Gå til innhold

Alle programmene "vil" lagre på SSD

Anbefalte innlegg

Hei, lurer kort og godt på om det er en mulighet og forandre på det at: når jeg laster ned et nytt program foreslår den alltid å lagre på SSD. Alt hadde vært lettere om den foreslo HDD'en for da slapp jeg å måtte gå inn og manuelt velge at den skal lagre på HDD.

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke helt om vi tenker på det samme.. Jeg tenker hvertfall på når man skal instalere et program til pcen, (etter man har lastet det ned fra nettet) får man spørsmål hvor man vil lagre det på pcen. Litt fort forklart her nå men håper du skjønner :D

Lenke til kommentar

Jepp, stemmer som thomit over skriver.

i Firefox går du inn i instillinger

14Aug_Sunday_oLKyty.png

Trykk "Bla Gjennom\Browse", så velger du en mappe på HDD'en din.

Slik i Opera

14Aug_Sunday_kHrFvp.png

Bruker du Chrome så er det her.. Bruker du Chrome kan du trykke på denne, så blir du flyttet automatisk inn dit.

14Aug_Sunday_UeuQK.png

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt om vi tenker på det samme.. Jeg tenker hvertfall på når man skal instalere et program til pcen, (etter man har lastet det ned fra nettet) får man spørsmål hvor man vil lagre det på pcen. Litt fort forklart her nå men håper du skjønner :D

Jaha, du tenker på hvor du skal installere programmene du har lastet ned? Er det ikke en fordel å få et valg da? Og er det ikke en fordel at du faktisk installerer programmene på SSD'en? Det er jo der du bør ha programmene dine, spør du meg. Jeg tror C: stasjonen alltid blir foretrukket, men så lenge du faktisk får et valg om hvor du vil installere, så tror jeg ikke jeg helt forstår problemet ditt :hmm:

Lenke til kommentar

Men ... hvis du flytter programfilfolderne til D: stasjonen (jeg regner med at det er det?) så vil jo alle programmer legge seg der ... og da er jo store deler av poenget med en SSD borte. Du har den for at OS og programmer skal lastes raskere, samt kommunisere raskere med harddisken under skriving og lesing. Jeg kan ikke fatte at dette skal være noen god ide.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Alle progranner er forelsket i C stasjonen, dette er viktig å huske på.

Men å ha det du bruker mest der er en fordel, men prioriteringer prioriteringer.

Det vil si er det ett program som lagrer mye data på C under bruk så få det ut, for det vil spise plass.

Små programmer som WinAMP for eksempel kan du ha andre steder hvis ønskelig.

Ellers en god tommelfinger regel for å spare plass er at, bruker du det ofte, så har du det på SSD.

Bruker du det sjeldent så legg det en annen plass.

Det er også greit å tenke på C stasjonen som "Unnværelig" altså at det du har der kan du raskt utslette for å legge inn Windows på nytt.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å bestemme at du skal lagre dine programmer, på f.eks.

d:/programfiler/ønskeprogram

... men siden c:/ er der OS er, så vil en stor del av programmet gå dit i forskjellige mapper som er nødvendig. Nå tenkte jeg ikke på små programmer som WinAmp og slikt, men større programmer som Office osv. Jeg har selv gjort det tidligere, da jeg hadde dårlig plass på hoveddisken. Da la jeg det meste over på d:/ eller hva det var.

Som sagt, så får du ikke hele programmet til å legge seg på d:/, men likevel såpass at det er nytte i det.

Jeg vet dog ikke hvilken innvirkning det vil ha for ytelsen. Det gang jeg holdt på med dette, var HDD størrelsen på 4 GB om den var stor, og den kunne innholde flere partisjoner :)

Lenke til kommentar

Jeg har også en SSD disk på 60GB og bruker den stort sett til OS.

Andre prgrammer som antivirus, malwareprogram, videoredigering osv. har jeg på en annen "vanlig" disk.

Har ikke hatt problemer med dette, gjelder også for midlertidig lagring av musikk og film.

Hadde jeg hatt en større SSD disk så hadde jeg vel lagt antivirus og malware program dit.

Jeg laster ned og velger mappe under nedlasting, får beskjed om hvor jeg vil lagre dette stort sett.

Ellers når jeg skal installere ett program så velger jeg manuell installering tilpasset bruker.

Er jo ikke alltid man vil ha rubb og stubb i samme mappe, som programmer, musikk, video osv.

Jeg har egne mapper spesifikk til hvilke programmer jeg har nedlastet og undergrupper av mapper igjen.

Er mye lettere da ved fjerning av program, da en vet hvor ett program er lagret og man kan fjerne rester som ikke blir fjernet når man avinstallerer ett program.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...