Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

angst og redsel -> flukt!

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hallo folk

Egentlig føler jeg meg som en grinete liten unge som bare er lei seg osv og jeg tror ikke dere skjønner hvor alvorlig det er men jeg er har blitt skikkelig redd og bekymra samtidig som jeg har angst.

Jeg har i mange år vært redd for hvordan klimaet kan utvikle seg og i sommer så har jeg opplevd ekstremt regn. ja, voldsomme regnskyll og jeg tviler på at veldig mange har opplevd så kraftig regn noen gang. Ikke bare det men det har vært 2-3 dager med sol og opphold i sommer ellers har det bare regnet og vært overskya og jeg blir veldig deprimert. Sommeren er den tiden som jeg kommer lettest i gjennom men på høsten og vinteren så har jeg problemer med deprisjoner som blir sterkere for hvert år og jeg har hatt det siden jeg var 16-17 og er i dag 29 år og i sommer så har det vært svært tungt med deprisjoner på grunn av unormalt mye dårlig vær så jeg vet ikke hvordan jeg kommer igjennom høsten og vinteren i år.

Jeg er også redd for lyn og torden og hver gang det har vært det så har jeg reist langt unna og vært på gata for å slippe den frykten. I det siste har jeg blitt redd for at det regner på grunn av de ekstreme regnbygene som har vært. Jeg er redd for at det skal regne ekstremt, at det skal bli flom og ras. Det er ikke mange folk i området jeg bor i og jeg mener at stedet jeg bor på er ekstra utsatt for både regn og at det skal begynne å rase etterhvert.

Jeg reiser unna så ofte jeg kan og for meg så er det bare et spørsmål om penger og ikke tid for det har jeg nok av men lite penger.

Jeg sitter hjemme akkurat nå og i mårra så får jeg litt penger. Jeg er nå konstant redd så lenge det regner og jeg er ekstra redd når jeg er hjemme og at det skjer noe her så det skal bli godt å komme seg vekk og jeg skal være borte så lenge som mulig eller helt til været har normalisert seg igjen. Jeg føler meg skikkelig utrygg og alt er ubehagelig. Begynner det å regne mye så blir jeg så redd at hjertet mitt banker hardt og jeg får faktisk tårer i øynene og det er så vidt jeg klarer å holde gråten tilbake og torden er noe jeg alltid har vært redd for men har vært heldig og kommet meg unna og vært der det ikke har vært torden.

Jeg sitter ikke på ræva å bare venter på at det skal skje noe dritt som alle andre gjør.

Ikke kom å fortell meg at jeg skal ta meg i sammen eller ikke gjøre ditt og datt eller noe for hvis jeg ikke kan flykte så vil jeg heller dø og bli ferdig med denne skremmende verdenen.

Trur nok innlegget mitt ble rotete men hvis det er noen som føler det samme eller har noe å si så vær så snill å snakk med meg.

Jeg har også slutta å lese om klima både i bøker og aviser for jeg orker ikke å lese noe mer. Jeg har fått nok. Har vært interesert i klima siden jeg var liten og fulgt mye med men nå er jeg redd for å lese også så vær så snill å ikke kom med noen statistikker eller noe som har med klima å gjøre men kom gjerne med historier som helst er eldre enn 10 år.

Postet av anonym: 7d32fbf3ab6f3dd64a729ed09a5729fa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil også gjerne tilføye at jeg føler meg som en dårlig venn og en stor sviker men folk tar meg ikke på alvor og hvis jeg kunne så hadde jeg prata med alle vennene mine og alle jeg er glad og ikke bare stukket av.

Så for jeg er ferdig med å skrive dette så skal jeg pakke sekken så jeg kan forsvinne med en gang hvis det begynner å regne mer enn det gjør nå. Bare jeg hører lyden av regn så blir jeg redd og bare jeg ser mørke skyer så blir jeg redd og det er forbanna vondt. Det er bedre å være på gata og enn å sitte her alene og være redd hver dag.

