Gå til innhold

Erfaringer med USB-docking?

ronnyhr

Anbefalte innlegg

skal kjøpe meg en bærbar asus som jeg gjerne skulle ha koblet mot en docking-stasjon da den skal brukes tidvis som stasjonær.

er det noen som har noen erfaringer med usb-dockinger (se feks. http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=593959 )

det finnes jo flere merker og varianter

må/bør den være i samme merke som pc'en?

hva med usb2 vs. usb3 ?

kapasitet/ytelse?

har lett etter tester/erfaringer, men finner lite...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste, om ikke alle har docking stasjoner av forskjellig karakter og pris. Det syns dog at slike lover mer enn sant er, avhengig av tilkobling.

Ser at denne er koblet til USB2, og den tilkoblingen er meget begrensende til hva den er god for. Du må huske på at det grensesnittet ikke er noen racer, og tror du skal glemme DVI etc, samt skjermstoppløsninger over VGA. Mulig 1600x1200 støttes, men du kan glemme spill etc., via den koblingen.

Har enda ikke sett noen USB3 docking stasjoner, men de burde vel snart være i butikken, i alle fall fra tredjepartsleverandører som lager vel så gode docking stasjoner som de orginale. Selvsagt avhenig av hvilken kobling som brukes.

Jeg hadde den dyreste fra Lenovo her noen dager. Den kostet kr 2.600 og gikk på mer direkte kobling og større fart. Var også plass til en ekstra HDD i den og mye annet. Jeg sendte den dog tilbake på angrefristen, da plasten den var laget av var av det billigste slaget, og det var en vifte i den som gikk konstant og laget ulyd.

Altså meget dårlig erfaring med docking stasjoner.

Lenke til kommentar

USB2 syns jeg er for dårlig grensesnitt til en docking. Regner med at USB3 vil duge bedre, men sjekk om Asus har dockinger med bedre grensesnitt for tilkobling. Dog er docking noe som privat markedet aldri har brydd seg om, så de beste docking løsninger finner du får merker og modeller myntet på de profesjonelle brukerne.

Jeg hadde som sagt den dyreste docking løsningen for profesjonelle. Den var ikke brukbar, men tror andre slike docking løsninger, spesielt fra f.eks. Lenovo er bra. Såfremt de ikke har vifte, men så er det ikke via USB2, men en særskilt docking løsning spesielt for Thinkpad serien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...