Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett rett fra veggen - router eller aksesspunkt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp flyttet inn i studentleilighet, og får med det gratis internett rett fra veggen (gjennom skolen). Har bare en vanlig nettverkskabel mellom PC og vegg. Vi er to som bor i leiligheten og ønsker å ha trådløs tilkobling. Hva trenger jeg for å få koblingen trådløs? Router eller aksesspunkt? Trenger jeg en switch? Litt lite bevandret om akkurat dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En switch kan vel ikke brukes for kople to maskiner opp mot internett?

Det kommer helt ann på om du har mer enn èn IP tilgjengelig fra veggen eller ikke.

Med andre ord så må det være en ruter som deler ut IPadresser et eller annet sted - men det er det sansynligvis allerede et sted lengre utover i nettverket. Hvis ikke så må man i så fall ha en switch.

Det enkleste er vel kanskje bare å spørre nettverksadmin. Det er mulig å teste seg frem til dette også vel og merke.

-Stigma

Lenke til kommentar
Holder med en switch.

Mange studentboliger tillater ikke bruk av AP. Les evt. den avatlen du har mht til nettverket.

Kan umulig stemme. Nå ble jeg virkelig nysgjerrig på hvem som eventuelt ikke tillater dette. -og hva i allverden som er logikken bak det.

Og jeg synes ikke det er et bra råd og tipse om en switch, det er langt fra vanlig at de deler ut flere ip adresser som vil gjøre en switch ubrukelig.

Man bør vel vite om det kreves autentisering for å koble til også. Enkelte routere kan autentisere mot slike nett og videreformidle nett til resten. Har skolen et nettsted, så vil man sikkert finne opplysninger der... :-)

Dette er gjelder når man skal akssessere tjenester fra åpne steder eller "utenfra" nettverket til skolen. Studentboliger er knyttet opp mot en spesifikk port som er knyttet opp til en huskontrakt (eier). Da er en autentisering totalt overflødig, og det er slik uninett leverer.

Om dere ønsker et kablet nettverk=> skaff en router

Dessutene så er en trådløs router = et aksesspunkt og router.

Skaff deg en trådløs router, da har du både muligheten til å bruke kabel og koble deg til trådløst. ferdig med det :)

Endret av tiddylicious
Lenke til kommentar

Jepp, få et såkalt Multimodem, det inneholder både ruter og aksesspunkt for wi-fi. Alle som selger slikt har det også.

Da kan du koble til X antall PC'r med kabel og/eller trådløst. Jeg har PC og Xbox360 kablet på mitt, og Wii/DS på wi-fi.

Ikke noe dill dall med oppsett, bare plugge rett inn, eller taste inn trådløspassordet på de andre PC'ene så er de online bestandig.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jepp, få et såkalt Multimodem, det inneholder både ruter og aksesspunkt for wi-fi. Alle som selger slikt har det også.

Da kan du koble til X antall PC'r med kabel og/eller trådløst. Jeg har PC og Xbox360 kablet på mitt, og Wii/DS på wi-fi.

Ikke noe dill dall med oppsett, bare plugge rett inn, eller taste inn trådløspassordet på de andre PC'ene så er de online bestandig.

Forsiktig med begrepene nå, et modem omformer digitale signaler til en frekvens så det kan sendes over telefonnettet / fjernsynsnettet, noe som ikke vil fungere denne situasjonen :)

Endret av tiddylicious
Lenke til kommentar

Forsiktig med begrepene nå, et modem omformer digitale signaler til en frekvens så det kan sendes over telefonnettet / fjernsynsnettet, noe som ikke vil fungere denne situasjonen :)

Vet, men Telenor kaller de faktisk for "multimodem". Har både kabla og trådløs tilgangspunkter + intern ruter.

Lenke til kommentar

...Telenor kaller de faktisk for "multimodem". Har både kabla og trådløs tilgangspunkter + intern ruter.

Hvis Telenor har orden i begrepene sine, så inneholder disse enhetene i tillegg til de funksjonene du nevner også ett ADSL/VDSL-modem (noe som er naturlig, i og med at det stort sett er den teknologien Telenor benytter seg av), og WAN-porten på disse kan dermed ikke brukes sammen med et vanlig nettverksuttak.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+61342

Hei, har noe av det samme "problemet".

- Har internett fra veggen men vil gjerne ha trådløst mtp. ps3.

- Har èn utgang og en kabel som jeg bruker på pc'en nå men vil helst bruke kabel på p23'en.

- Fått tildelt en IP-adresse til hybelen min som jeg skal bruke, er det mye stress mtp

oppsett av en ruter da? vil det funke med et såkalt "multimodem" som nevnt ovenfor? takker for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...