AnonymDiskusjon Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Først vil jeg fortelle kort om meg selv. Jeg er en ung gutt i begynnelsen av tyveårene, som skal begynne å studere for første gang. Leilighet er i orden, og jeg skal bo sammen med en god venn. Problemet mitt, eller det jeg er engstelig for, er at jeg ikke skal bli godt likt av de andre studentene. Jeg kan til tider være svært egoistisk, og kun tenke på meg selv. Samtidig være frekk mot andre, spesielt hvis jeg har drukket. Da kan jeg si akkurat hva jeg føler for, og med et tydelig kroppsspråk vise min avsky. Dagen etter er jeg ofte veldig lei meg, og irritert over hvordan jeg kan oppføre meg så dumt. "Vær deg selv", sier andre. "Ok", sier jeg, og gjengjelder et smil fra ei jente med å la blikket gli videre uten noe tegn til å møte hennes oppmerksomhet. Hvorfor er jeg sånn? De gangene jeg faktisk har oppført meg eksemplarisk, f.eks. mot venner av familien, så føler jeg meg mye bedre etterpå. Men så fort jeg har drukket litt for mye, så kommer min dårlige side frem. Andre eksempler kan være kommentering av hvordan andre ser ut klesmessig, og utseendemessig til venner, med påfølgende latter etterpå. Jeg trenger ikke å være beruset når dette skjer, men alkoholen har en negativ effekt på meg. Jeg ser overhodet ikke ut som en "bad boy" (og jeg vil heller ikke kalle meg en), og min oppførsel overrasker utvilsomt mange. Derfor trenger jeg deres hjelp til å komme i gang med å forbedre meg: - Øvelser - Egne erfaringer - Tankemønster - ++ Jeg vil bli en person som "alle" liker, og som de kan stole på. Jeg vet det ikke er gjort over natten, men jeg skal klare det! Postet av anonym: 5fa19b717a8e423724cb1d1edf4aaae8 Postet av anonym: 5fa19b717a8e423724cb1d1edf4aaae8 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Slutt å drikke. Du sier jo flere ganger at det er problemet Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 Jeg skriver også at jeg ikke trenger å være beruset, men at det har en dårlig innvirkning på meg. Dette har skjedd flere ganger når jeg er helt edru. Postet av anonym: 5fa19b717a8e423724cb1d1edf4aaae8 Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) Ha i bakhodet at du skal tenke før du snakker. Vurder kommentarer med omhu, slik at du ikke braser ut med noe som du ikke oppfatter at kan virke sårende for andre. Aktivt prøve å tenke deg om, selv når du inntar alkohol. Endret 14. august 2011 av MækkTævvish 1 Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Noe av det første som slår meg etter å ha lest førsteposten er "hvorfor?". Hvorfor er du egoistisk? Hvorfor er du frekk mot andre? Og hva er den bakenforliggende motivasjonen til å være egoistisk og frekk? Finn svaret på det, så er du langt på vei 1 Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) For det første, ikke bekymre deg over hvordan du er i fylla ved mindre du virkelig har gjort noe gale. Tenk deg, hvor mye husker du av andre sin oppførsel sist fest? Tror du de tenker mye på din oppførsel? Dessuten er det normalt å føle seg litt dum dagen derpå på grunn av at alkoholen prøver å kompansere for det manglede "filteret" man har på fylla. Dessuten vet de at du har drukket og alle gjør dumme ting på fylla i blandt. Bare vær deg selv og slapp av, men for å unngå å skille deg helt negativt ut er det noen ting du kan tenke på: - Ikke klag, uansett. Folk liker ikke negative mennesker. Prøv å være så positiv som mulig og prøv å hold tankene om det dårlige været eller den vonde skoen for deg selv. Og heller kom med positive kommentarer om været når det er skyfri himmel. - Ikke kritiser ved mindre det er virkelig nødvendig. - Ikke snakk for mye om deg selv. Det er lett å snakke for mye om seg selv og hva som skjer i ditt liv. Prøv å finne en balansegang hvor alle får ha ordet like mye, dessuten hvis du lar dem slippe til mer vil de like ditt samvær bedre. - Ikke snakk om ting som ikke interesserer andre. Det er lett å bable løs i vildens sky av sin interesse for musikk eller fotball, men hvis du vet at den andre personen ikke kan fordra f.eks. fotball er det lurt å velge et annet samtaleemne. Spørr om interessene til den andre personen og se om du finner et felles samtaleemne. - Vær bevisst på hvordan du oppfører deg, tenk før du snakker. Ha de fire punktene over i hodet hele tiden i sosiale sammenhenger. Til slutt vil det gå automatisk når du har vendt deg til de nye vanene. Lykke til Snakker av egne erfaringer. Jeg hadde temmelig lite sosiale antenner før jeg gikk i meg selv. Endret 14. august 2011 av Big Boi 2 Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Postet av anonym: 5fa19b717a8e423724cb1d1edf4aaae8 jeg kjenner meg veldig igjenn i hva du sier. Jeg trodde læreren og foreldrene mine når de sa "vær deg selv" XD worst move ever! Det som er viktig er som tidligere nevnt å tenke før man snakker, lytte til samtaler uten å bryte inn i dem. Når det kommer til problemer med å snakke med eller tilnærme seg jenter er dette en spesielt vanskelig ting, for jenter avskyr 2 ting og det er usikkerhet og falsk selvsikkerhet. Det er viktig at man går frem med et klart hode når man skal kommunisere med jenter, så alkohol og jente er ikke smart! (jo mindre alkohol man har i livet jo bedre, ikke vær avholds men drikk for smaken og kosens skyld, har du en annen grunn så bestiller du eplemost i glass heller på byen). Det er mange grunner til å rakke ned på andre men det er 2 hovedgrupper 1 rakke ned fordi man vet man er så sinnsykt overlegen (bøller, og sosser gjør dette), 2 man har dårlig selvbilde og rakker ned på andre for å løfte opp seg selv i eget og andres øyner. Det er viktig å fortelle ens venner at man har dette problemet, og at man ikke mener det. Jeg personlig er veldig ironisk og sarkastisk og etter jeg begynnte å advare folk gikk det mye bedre å kommunisere med andre . Men beste måten å forandre en oppførsel er å a jernkontroll på seg selv, er man en "mean drunk", så ikke drikk eller drikk mindre. kontroller det du sier, jeg er på vei inn i politikken og derfor er jeg blitt veldig bevisst på å ikke spy ut de første jeg tenker, men heller overveie det i et halvt sekund og så si noe passende og reflektert. At du innser at du ikke har en perfekt personlighet er et steg i rigtig rettning. jeg foreslår at du tar en uke om gangen, sett opp 5 ting du ikke vil gjøre og så ser du om du klarer 1 uke 2 uker 3 uker osv med å ikke gjør det, gi deg selv straff eller belønning alt etter som, og jeg garanterer deg at du vil se forskjell, ellers er det et veldig stort problem har kommunen din, eller universitetet/høyskolen et psykriatrisk behandlingstilbud (høres dramatisk ut men er ikke det), en terapeut som har peiling på kognetiv terapi er veldig godt rustet til å hjelpe deg utvikle deg til et mer hyggelig menneske. (kan være jeg skrev litt rotete og off-topic, er litt veldig trøt -frank 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Tusen takk dere! Mange gode tips. Var sammen med ei venninne i går, og hadde spesielt "tenk før jeg snakker" i bakhodet. Postet av anonym: 5fa19b717a8e423724cb1d1edf4aaae8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå