Gå til innhold

Problemer med deling av disker i Windows7


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har omsider fått flyttet mine lagringsdisker fra hjemme-PC-en til en ny maskin som skal fungere som hjemmeserver. Jeg har samtidig gått fra XP til Win7 og sliter med å dele disker på serveren.

 

Jeg høyreklikker på en disk i windows exporer på serveren og velger share with og advanced sharing. Trykker deretter advanced sharing igjen, huker av for share this folder, velger et navn og trykker permissions. her velger jeg full for "everyone".

 

Dette gjør jeg for alle tre diskene jeg skal dele.

 

Jeg oppretter deretter en administratorbruker på serveren jeg kaller share.

 

På hjemme-PC-en velger jeg map network drive og logger på med brukeren share. Deretter får jeg tilgang til sharet, men dersom jeg forsøker å slette en fil eller flytte den får jeg beskjed om at jeg ikke har tilstrekkelige rettigheter. Dette skjer både på hjemme-PC-en med Win7 og laptopen som kjører XP.

 

Jeg skjønner ikke et plukk av dette, fungerte fint da diskene stod i en maskin som kjørte XP.

 

Noen som kan fortelle meg hva jeg gjør galt? Jeg vil helst unngå å bæle med homegroup, libraries og annet tull. Alt jeg vil er å dele en disk og gi lese- og skriverettigheter til de som mapper opp.

 

 

 

/r

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter mye googling, prøving og feiling fant jeg en workaround.

 

Samtlige filer er pip åpne dersom man manuelt legger til everyone med fulle rettigheter på filsystemet, ikke bare på share.

 

Dette forklarer dog ikke hvorfor man ikke kan autensiere seg med en administratorbruker og få tilgang til objekter som både er delt og har filsystemrettigheter for administratorer...

 

 

/r

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Om du skal autentisere deg som administrator, må du huske på å bruke domene\administrator..

 

Normal sette man opp full pupp på sharet og begrenser les og skriv gjennom NTFS rettihetene.

Som adminbruker er det best å melde brukeren som medlem av domain admins.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke domene, men workgroup. Uansett er det noe som ikke stemmer.

 

Jeg gjør følgende.

- Deler en disk og gir everyone full tilgang

- alle filer på disken har "standard" rettigheter, dvs full på admin og les for user

- Skriver inn ip-adresse til serveren og blir bedt om å autensiere meg

- logger på med pc-navn\lokal administrator

- får tilgang til å lese og åpne alle filer, men ikke skrive, endre eller flytte.

 

Dette synes jeg er mystisk. Alle maskinene er i samme workgroup, i den grad det har noe å si.

 

Dersom jeg gir everyone full tilgang på filnivå så fungerer ting etter hensikten.

 

 

/r

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...