Gå til innhold

letteste måte å fjerne CA/purple fringing?

Anbefalte innlegg

var på grensetreffet i halden idag( www.grensetreff.no ) og tok en del bilder med 5d'n og 50mm 1.4 ... ble mye CA/purple fringing i forbindelse med alt chrom'n på bilene, hva er beste måte å fjerne dette på? tok seff i RAW (har tilgang på photoshop og lightroom)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du DPP kan du fjerne CA der med "riktige" objektivdata. Har du LR3/CS5 kan du fjerne der også med "riktige" objektivdata.

Har du eldre CS/LR kan du også fjerne det i Raw-konverteringen manuelt - prøv deg fram med parametre.

..Og så snakker jeg om CA, ikke lilla kanting. Eller hva man nå skal kalle det på norsk. ;)

Lenke til kommentar

Lilla kanting er litt komplekst - typisk lys langt oppe i det blå spekteret som ikke korrigeres korrekt.

Kromafeil i hjørnene er fordi objektivet ikke får alle fargene til å treffe samme sted på sensoren - objektivet er ikke korrigert godt nok. Dette kan justeres i etterbehandlingen - Raw-konverteren "flytter" litt rundt på fargelagene så det passer - prøv! :)

Men - dybdekroma - kromabokeh og andre navn for at du får lilla og grønt skjær foran og bak fokusplanet - det er fordi objektivet ikke er korrigert godt nok apokromatisk, så de forskjellige fargene får fokus litt foran og bak sensorplanet. Og det er krøkkete å korrigere.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Men - dybdekroma - kromabokeh og andre navn for at du får lilla og grønt skjær foran og bak fokusplanet - det er fordi objektivet ikke er korrigert godt nok apokromatisk, så de forskjellige fargene får fokus litt foran og bak sensorplanet. Og det er krøkkete å korrigere.

Dette får jeg med mitt Canon 50mm f/1.8 også!..

Lenke til kommentar

Jepp - veldig vanlig på lyssterke objektiver - av lyssterke objektiver er det seriøst få som ikke har dette i større eller mindre grad.

Det finnes unntak, da - enkelte eksotiske Voigtländerobjektiv, for eksempel. :whistle:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jepp - veldig vanlig på lyssterke objektiver - av lyssterke objektiver er det seriøst få som ikke har dette i større eller mindre grad.

Det finnes unntak, da - enkelte eksotiske Voigtländer- objektiver, for eksempel. :whistle:

Aha. Det visste jeg ikke! Men da kan jeg trøste meg med at det ikke er noe spesielt galt med mitt objektiv da! Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

...da kan jeg trøste meg med at det ikke er noe spesielt galt med mitt objektiv da!

Trøst???

Hvorfor ikke reklamere/heve kjøpet?

Med tanke på hvorfor vi kjøper et lys-sterkt objektiv - så finner jeg ingen trøst i at produkter i den kategorien IKKE leverer bildekvalitet som man normalt kan forvente...eller?

Lenke til kommentar

Trøst???

Hvorfor ikke reklamere/heve kjøpet?

Med tanke på hvorfor vi kjøper et lys-sterkt objektiv - så finner jeg ingen trøst i at produkter i den kategorien IKKE leverer bildekvalitet som man normalt kan forvente...eller?

Ja, du får gå til samtlige objektivprodusenter og klage. Husk også å klage på at det er vignettering vidåpent, at det ikke er perfekt skarphet i hjørnene på full blender og at enkelte objektiver har distorsjon.

Dette er sånn objektiver er, flageborg - det er ikke en eksemplarfeil.

Da jeg skrev at det er seriøst få objektiver som ikke har dette snakket jeg ikke om eksemplarer, men objektivmodeller.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...