bapeape Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Leser fysikk som privatist og er egentlig i startfasen. Trenger hjelp til og lære og snu utrykk/formler: feks denn: S = (v0+v)/2*t står i boken at den blir t = 2*s/(v0+v). husker fra vidregående hvordan jeg snur enklere formler som: u=r*i hvor man enkelt kunne dele u med u og flytte den over, og samme med i med i så man fikk i for seg selv. r=u/i i=u/r også skulle jeg gjerne hatt en definisjon på Ft = 9,81 m/s2 hva vil m/s2 si? hvorfor er ikke utrykket bare gitt m/s? Lenke til kommentar
DBM Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 M/s er meter per sekund, altså fart. M/s^2 er aksellerasjon. Når du skal snu på formelen så må du bare gjøre de grepene som må til for å få f.eks. t alene på den ene siden. Hvis du f.eks. har -5 på samme side som t, så må du legge til (+)5 på begge sider. Da fjerner du -5 fra siden til t, og samtidig får du +5 på den andre siden. Hadde det vært t/2 på den ene siden, så måtte du ha ganget begge sider med 2. Du må alltid huske på å gjøre det samme på begge sider. Lenke til kommentar
bapeape Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 Det er slik jeg lærte det på skolen, men ser ikke logikken i utrykket jeg skrev over, må bare forstå det men takk for svar Lenke til kommentar
DBM Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Se her da. Først ganget jeg med 2 for å få bort nevneren, deretter delte jeg på (v0+v) for å få t helt alene. Lenke til kommentar
bapeape Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Hjertelig, ble litt klarere nå skal trene på og snu formler, bra at fysikk er interessant Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå