Natrich Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Hei Etter et kjempesmell på solen i forrige uke, ble det slynget ut store masser støv som treffer jorden idag og/eller imorgen. Nordlyset er varslet å se helt ned til Oslo. Dette bør by på flotte fotomuligheter Hvordan fotograferer man Nordlyset? (dette er ingen fasit på slik fotografering) ISOen bør være et sted mellom 400/800, man kan prøve høyere og, støy skal ikke være noe problem med dagens kameraer. Lukkertid bør ligge et sted mellom 5-25 sekunder, etter 30 sekunder kan man begynne å se jordrotasjonen i bildet. Husk på å få med litt landskap foran så man får dybde og komposisjon i bildet. Stativ er nesten et must, Mirror-up funksjonen eller bulp og en fjernutløser er veldig hendy =) Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) Ser dårlig ut i kveld sør for Dombås i følge Storm.no Kan også nevne at man bør finne en plass 100% fri for menneskeskapt lys som kan påvirke eksponeringene. Endret 14. august 2011 av Nautica Lenke til kommentar
kjikvadrat Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Interessant. Er ein klår himmel naudsynt? Her eg er er det eit tjukt skydekke i dag. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Dessverre bør en ha klarvær. Fredag den 5 august var det et voldsomt nordlys som var synlig helt ned til Tyskland. Dessverre var de oversskyet og regn der jeg befant meg. For å sjekke om det er noe nordlys er denne sida fra NOAA veldig kjekk: Space Weather Now Spesielt POES satelittene gir god oversikt, ca oppdatert hvert 30min: NOAA POES For å se noe her på østlandet, bør den være oppe i KP ca 6-7. Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 Man kan se skydekket her hos yr.no Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) Nå begynner det å skje ting, synd det er overskyet her. Activity level 8! NOAA POES Endret 14. august 2011 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 Geophysical Institute, Alaska melder at det kommer imorgen: http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast/2011/08/15/3: Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Noen som ser noe? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Nei dessverre ser det dårlig ut, de krafitge X7 flaret på solen kom fra en solflekk som var på vei over til den andre siden av sola og derfor ble det ingen corona mass ejection, CME som skapte noe særlig nordlys. Vi har solvinden som ankom i går fra et hull i coronaen,men det førte ikke til høy aktivitet, kun en liten G1 storm. NOAA Space Weather Now Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå