ? Canon 430 EX II der får du veldig mye blits for under 2K.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv Tamron 17-50mm 2.8 med Canon 50D. Jeg har en anbefaling. 2.8 ER IKKE LYSTERKT NOK FOR INNENDØRS FOTOGRAFERING I NORGE!. :-P

Og til kvervulantene der ute, det går sikkert med kameraer hvor man kan gå over ISO 800. Noe som er umulig på 50D, og 400D.

Anbefaler deg heller å kjøpe en blits, eller ett enda mer lysterkt objektiv. Sigma 30mm f/1.4 kan jo også være en mulighet. Skal du fotografere uten blits innendørs må du gå for ett fastobjektiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen som har noen tips å komme med ?

Canon 50mm f/1.8 er også et godt objektiv hvis du ta prisen i betraktning, kanskje litt stor brennvidde til innendørs fotografering men til hodeportretter er det utmerket og i mørkere omgivelser funker det utrolig bra.

Canons "plasticfantastic" 50 f/1.8 er ett utmerket start/budsjettobjektiv som du får til under tusenlappen nytt. Jeg har den, men har nå "oppgradert" til Sigma 30mm f/1.4 (pris litt over 3500). Fikk testet den i barnedåp nå i helgen, og ble svært positivt overrasket ved bruk i kirken uten blitz.

Lenke til kommentar

Hvis Canon EF 50 blir for stor; hva med Canon EF 35 f/2 til ca. kr 2200 ?

Personlig, så syntes jeg at 35mm-en var akkurat litt for trang inne. 28mm er bedre, slikt sett. Men f/2 er klart å foretrekke fremfor f/2.8. Og 35mm f/2 gir mye for pengene.

Ikke lett dette.

Lenke til kommentar

Hvis Canon EF 50 blir for stor; hva med Canon EF 35 f/2 til ca. kr 2200 ?

Personlig, så syntes jeg at 35mm-en var akkurat litt for trang inne. 28mm er bedre, slikt sett. Men f/2 er klart å foretrekke fremfor f/2.8. Og 35mm f/2 gir mye for pengene.

Ikke lett dette.

Takk for mange bra tips.

Jeg hadde håpet å få til svar at Sigma 17-50mm f 2.8 holdt til alle formål, men svaret var ikke uventet :)

Vurderer å kun gå for Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM i første omgang, det passer vel fint til både innebilder og helportrett.

Lest ende tester av objektivet, og ser mange sier det er soft i kantene på 1.4 - 2, men i forhold til mitt kitobjektiv er det vel uansett skarpere ?

Lenke til kommentar

Heisann.

Jeg skal snart i et par bryllup og vil benytte anledingen til å oppgradere et objektiv eller to.

Har et Canon Digital rebel XTi/EOS 400D med Canon 18-55mm 3.5-5.6 IS kitobjektiv.

Bruksområdet vil være helportrett og div innebilder.

Vurderer :

Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS + Canon EF 35mm f/2

eller

Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM

Er sigma sitt 17-50mm 2.8 objektiv så skarpt og bra lysstyrke at jeg ikke trenger et fast, lyssterkt objektiv, f.eks Canon EF 35mm f/2 ?

Tips tas imot med takk!

Dersom budsjettet ditt er trangt:

-430EX I/II brukt til ca 1500,-

-50mm f/1.8 II til ca 800,-

-ett eller annet stativ til noen hundre kroner

Kit-objektivet ditt går for å være relativt skarpt og har IS. Hvis du vil ha noe som "gjør det samme bare betydelig bedre" så koster det endel penger. 50mm gir deg betydelig mer lysstyrke, mulighet til å leke med DOF og egner seg godt til portrett. Ekstern blitz er (når man bruker det rett og situasjonen egner seg) bokstavelig talt som natt og dag. Rett den mot et hvitt/lyst tak/vegg, og lek med forskjellig innfallsvinkel og mix mellom naturlig lys og kunstig lys.

Jeg ville ha tatt mange bilder. For oss som ikke er proff og som ikke nødvendigvis "ser" ting, og når man tar bilde av to personer eller mer som blunker og skjærer grimaser i tide og utide så er det veldig bra med mange bilder å velge imellom.

Flere objektiver kan være aktuelle dersom du har større budsjett:

-Sigma 10-20mm vidvinkel (evt 8-16mm)

-Canon 17-55mm f/2.8 IS evt Tamron 17-50mm f/2.8

-Canon 70-200mm f/4.0L evt med IS

-Sigma 30mm f/1.4 evt Canon 35mm f/1.4L

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Dersom budsjettet ditt er trangt:

-430EX I/II brukt til ca 1500,-

-50mm f/1.8 II til ca 800,-

-ett eller annet stativ til noen hundre kroner

Kit-objektivet ditt går for å være relativt skarpt og har IS. Hvis du vil ha noe som "gjør det samme bare betydelig bedre" så koster det endel penger. 50mm gir deg betydelig mer lysstyrke, mulighet til å leke med DOF og egner seg godt til portrett. Ekstern blitz er (når man bruker det rett og situasjonen egner seg) bokstavelig talt som natt og dag. Rett den mot et hvitt/lyst tak/vegg, og lek med forskjellig innfallsvinkel og mix mellom naturlig lys og kunstig lys.

Jeg ville ha tatt mange bilder. For oss som ikke er proff og som ikke nødvendigvis "ser" ting, og når man tar bilde av to personer eller mer som blunker og skjærer grimaser i tide og utide så er det veldig bra med mange bilder å velge imellom.

