Pettah123 Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Kan noen sitere hva "omvalgsrett" er? Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) At du har rett til å velge et annet løp(skifte linje), og du får ett år mer i retten din. Dvs. du har forsatt ungdomsrett hvis du velger ny vg1 linje rett etter vg1. Du kan lese litt mer om det hos Lånekassen, evt. Lovedata. Endret 14. august 2011 av CissaM 1 Lenke til kommentar
Pettah123 Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 Da jeg startet på videregående skole startet jeg på restaurant og matfag, en uke etter skiftet jeg til idrettslinja vg1, sluttet der etter 4mnd. Året etter startet jeg på vg1 idrettslinja igjen, og har nå fullført det året. Nå ønsker jeg å starte på bygg og anlegg fordi jeg har fått sommerjobb som rørleggerhjelper å trives. Jeg skiftet jo fra idrett til idrett, dette er jo samme programfag, så jeg har vel da rett til omvalgsrett? Kan huske at rådgiver sa det før jeg sluttet på vg1 idrett, men husker ikke helt... Hva tenker du om dette? Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Du har brukt opp to år av retten din da. Du har da to igjen, som er nok til å gå gjennom Bygg og anlegg hvis du ikke skal ha Påbygg(3. år, istedenfor lærling). Husk at du kan gå på VGS uten retten, men Påbygg blir vanskelig å komme inn på uten retten, bare slik du er klar over det. Har du kommet inn på Bygg og anlegg i år, eller? 1 Lenke til kommentar
Pettah123 Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 ja, har kommet inn. Men da mangler jeg jo et rettsår under lærlingetiden Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Flott! Gjør ingenting det, du kan gå i lære uten den, er noen særskilte regler på det, men husker ikke helt hvordan det er, så ta kontakt med rådgiveren din på skolen. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Pettah123 Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 Men omvalgsrett har man jo rett på når man skifter programfag, dette har jo ikke jeg gjort? skiftet fra restaurantetcetc. til idrettslinja bare en uke etter jeg startet, så brukte ikke opp omvalgsretten der :s Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) Hvordan det blir vurdert vett jeg ikke, du får jo omvalget nå uansett, så dette går i kabal for deg. (Du får ikke mer enn fire år med omvalg uansett, som er nok til å dekke ditt behov(de 4 mnd, idrett, bygg vg1, bygg vg2). Endret 14. august 2011 av CissaM 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå