Lifeform Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Hei, Fikk flatt batteri i dag, mest sannsynlig, og prøvde å starte bilen gir ned en ganske bratt bakke her. Ble fortalt at jeg skulle holde 2. giret inne og få bilen opp i fart før jeg prøvde starte den. Dette gikk ikke. Sitter her og venter på Falcken nå, men bare lurer på om dette er rett måte å starte bilen på når batteriet er flatt? Kan jo være andre ting som er galt med bilen. Supert om noen har peil på dette. Bil: Peugoet Partner 99´modell. Lenke til kommentar
TotalVarsling Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 är det diesel eller bensin? selv startar jag med ettans växel, men du må ha tenningen på vid bakkestart Lenke til kommentar
shozo Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) uansett om det er diesel eller bensin så er det nok å ha den 1 gir og tenningen PÅ og selvsagt holde inne clutch pedal og slippe den ut etter å ha fått litt fart Endret 14. august 2011 av Minikris Lenke til kommentar
Quote Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Jeg har også hørt 2. gir. Tenning må selvsagt være på. Ta fart, slipp ut clutch og forhåpentligvis så starter bilen. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 2 gir er å anbefale ja. Når man skal rulle i gang, så er det viktig å ha tenningen på, som om bilen skulle vært i gang. Bilen må og ha nok fart før man slipper koblingen. Bilen kan og startes ryggende ved å ha den i revers. Men husk å lade opp batteriet nå da. Det hjelper ikke å bare ha motoren i gang og kjøre noen timers turer. Det vil jo produseres strøm, men batteriet vil ikke bli halvfullt engang. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Takker for mange og gode svar her! Første gang jeg har hatt bruk for dette, og gjorde nok dette under kjøreopplæringen for en 5-6 år siden :-) Falck-mannen hadde også med seg batteristarter i dag som var veldig smart. Spørst om jeg ikke skal investere i en slik en. 2-3000 er ikke så illent for topp kvalitet på dette. Er så utrolig billig bil så har råd til å investere såpass isåfall. Hørte rykter om at de har batteristartere til 800-900 på Mekk også. Hva er grunnen til at man skal holde clutchen litt inne i starten? Forøvrig akkurat samme oppskrift Falck-mannen gav før i dag som dere har gitt her :-) Clutch, 2. gir inn, slippe clutch... Bil starter. Inn igjen med clutch om man vil stoppe bilen når den er i gang. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Hvis du ikke holder inne clutchen triller ikke bilen... og hvis den gjør det får du ikke høyt nok turtall Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Hva er grunnen til at man skal holde clutchen litt inne i starten? Pga. det at å dytte en bil opp i fart fra stillestående, i gir er jæ#%!$ tungt! Nesten samme hvor bratt bakken er. Og jo større fart du har på motoren når du starter jo større er sjansene for at den starter. Da er det bedre å rulle opp i høyere fart og så slippe koblingen enn å sløse bort krefter og bakke på for lavt motorturtall. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Åååå.... ;-) Hehe alt må læres! 8) Takker. Da burde jeg klare dette i fremtiden. Takker for gode svar. Endret 15. august 2011 av Lifeform Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Og er batteriet helt utladet kan man glemme det uansett, moderne biler krever mye strøm bare for og fyre opp motorstyringen og bensinpumpa o.l ting. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 OK. Ja, han ene som prøvde hjelpe meg, sa noe om det... At han hadde hørt noe om at moderne biler ikke kunne starte gamle biler på den måten osv. Hvordan starter man da moderne biler om batteriet er flatt ? Med batteristarter eller må hele batteriet skiftes på stedet ? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 OK. Ja, han ene som prøvde hjelpe meg, sa noe om det... At han hadde hørt noe om at moderne biler ikke kunne starte gamle biler på den måten osv. Hvordan starter man da moderne biler om batteriet er flatt ? Med batteristarter eller må hele batteriet skiftes på stedet ? Skifte batteriet for at batteriet er flatt? Det er nok enklere å få litt strøm i det. Hvis du f.eks er hjemme og har en batterilader, så ville jeg anbefalt å fått koblet fra batteriet og ladet det. Startkabler kan også brukes, men det kan og være en risiko for å ødelegge elektronikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå