Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har vært kvalm i en måned.. er utrolig sliten

Republic3D

Anbefalte innlegg

Jeg har følt meg kvalm og uvel i ca en måneds tid. I begynnelsen tenkte jeg at det sikkert var noe som gikk over etter hvert. Men det ga seg ikke, det kommer og går, og noen dager er verre enn andre. Det er for det første svært ubehagelig, og det er veldig hemmende siden jeg ikke får vært med på noen ting, og må holde meg hjemme, noe som er utrolig kjipt siden det er sommer.

Siden det ikke ble noe bedre etter to uker, så tenkte jeg at det kanskje var psykisk. Jeg har slitt med angst en lang stund, og det har påvirket meg slik at jeg får vondt i magen osv, men aldri resultert i kvalme tidligere.

Så nå, fire uker etter at det startet har jeg bestilt legetime for å ta masse blodprøver. Det kommer nok til å ta flere uker før jeg får den..

Jeg har prøvd flere triks for å få vekk kvalmen, og enkelte ting hjelper litt, men får det aldri helt vekk. Jeg har prøvd ingefærtabletter med peppermynte, olivenolje, brus (pepsi-max), og bare drukket vann uten å spise en hel dag. Det som hjalp mest er ingefærtablettene, men det er ikke nok.

Jeg begynner å bli desperat, og vet ikke hva jeg skal gjøre.. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har følt meg kvalm og uvel i ca en måneds tid. I begynnelsen tenkte jeg at det sikkert var noe som gikk over etter hvert. Men det ga seg ikke, det kommer og går, og noen dager er verre enn andre. Det er for det første svært ubehagelig, og det er veldig hemmende siden jeg ikke får vært med på noen ting, og må holde meg hjemme, noe som er utrolig kjipt siden det er sommer.

Siden det ikke ble noe bedre etter to uker, så tenkte jeg at det kanskje var psykisk. Jeg har slitt med angst en lang stund, og det har påvirket meg slik at jeg får vondt i magen osv, men aldri resultert i kvalme tidligere.

Så nå, fire uker etter at det startet har jeg bestilt legetime for å ta masse blodprøver. Det kommer nok til å ta flere uker før jeg får den..

Jeg har prøvd flere triks for å få vekk kvalmen, og enkelte ting hjelper litt, men får det aldri helt vekk. Jeg har prøvd ingefærtabletter med peppermynte, olivenolje, brus (pepsi-max), og bare drukket vann uten å spise en hel dag. Det som hjalp mest er ingefærtablettene, men det er ikke nok.

Jeg begynner å bli desperat, og vet ikke hva jeg skal gjøre.. :(

Mens du venter på legetimen er tipset å ha et skikkelig kosthold til faste tider, trimme lett og ungå stress. Du bør heller ikke spise etter klokka 19:00 slik at fordøyelsen er ferdig med jobben før du går å legger deg.

Å prøve med Biola yoghurt kan ha positiv effekt.

Lenke til kommentar

Du skal vel til legen relativt kjappt og det vil være mest naturlig å ta tingene derfra.

Hvis du har en betennelsestilstand i magen bør du være forsiktig med øl og brennevin. Det kan hjelpe å spise noen grønne bananer, ihvertfall kjenne om det hjelper.

God bedring!

Lenke til kommentar

Søstra mi slet med kvalme i flere år husker jeg. Hun måtte få noe sånn sprøyte behandling for det. Hvis du har vært kvalm i over en måne så er det kanskje på tide å ta en tur innom legen?

Edit: Kvalme kan også komme hvis du spiser for lite mat.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Hvordan ser kostholdet ditt ut? Tipper dette er årsaken til dine problemer. Kosthold er veldig viktig, man kan liskom ikke fylle bensin på dieseltanken ;) Og man kan heller ikke fylle dårlig mat i kroppen og fungere bra. Og spise mindre er ikke en løsning, men og spise mer er en bedre løsning.

Husker jeg hadde masse problemer med kroppen før, men nå som jeg driver med styrketrening og har et bra kosthold har jeg aldri noe problemer. (en sjelden gang)

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Nå har jeg ringt legekontoret og fått time kl 11 på torsdag, så da skjer det noe hvertfall.

Er ikke så glad i ingefærsmaken, men kan vel holde ut det for å bli kvitt kvalmen. Vet du hvor man får kjøpt det? Er det noe de har i dagligvarebutikker?

Frisk ingefær selges i dagligvarebutikken, ja. Kardemomme og kanel skal også ha en god effekt på mage og tarm, sistnevnte kan brukes til å lindre kvalme.

Lenke til kommentar

Hvordan ser kostholdet ditt ut? Tipper dette er årsaken til dine problemer. Kosthold er veldig viktig, man kan liskom ikke fylle bensin på dieseltanken ;) Og man kan heller ikke fylle dårlig mat i kroppen og fungere bra. Og spise mindre er ikke en løsning, men og spise mer er en bedre løsning.

Husker jeg hadde masse problemer med kroppen før, men nå som jeg driver med styrketrening og har et bra kosthold har jeg aldri noe problemer. (en sjelden gang)

Jeg fant ut at det å ikke spise hjalp ingenting.. det gjorde bare saken verre. Du har rett. Når jeg spiser normalt og regelmessig, så hjelper det betraktelig.

Samtidig har jeg verdens snilleste mor, som kjøpte pepperminte te, probiotica, ritz kjeks, rosiner, vitaminer og en del andre ting til meg. Så nå går det tålelig bra. Bare håper det holder seg. :yes:

Jeg har begynt å lure på om jeg har fått diabetes, siden kostholdet har så stor påvirkning. Jeg har altid vært sånn at jeg må ha i meg noe mat når jeg står opp, eller så går jeg rett i bakken og blir svimmel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...