Postet av anonym: 387ca0d1b41575ca17ddac371f68fbf3

Lenke til kommentar

er det i så fall noooen som vet hvor jeg kan oppsøke hjelp da? helst øyeblikkelig hjelp for jeg er skikkelig redd og jeg får ikke sove når det regner lenger og jeg får ikke konsentrert meg til å gjøre noe annet enn å håpe på at det slutter å regne snart eller at jeg får tiden til å gå fort til jeg kommer meg langt vekk i fra det helvete jeg opplever.

Jeg går forresten ut døra snart og da må jeg gå 14 kilometer så jeg står ved banken til den åpner så jeg reiser langt vekk. helvete faen

faen... glemte å poste som anonym men det her er en av de siste av mine aktiviteter på nettet likevel så samma faen

Endret av trespiser
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg går ut fra at du ikke troller.

Ut fra det du skriver i denne tråden og i den andre du har startet, så ser det ut som om du er i ferd med å få et psykisk sammenbrudd, og at du har vansker med å skille godt nok mellom fantasi og virkelighet. Det opplevess alltid som ytterst vanskelig og vekker sterk angst.

Det er viktig å søke hjelp slik at dette ikke får utvikle seg videre. Jo lenger du venter, jo sykere vil du bli. Og jo vanskeligere vil det være for deg å bli bra igjen.

Du må oppsøke legen din uten å vente særlig lengre, eventuelt dra på legevakten.

Lykke til.

Vennlig hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Har du noen gang vurdert å stå opp mot frykten din? Stelle deg rakrygget og ta et oppgjør med din redsel? Gå ut i skogen og rop. Slipp ut følelsene dine der til du føler du har tømt deg? Evt. ha en ærlig monolog med deg selv, spørre deg selv hvorfor du er redd, hva som skal til for å få deg til å føle deg bedre, hva som er roten av problemet ditt? Fortell deg selv at det kommer til å gå bra. Det må du ha tro på.

Endret av MækkTævvish
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hallo : )

Vil gjerne få skrive noen ord her nå som jeg er tilbake igjen. Altså jeg var skikkelig redd og hadde angst og er fortsatt svært bekymret og redd for den globale klima utviklingen. For å slippe unda de bitende angst og redsel følelsene så flyktet jeg da jeg visste at jeg kom til å føle meg mer trygg på et annet sted. Det er nå 2 dager siden jeg kom tilbake til Norge igjen etter å ha vært borte siden siste post i denne tråden. Jeg har vært helt utenfor og vet ikke mye om hva som har skjedd i Norge men jeg tror det er svært ille og jeg vil jo også få best mulig oversikt over hva som har skjedd og hva som skjer. Men jeg er fortsatt utrolig sliten.. så sliten at jeg syns det er slitsomt å skrive og sitte foran datan så jeg må slappe av noen dager nå for den tiden jeg var borte fra "virkeligheten" har gitt meg utrolig mye og jeg håper dere forstår meg og hvor alvorlig dette er for meg da jeg flykter og er borte i 2 mnd.

Lenke til kommentar

Har du noen gang vurdert å stå opp mot frykten din? Stelle deg rakrygget og ta et oppgjør med din redsel? Gå ut i skogen og rop. Slipp ut følelsene dine der til du føler du har tømt deg? Evt. ha en ærlig monolog med deg selv, spørre deg selv hvorfor du er redd, hva som skal til for å få deg til å føle deg bedre, hva som er roten av problemet ditt? Fortell deg selv at det kommer til å gå bra. Det må du ha tro på.

Hei, skulle virkelig ønske det var noe man kunne gjøre ved problemet men det er ikke bare mitt problem, det er et problem for alle dyr og mennesker. Jeg ser det bare så utrolig klart for meg over hva som kommer til å skje og det ser ikke bra ut fremover. Jeg har ikke makt til å gjøre noe med selve problemet og det er heller ingen / svært få folk som ser alvoret i det og det er OGSÅ noe som skremmer meg veldig.

Nå har det gått 2 mnd og kanskje folk har begynt å våkne litt og begynt å bli mer bevisste? For jeg er ikke helt fjern fra virkeligheten selv om det kanskje kan virke sånn.

Lenke til kommentar

For meg virker det som om det du kaller angst er på grensa til å være paranoid. dette sier jeg ikke for å være slem, men kanskje det er noe å tenke over, å få hjelp til å takle.

du virker som du av og til mister grepet på virkeligheten, selv om du kanskje ikke mener dette selv. dette sier jeg pågrunn av at du mener at det du ser som problem, er eller burde være problem for alle andre, samtidig som du påstår de som ikke er enig bare ikke forstår alvoret.

har en veldig god venn som er veldig paranoid til tider, disse gangene ender det alltid med en knekk tilslutt, som igjen fører til innleggelser for å få hjelp til å bli stablet på beina igjen. hvis bekymringene dine, eller høy tankeaktivitet går dramatisk ut over f.eks søvn eller kontakt med omverdenen, er dette noe som burde ringe noen bjeller

håper uansett det skal gå bedre med deg, og igjen, jeg prøver ikke være slem. men råder deg til, om du ikke allerede har profesjonell hjelp, til å oppsøke det, og ikke avskrive hjelp fordi om du kanskje ikke føler at de nødvendigvis er enig i alt du sier

Lenke til kommentar

For meg virker det som om det du kaller angst er på grensa til å være paranoid. dette sier jeg ikke for å være slem, men kanskje det er noe å tenke over, å få hjelp til å takle.

du virker som du av og til mister grepet på virkeligheten, selv om du kanskje ikke mener dette selv. dette sier jeg pågrunn av at du mener at det du ser som problem, er eller burde være problem for alle andre, samtidig som du påstår de som ikke er enig bare ikke forstår alvoret.

har en veldig god venn som er veldig paranoid til tider, disse gangene ender det alltid med en knekk tilslutt, som igjen fører til innleggelser for å få hjelp til å bli stablet på beina igjen. hvis bekymringene dine, eller høy tankeaktivitet går dramatisk ut over f.eks søvn eller kontakt med omverdenen, er dette noe som burde ringe noen bjeller

håper uansett det skal gå bedre med deg, og igjen, jeg prøver ikke være slem. men råder deg til, om du ikke allerede har profesjonell hjelp, til å oppsøke det, og ikke avskrive hjelp fordi om du kanskje ikke føler at de nødvendigvis er enig i alt du sier

Det kan være mulig det men det er en veldig skjult virkelighet det er snakk om. Det er jo ingen som kan se hvor mye det begynner å regne.

Det er utrolig fint at du sier i fra. Er lei av folk som ikke sier det de mener så jeg får feil innspill, bilder og utrykk og trur på det til den kalde sannheten kommer fram. Folk som ikke gjør det er faktisk folk som får verden til å utvikle seg sagtere.

Men uansett.. Det er ikke bare jeg som er "gal" det er noe galt med klimaet også og det viser seg mer og mer tydelig selv om det kan være vanskelig å se problemet slik at det blir lett å tro på det som en fantasi.

Jeg er svært bekymret for at det er noe feil med ozonlaget da jeg kan lett se at lyset / strålingen fra solen har blitt mye sterkere. Om vinteren så brytes ozonlaget mye fortere ned og etter en større svekkelse i ozonlaget så mener jeg det at strålingen fra solen blir sterkere slik at snøen smelter mye fortere der det er direkte sol-lys. Vi må ikke glemme at våren kom ca 3-4 uker for tidlig i år og det startet med fint sommervær og klimasyklusen ble forskjøvet slik at i juni og juli ble det "høst" i stedet for sommer og da kan man jo tenke seg til at vi kommer til å få en skikkelig kald og jævlig vinter. Sommeren 2009 var på samme måte men det var mye mindre ekstremt og den ble etterfulgt av en av de kaldeste vintrene folk har opplevd. JA, det blir en KALD vinter og det har jeg sagt i 5 mnd men ingen som gidder å høre på en paranoid psykopat som meg som prøver å endre litt på folk.

Lenke til kommentar

Hva er du redd for? At mennesker ødelegger klimaet? Naturen tilpasser seg alt. Mennesker kan ikke ødelegge naturen. Naturen gir da faen i global oppvarming, og hull i ozonlaget. Naturlovene vil alltid gjelde. Vi kan utrydde tusenvis av arter, og forsøple hele jorda, og likevel ikke skade moder natur. Naturen er 100% upartisk.

