Gå til innhold

Asus UX21 & UX31 Zenbook - diskusjon og erfaringer

Teac

Anbefalte innlegg

Dustin har tatt bort UX31E fra inventaret sitt. Jævlig synd da jeg akkurat skulle til å bestille den. Ringte de og de sa den var utgått til fordel for en annen modell som kommer i desember.

Fikk du noe mer info? den de hadde listet var jo knall, i forhold til pris og specs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte UX31 fra MPX, og har følgende tilbakemelding:

PCen har en Sandisk U100 128GB SSD disk som er forholdsvis ubrukelig.

5.9 på harddisktesten i Windows Experience Index, og skriver kun 15mb/s på AS SSD Benchmark (4K / 4K-64)

Edit: Ved seq. read/write er den kjapp. 350mb/s write og 450mb/s read.

UX31 blir også MEGET varm, og viften har store problemer med å ta unna når den står på "high performance" og pcen installerer et program/Windows update e.l. CPUen og hovedkortet var godt over 80 grader ved installasjon av .net Framework oppdatering via Windows update foreks.

Ellers en fantastisk pen pc, utrolig tynn, bra oppløsning på skjerm (men elendig innsynsvinkel), rask oppstart og tastatur/pekeplate er helt ok etter min smak (samme om dette har fått svært dårlig krititkk på enkelte forum).

Ser at denne pcen også er levert med en Adata XM11 SSD, som gir 7.9 på WEI, og mye bedre benchmarks, spesielt ved behandling av små filer.

Er veldig usikker på om jeg skal beholde denne, eller levere den tilbake før returfrist. :hmm:

Endret av Spurs
Lenke til kommentar

Hvordan er vifta med tanke på støy. Har en asus maskin u35jc og der kan vifta bli ganske høylytt. I tillegg er det en pipelyd fra maskinen. Den kommer spesielt når en overfører store filer med høy hastighet, typisk fra nas til pc. Har Intel SSDen i den så det kommer ikke fra HDD. Har du merker noe til pipelyd? høres dog bare når det er helt stille i rommet. Kan også høres visst du legger øret inntil tastaturet, om lyden er der.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Dustin har tatt bort UX31E fra inventaret sitt. Jævlig synd da jeg akkurat skulle til å bestille den. Ringte de og de sa den var utgått til fordel for en annen modell som kommer i desember.

Fikk du noe mer info? den de hadde listet var jo knall, i forhold til pris og specs.

Fikk ikke noe mer info annet enn at det blir en UX31e med bedre/annerledes specs. Utrolig synd, skulle til å bestille.

Lenke til kommentar

Hvordan er vifta med tanke på støy. Har en asus maskin u35jc og der kan vifta bli ganske høylytt. I tillegg er det en pipelyd fra maskinen. Den kommer spesielt når en overfører store filer med høy hastighet, typisk fra nas til pc. Har Intel SSDen i den så det kommer ikke fra HDD.

Viften bråker når pcen blir varm. (ikke mye som skal til)

Jeg hadde også u35jc, og opplevde også den pipelyden du nevner. Denne har jeg ikke hørt på UX31.

Lenke til kommentar

Ok, gi en lyd om du velger å beholde den eller ei :) Synes det med vifta er viktig. Utrolig irriterende med den støyen. Bruker mye strømsparer/balansert på min u35jc, og det får forsåvidt greit pga ok. prosessor, men dersom jeg må bruke strømsparer for holde vifta nede på ux31 så tror jeg den blir for svak. i7 har vell en klokkefrekvens på 1.8 ghz.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Ok, gi en lyd om du velger å beholde den eller ei :) Synes det med vifta er viktig. Utrolig irriterende med den støyen. Bruker mye strømsparer/balansert på min u35jc, og det får forsåvidt greit pga ok. prosessor, men dersom jeg må bruke strømsparer for holde vifta nede på ux31 så tror jeg den blir for svak. i7 har vell en klokkefrekvens på 1.8 ghz.

Så lenge den går på 1.8 ghz, så er pcen relativ kjølig og viften rolig. Det er når en bruker "High performance", og programmet klokker CPU'en til maks 2.9ghz, det blir varmt og støyende... synes pcen er for treg hvis en begrenser den 1.8...

Endret av Spurs
Lenke til kommentar

Jeg så litt på supportsiden for UX31E og kom til denne siden.

Her ser vi blant annet

troubleshooting_nb_MultifingerGesture_en_clip_image004.jpg

Med teksten

Three-Finger

By default, Three-Finger tapping always performs Pop-up menu functions, which is equivalent to clicking the right mouse button.

The Three-Finger gesture can be reconfigured to perform other tasks. Click on the drop down arrow to select the new task.

Innstillingene for touchpad-en på min UX31E ser helt identisk ut bortsett fra at det er på norsk og at jeg ikke har noe valg for tapping med tre fingre. Har de fjernet denne muligheten via en driveroppdatering?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte UX31 fra MPX, og har følgende tilbakemelding:

PCen har en Sandisk U100 128GB SSD disk som er forholdsvis ubrukelig.