Flere objektiver kan være aktuelle dersom du har større budsjett:

-Sigma 10-20mm vidvinkel (evt 8-16mm)

-Canon 17-55mm f/2.8 IS evt Tamron 17-50mm f/2.8

-Canon 70-200mm f/4.0L evt med IS

-Sigma 30mm f/1.4 evt Canon 35mm f/1.4L

-k

Hei og takk for svar.

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for Sigma 30mm f/1.4. Tror det er vidt og lyst nok til innebildene, og fint til helportrett.

Vurderer å kjøpe enten blits/stativ/50mm f/1.8 i tillegg.

Normalzoom får jeg ta i neste runde, Canon 17-55mm f/2.8 står høyt på listen!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Heisann.

Jeg endte til slutt opp med Sigma 30mm f/1.4 + Canon 50mm F/1.8.

Canon objektivet er knallskarpt og har blitt brukt mye siden jeg kjøpte det.

Dessverre gikk det ikke like bra med Sigma objektivet.

På det første objektivet jeg fikk var det umulig å treffe fokus, uansett blender.

Jeg hadde lest om andre som hadde problemet og at det var mulig å kalibrere kamera/objektiv.

Dro tilbake til butikken hvor jeg hadde handlet for å høre hva de kunne gjøre.

Der fikk jeg beskjed om at på mitt kamerahus(EOS 400D)var det ikke mulig å justere noe, så de bestilte nytt objektiv.

Uken etter fikk jeg det nye, men heller ikke dette er godt nok. Bildene blir aldri 100% skarpe og selv kitobjektivet er mye skarpere på 30mm og samme instillinger.

Er det bare å dra tilbake og be om å få bytte igjen, eller er det noe annet som kan gjøres?

Lenke til kommentar

Uken etter fikk jeg det nye, men heller ikke dette er godt nok. Bildene blir aldri 100% skarpe og selv kitobjektivet er mye skarpere på 30mm og samme instillinger.

Jeg har ingen erfaring med Sigma, hverken gode eller dårlige. Ser imidlertid at det relativt ofte dukker opp klager på fokusproblemer med div Sigmaoptikk på Canon hus.

Hva du skal gjøre avhenger av din tålmodighet, ingen tvil om at Sigamen er bra hvis du finner en som passer til ditt kamerahus, men personlig hadde jeg nok prøvd å få pengene igjen og/eller finne noe annet etter to mislykkede forsøk selv om det ikke er så lett å finne noen gode alternativ.

Jeg er ikke så veldig glad i blits, men for innebilder hvor du kan kjøre en kraftig blits indirekte eller bruke en reflektor er det kanskje en bedre løsning enn å lete etter et objektiv som ikke finnes. Canon har jo en 24mm F1.4 som sikkert ville være et OK allround inneobjektiv på en 400D, men for den prisen (13K) kan du jo kjøpe mye blits og kanskje bytte kamera også.

28mm F1.8 som Nautica nevner er kanskje det mest realistiske alternativet. 35mm blir trangt inne.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Var nylig fotograf i et bryllup for første gang, og hadde med en sprekkeferdig kamerabag (5D mk2 + 50D, 35L, 85L, 17-35mm f2.8 L og 70-200mm f2.8 IS L + blitser). Fint utstyr som tåler dårlig lys relativt greit, men likevel var det aldri nok. Tidlig på dagen gikk det veldig greit, lyst og lett overskyet. 85mm f1.2 var en drøm å bruke til brudebildene. Men, det gikk ikke fullt så bra når vi kom inn og det ble litt mørkere. For å få ok lukkertider med zoom-objektivene måtte ISO opp til 2000-3200, noe som er greit på 5D-en, men som 50D-en slet mer med. Har bare hatt 300D og 500D, men 3200 ISO på 400D ser jeg for meg blir ganske rompe.

Fastoptikk er fantastisk, men bryllup handler mye om å fange øyeblikkene. Står du i nærheten av brudeparet og de forteller noe som får hele salen til å bryte ut i latter eller får barske forlovere til å tørke bort "rusk i øyekroken", så sliter du litt om du står fastlåst på ~50 eller ~80mm.

For min del, om det blir en neste gang, så kjøper jeg 24-70mm til 5D-en, bruker 70-200mm på crop og bruker blits med en 80/20-diffuser. Om jeg var deg (trådstarter), ville jeg tatt en titt på 17-55mm f2.8 IS og en 430ex II.

Lenke til kommentar

Heisann.

Jeg endte til slutt opp med Sigma 30mm f/1.4 + Canon 50mm F/1.8.

Canon objektivet er knallskarpt og har blitt brukt mye siden jeg kjøpte det.

Dessverre gikk det ikke like bra med Sigma objektivet.

På det første objektivet jeg fikk var det umulig å treffe fokus, uansett blender.

Jeg hadde lest om andre som hadde problemet og at det var mulig å kalibrere kamera/objektiv.

Dro tilbake til butikken hvor jeg hadde handlet for å høre hva de kunne gjøre.

Der fikk jeg beskjed om at på mitt kamerahus(EOS 400D)var det ikke mulig å justere noe, så de bestilte nytt objektiv.

Er det bare å dra tilbake og be om å få bytte igjen, eller er det noe annet som kan gjøres?

Gratulerer med to veldig gode objektiver. Ad Sigma - så sliter de med kvalitetskontrollen sin, og slipper derfor for mange objektiver på markedet med feilfokus - 30mm F/1.4 er ett av dem... MEN - før du leverer det tilbake har jeg et lite tips: Dette objektivet har pga. stor blender veldig kort fokusplan - noe som gjør at kameraet ditt sliter med å få skarpe bilder om du benytter alle fokuspunktene! Derfor (om du ikke alt har forsøkt) bør du teste ut om du får skarpe bilder med å endre innstillingene i kameraet til kun å benytte senterfokus! Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...