Mennesker vil kun ødelegge for seg selv og andre dyr, men fysikkens og naturens lover vil ALLTID gjelde. Det kan aldri ødelegges.

Naturen har vært i full sving i milliarder av år før menneskets tid, og sånn vil det fortsette milliarder av år etter menneskets tid. Naturen har vært gjennom helt ekstreme hendelser, menneskeheten er små lus i sammenligning.

Klimaet er ikke noe å være redd for.

Naturen gir faen i alt og alle, den kjører sitt eget løp. Regn, flom og kalde vintrer er bare naturlige hendelser, som alt annet.

Endret av ikkespisgress
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm. Står huset ditt på leirgrunn eller noe?

får da for guds skyld ikke håpe det men det står i en skråning. Man vet jo som regel ikke hvor det går ras selv om det er noen varsler og tegn før det går og det er visst svært vanskelig å si hvor mye nedbør som kommer.

Da jeg reiste vekk så regnet det så mye at det rant vann der det ikke renner vann til vanlig og jordene var under vann for tredje gang i sommer og det har jeg aldri sett før og de "gamle" har opplevd det EN gang i livet. Dagen etter jeg reiste hadde det gått flere ras i bygda og ikke faen om jeg kan sitte rolig å slappe av og sove godt osv. jeg blir rett og slett deprimert bare av å tenke på hvor tragisk sommeren har vært og så lite sol og det kjenner jeg på godt på kroppen enda.

Lenke til kommentar

Hva er du redd for? At mennesker ødelegger klimaet? Naturen tilpasser seg alt. Mennesker kan ikke ødelegge naturen. Naturen gir da faen i global oppvarming, og hull i ozonlaget. Naturlovene vil alltid gjelde. Vi kan utrydde tusenvis av arter, og forsøple hele jorda, og likevel ikke skade moder natur. Naturen er 100% upartisk.

Mennesker vil kun ødelegge for seg selv og andre dyr, men fysikkens og naturens lover vil ALLTID gjelde. Det kan aldri ødelegges.

Naturen har vært i full sving i milliarder av år før menneskets tid, og sånn vil det fortsette milliarder av år etter menneskets tid. Naturen har vært gjennom helt ekstreme hendelser, menneskeheten er små lus i sammenligning.

Klimaet er ikke noe å være redd for.

Naturen gir faen i alt og alle, den kjører sitt eget løp. Regn, flom og kalde vintrer er bare naturlige hendelser, som alt annet.

Det visste jeg og det sier seg selv.

Selvfølgelig er flom, regn, og kalde vintere naturlig men det er til en viss grad etter den visse graden så kan man si at det er unaturlig selv om det kommer fra naturen. Og hvis det hadde vært naturlige endringer så hadde det vært mer gradvis. Vi ville ikke ha lagt merke til det hvis det var naturlige endringer som ikke påvirkes av annet.

Selve mennesket kan ikke ødelegge naturen eller planeten men det er våre mennesklige aktiviteter som er ødeleggende.

Vi tilfører jo millioner av tonn med partikler opp i ozonlaget hvert år og ikke kom til meg å si at det ikke gjør noen ting og at det ikke påvirker noe.

naturen gir faen i alt og alle? naturen har en balansert syklus og hvis en syklus blir forstyrret av et element så vil det påvirke hele syklusen og ødelegge det hele.

Naturen skal bruke lang tid på å endre seg.

Du kan jo tenke deg selv at vi har fått en drivhuseffekt som fører til global oppvarming som gir mer varme på jorden. mer varme fører til mer fordampning fra havet og mer smelting av isen på Grønland og Antarktis. Atmosfæren blir også varmere og jo varmere jo mer vann kan den holde på som igjen fører til mer uvær og regn.

Er det ikke akkurat det vi har sett i år? Er det ikke skremmende å vite at det ekstreme regnværet i år kan bli dobbelt så ille til neste år? eller i hvertfall om 2 år i 2013 for det har vært annenhver sommer.

Vi som overlever kommer til å sitte igjen med bare stein og fjell og oppleve syndefloden. syndefloden kom ikke for 2000 år siden. Den er i ferd med å komme nå.

Men uansett.. jeg gleder meg til det er flere som våkner for det må da være flere enn meg som er gale?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...