5.9 på harddisktesten i Windows Experience Index, og skriver kun 15mb/s på AS SSD Benchmark (4K / 4K-64)

Edit: Ved seq. read/write er den kjapp. 350mb/s write og 450mb/s read.

UX31 blir også MEGET varm, og viften har store problemer med å ta unna når den står på "high performance" og pcen installerer et program/Windows update e.l. CPUen og hovedkortet var godt over 80 grader ved installasjon av .net Framework oppdatering via Windows update foreks.

Ellers en fantastisk pen pc, utrolig tynn, bra oppløsning på skjerm (men elendig innsynsvinkel), rask oppstart og tastatur/pekeplate er helt ok etter min smak (samme om dette har fått svært dårlig krititkk på enkelte forum).

Ser at denne pcen også er levert med en Adata XM11 SSD, som gir 7.9 på WEI, og mye bedre benchmarks, spesielt ved behandling av små filer.

Er veldig usikker på om jeg skal beholde denne, eller levere den tilbake før returfrist. :hmm:

Mulig Dustin venter på modellen med Adata SSD. Jeg har kjøpt samme maskin fra MPX, opplever ikke at SSD er ubrukelig, alt går kjapt, bildebehandling, windows update, installering av programmer og oppstart. Skjønner ikke helt hvorfor den bare får 5.9 i windows index.

I denne testen får SSD 7.9, har altså dinside.no fått inn et eksemplar med Adata SSD?

http://www.dinside.no/881282/asus-zenbook-ux31

Hvor lenge gjelder angreretten? Og jeg får tilbake hele beløpet minus frakt?

Endret av gaute14
Lenke til kommentar

Mulig Dustin venter på modellen med Adata SSD. Jeg har kjøpt samme maskin fra MPX, opplever ikke at SSD er ubrukelig, alt går kjapt, bildebehandling, windows update, installering av programmer og oppstart. Skjønner ikke helt hvorfor den bare får 5.9 i windows index.

I denne testen får SSD 7.9, har altså dinside.no fått inn et eksemplar med Adata SSD?

http://www.dinside.no/881282/asus-zenbook-ux31

Hvor lenge gjelder angreretten? Og jeg får tilbake hele beløpet minus frakt?

Hva har du på windows opplevelsesindeks? Helst alle tallene.

Lenke til kommentar

Det skal visst komme en firmaware update for for Sandisk U100 128GB SSD

Hentet fra et annet forum :

I called the retailer where I bought the UX31 today, and said I would like to return the computer because of the slow SSD and that it runs hot (and the aggressive fan)

The guy I talked to said that the Sandisk SSD on the Sandforce controller was "unstable", and that some could get a good one and other bad ones...

He also said that a new firmware would correct the problem.

Anyone here found such a firmware update?

Lenke til kommentar

Det er riktig. Det var meg som skrev på Notebook forumet :)

Og det var en konsulent på MPX som sa det.

Ellers har jeg etter litt testing komt opp i 7.5 på WEI :)

High performance, og slo av muligheten for OS å stoppe HDD etter 20 min.

Den er likevel treeeeg på småfiler, og jeg synes den blir altfor varm og støyete av små installasjoner, WEI test, o.l.

Lenke til kommentar

Kan noen sjekke innstilligene for touchpad-en og se under "Banking" (tapping), om det finnes valg for tapping med både 1- 2- og 3 fingre? Jeg har kun for 1- og 2 fingre, mens supportsiden til Asus viser et skjermbilde hvor man kan konfigurere 3-fingers tapping. Manualen derimot viser kun mulighet for 1 og 2 fingre. Jeg sendte en henvendelse til support, bare for å bli litt klokere, men det ble jeg ikke. Jeg fikk bare beskjed om å kjøre en total restore av hele PCen.

Lenke til kommentar

Dustin i Sverige har trukket tilbake denne utgaven pga alle rapporterte problemer. De kommer med en ny versjon sent i desember.

Og nå ringte jeg MPX, han ba meg kontakte Asus for å spørre om de hadde en firmware som retter feilen.Om de ikke hadde det, skulle jeg få et returnummer av dem, slik at jeg kunne returnere den kostnadsfritt.

Men det er bare å glemme og komme igjennom på tlf til Asus. Har ventet i 35 min nå.

Service hotline

Norway

Support hotline +47-2316-2682

Opening Hours: 9:00-17:00 Mon. ~ Fri.

Endret av gaute14
Lenke til kommentar

Hei! Har fulgt denne tråden litt og følte at jeg måtte poste.

Hentet nettop min ux31 på postkonteret, som jeg hadde forhåndsbestilt på dustin.no.

Jeg var ganske nervøs når jeg skulle se hvilke komponenter som fulgte med. Ble lykkelig over å se at ssd'en som fulgte med var av type Adata. Fikk 7.9 på WEI.

Ellers må jeg si at etter førsteintrykket så er dette en fantastisk pc. God oppløsning og relativt rask. Jeg har ikke opplevd de nevnte klagene på hverken touchpad eller keyboard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...