Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med oppstart, kanskje Bios

Anbefalte innlegg

Kjøpte og installerte et nytt skjermkort tidligere denne uken, men når jeg slo på pc'en etter å ha byttet ut skjermkortet fikk jeg en melding hvor det stod "Reboot and select a proper boot device..."

Jeg åpnet Bios'en for å skjekke rekkefølgen på Boot-device, og der var C-D/DvD-rom først, og Harddisk etter. Jeg restartet igjen og fikk samme feilmelding. Så jeg trykket "F12" for å velge boot-device og fant noe som het "RAID". Jeg valgte den og pc'en slo seg på helt normalt. Jeg brukte pc'en uten problemer i vel en dag, men måtte trykke "F12" for å velge RAID hver gang jeg slo på pc'en. Men idag tidlig bestemte far seg for å fikse dette ved å fikse litt på rekkefølgen til Boot-device, og da fikk vi feilmelding om at "BOOTMGR IS MISSING". Så da gidde vi opp og bestemte oss for å formatere hele pc'en. Nå er den ferdig formatert, men vi må fortsatt Boote opp pc'en ved å trykke "F12" og deretter velge RAID. Noen anelse hvordan man skal få fikset dette slik at man kan starte opp pc'en normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte er det flere forskjellige menyer for bootrekkefølge. Hvis du har flere disker så må du velge hvilken av dem som skal være først.

F.eks har jeg en PC her med valgene "Boot Device Priority", "Hard Disk Drives", "Removable Drives", og "CDROM drives".

I "Boot Device Priority" har jeg

'1: Removable'

'2: CDROM'

'3:Hard Disk'.

Så velger jeg disk rekkefølgen under "Hard Disk Drives"

Lenke til kommentar

Dette har ingenting med bootrekkefølgen å gjøre. Då må "reparere oppstarten" din.

Her har du en howto

Ja, leste om det med repair fra disc. Problemet er at jeg ikke fikk med en sånn disc med pc'en, fikk win7 installert og fikk beskjed om å bare brenne ut den på 3 disker som vil sette den tilbake til fabrikk standard. Men visst dette er eneste måten må jeg nesten bare få lånt meg en slik disk av kanskje butikken jeg kjøpte den ifra!

Lenke til kommentar

Siden oppstarten fungerer når du velger rett enhet i BIOS så er det ikke logisk å reparere oppstart.

Er det riktig å anta at du har mer enn en harddisk i PC?

Ja, har to harddisker. Men den ene er bruker vi bare til lagring av filmer og slikt og har ingen software på den. Når vi formaterer pc'en blir ikke den harddisken formatert.

Lenke til kommentar

Siden oppstarten fungerer når du velger rett enhet i BIOS så er det ikke logisk å reparere oppstart.

Er det riktig å anta at du har mer enn en harddisk i PC?

Faktisk ikke. Hvis du f. eks noen gang har satt opp en dual boot med win+linux har du kanskje brukt en oppstartstjener som heter GRUB. Det denne gjør er det samme som windows sin bootmgr, altså å håndtere enhet og oppstartspartisjoner. Som nettopp er problemet i dette tilfellet, bare at det gjelder bootmgr og ikke GRUB.

Mao, bare kjør den repairen :)

Endret av tiddylicious
Lenke til kommentar

Ser poenget ditt. Tror nå rett og slett at noe har krøllet rundt RAID arrayet, tipper BIOS ikke får loadet dette riktig.

En enkel sjekk: hva skjer hvis du endrer på HDD instillingene i bios, f. eks hvis du setter de fra RAID -> IDE f. eks? endrer det feilmeldingen? -Evt vurder en reset av BIOS (obs: gjøres på eget ansvar)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...